Pasiektas kompromisas
„Po susitikimo su mokyklos administracija norime pranešti, kad situacija išspręsta taikiai. Mes galime sugrąžinti savo turinį ir laisvai kurti be cenzūros, nebijodami būti išmesti iš mokyklos“, – pirmadienį vėlai vakare feisbuke paskelbė kairuoliškos laidos „Giljožinios“ kūrėjai.
Tame pačiame įraše jie patikino atsiribojantys nuo bet kokios prosovietinės simbolikos.
„Situacijai kylant į viešumą buvo atrastas ir senas vieno iš „Giljožinių“ narių „Twitter“ profilis, kuris dabar jau yra deaktyvuotas. Šios paskyros profilio nuotraukoje buvo draudžiamos sovietinės simbolikos – nors profilis buvo anoniminis ir jau gan seniai neaktyvus, mes atsiprašome už tokį neatsakingą veiksmą“, – rašo laidos kūrėjai.
Po susitikimo su mokyklos administracija norime pranešti, kad situacija išspręsta taikiai.
Jie taip pat paaiškino, kodėl 2019-ais metais mokykloje panaudojo sovietinę simboliką.
„Iškelta situacija įvyko prieš daugiau nei metus kalėdinio klasės puošimo konkurso metu ir tuomet nebuvo traktuojama rimtai nei mokytojų, nei tėvų, nei mokinių.
Atsiprašome dėl neskoningo klasės puošimo. Mokykloje tokios situacijos nesikartojo. Tačiau manome, kad mokyklos interpretacija apie daugiau nei dvejų metų atstumu nutolusių įvykių sąsają – klasės puošimo ir įrašo apie JAV imperializmą – yra nepagrįsta ir perspausta“, – feisbuke nurodė jie.
Stebės dėl prosovietinių ženklų
Tai, kad šiuo metu yra pasiektas kompromisas, 15min patvirtino ir Kauno jėzuitų gimnazijos lietuvių ir literatūros kalbos mokytojas Mindaugas Grigaitis.
Jo teigimu, jokios vaikų išmetimo iš mokyklos procedūros nėra pradėtos ar planuojamos. Taip pat gimnazija atsiribojo nuo moksleivių kuriamo turinio ir žada nesikišti į jo kūrimą ateityje.
Tačiau, pabrėžė mokytojas, moksleiviai buvo perspėti, kad mokykla domėsis, žiūrės, kas yra rodoma, ir jeigu bus pastebėta valstybės įstatymus pažeidžiančių ženklų, informacija bus perduota atitinkamoms institucijoms.
Moksleiviai sakė, kad varžoma laisvė, gimnazija įžvelgė pavojų
Jis, autorių teigimu, kuriamas kaip atsvara besikuriančioms dešiniosioms, neoliberalioms partijoms bei siekiant palaikyti kairiąją politiką Lietuvoje.
Pasirodžius pirmajai laidai apie Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) imperializmą, kurioje kalbama, esą JAV tik išnaudoja kitas valstybes, kaip nurodo laidos kūrėjai, mokyklos administracija paprašė medžiagą ištrinti, o nesutikus, pagrasino pašalinti iš mokyklos.
Moksleiviai čia įžvelgė cenzūrą, nes, jų teigimu, gimnazija oficialių priežasčių, kodėl laida netinkama, nepateikė.
Tačiau gimnazijos vadovybė ir mokytojų bendruomenė 15min sakė moksleivių veikloje įžvelgę pavojų ir neigė ribojantys jų saviraišką.
„Pasirodžius minėtam vaizdo įrašui apie JAV imperializmą, mes jį matėme platesniame kontekste. 2019 metų gruodžio mėnesį mokyklos erdvėje įrašo kūrėjai panaudojo valstybės draudžiamą sovietinę simboliką“, – nurodė gimnazijos atstovai.
Daugiau apie tai galite skaityti – čia.
Į situaciją sureagavo Lietuvos socialdemokratų partija.
Ji kreipėsi į Švietimo, mokslo ir sporto ministeriją (ŠMSM), kad ši pradėtų tyrimą, siekiant išsiaiškinti, ar mokyklos vadovybė neperžengė savo įgaliojimų ribos ir nepažeidė mokinių konstitucinių teisių į žodžio laisvę ir laisvą idėjų sklaidą.
Mokykla numoti ranka negalėjo
Gimnazijos lietuvių ir literatūros kalbos mokytojas M.Grigaitis savo feisbuko paskyroje pasidalino įžvalgomis apie susidariusią situaciją ir paaiškino, kodėl, jo nuomone, mokykla turėjo reaguoti į mokinių elgesį.
„Kadangi gandas apie baisiąsias KJG represijas pasiekė žiniasklaidą ir jau pasiekėme lygį, kai gimnazija kaltinama tuščiomis vertybinėmis deklaracijomis, po kuriomis slypi į katalikų kraują įaugęs inkvizicinis noras deginti ir ketvirčiuoti, o mokytojams priskiriamas prisitaikėliškas nuolankumas, tai jau būtų nepadoru tylėti.
Situaciją mačiau betarpiškai iš arti. Joje pats dalyvavau, tad „acakau“: prieš demonizuojant gimnaziją, reikia žinoti kontekstą. Išdėliosiu jį papunkčiui.
1 ženklas – sovietiniai simboliai mokyklos erdvėje. Pokštas? Ironija? Galbūt. Dėl to pirmiausiai ir kalbėjome, diskutavome. Jokių griežtesnių priemonių mokykla nesiėmė.
2 ženklas – per pamokas tęsiasi prosovietiniai pasisakymai, SSRS represijų kvestionavimas, Lenino ir Stalino kultų teisinimas, Sausio 13-osios interpretavimas „savi šaudė į savus“ kontekste. Taip, su šypsena. Intelektualinė provokacija? Galbūt. Man asmeniškai nelabai juokinga, bet kol kas tebūnie.
3 ženklas – tas garsusis video, kuriame naudojami radikalios kairiosios grupuotės, linkusios į smurtą „ginant“ idėjas, simboliai“, – savo nuomonę dėsto jis.
Jo teigimu, numoti ranka, nereaguoti ar net pagirti mokinius už tokius veiksmus mokykla tikrai negalėjo.
„Tad kaip šitame kontekste interpretuoti tą baisų susidorojimą su jaunais protais (beje, niekas jų iš mokyklos nemeta)? Ploti katučių aktyviam jaunimui? Sakyti, vau, super, kaip puikiai išmanote postkolonijinę kritiką, desovietizuojate humanitarinį diskursą, pagaliau nebijosime kairumo ir ginsime lygybę, brolybę, vienybę.
Numoti ranka ir sakyti, ai, dar vienas intelektualinis maištininkų žaidimas?
Na, mes pagalvojome, kad gal mums jau tų žaidimų ir užteks. Gimnazija sujungė situacijas (žaidimas sovietiniais ženklais – žaidimas prosovietniais lozungais – žaidimas smurtą toleruojančios ir komunizmą ginančios organizacijos simboliais) ir pažiūrėjo jau ne kaip į žaidimą“, – rašo M.Grigaitis.
Numoti ranka ir sakyti, ai, dar vienas intelektualinis maištininkų žaidimas?
Jis pripažįsta, kad komunikuojant su moksleiviais galėjo būti padaryta klaidų, jaunimas galimai nepagrįstai susietas su radikaliais judėjimais.
Tačiau, jo nuomone, „geriau suklysti ir perspėti, kad tokie žaidimai pavojingi ir jais gali pasinaudoti labai piktos ir grėsmingos jėgos, kurios jau buvo mums atėmusios laisvę, negu tik šypsotis, džiūgauti dėl milenialsų aktyvumo ir nieko nedaryti.“
Jo teigimu, į situaciją pasižiūrėta itin rimtai, ji vertinta geopolitiniame kontekste. O į problemos sprendimą įtraukta mokyklos bendruomenė, mokiniai bei tėvai.
„O kalbos apie vienašališkumą yra visiškai nepagrįstos. Problema dabar jau sprendžiama įtraukiant visus su situacija susijusius bendruomenės narius (mokiniai – tėvai – mokytojai – administracija).
Taip, mokykla laikosi griežtos vertybinės pozicijos. Tik ne tokios radikalios kaip radikalioji kairė ir ne tokios dramatiškos, kaip bandoma projektuoti piešiant giltinę, kapojančią galvas“, – feisbuke rašo mokytojas.