Būdami informaciniais konkurso rėmėjais, susitikome su Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo direktoriumi Virginijumi Vitalijumi Vilkeliu, pilietiškumo projektų kūrybiniu konsultantu Žilvinu Mažeikiu ir akademiniu konsultantu dr. Kęstučiu Kilinsku.
– Susitkome ne šiaip sau, kokia gi toji žinia, kuria norėtumėte pasidalinti su mūsų skaitytojais?
– Virginijus V. Vilkelis: Taip, turiu žinią besimokančiam jaunimui. Tikriausiai sutiksite, kad kiekvienoje šalies mokykloje yra aktyvių ir pilietiškų, smalsių, kūrybiškų ir išradingų mokinių, jaunųjų tyrinėtojų, norinčių pažinti ir suprasti juos supantį pasaulį, o tuo pačiu ir mūsų istorinę praeitį, kad suaugę galėtų kurti mūsų valstybės ateitį.
Ir kiekvienoje mokykloje yra mokytojų – šviesulių, pasiryžusių tokius mokinius paskatinti, padrąsinti sužinoti, patirti ir siekti daugiau.
Kviečiame vyresnių klasių mokinius išmėginti jėgas konkurse „Praeities stiprybė – dabarčiai
Todėl norėčiau pakviesti vyresnių klasių mokinius (nuo 9 kl. ir vyresnius) ir jų mokytojus priimti iššūkį ir išmėginti jėgas jau penktus metus vykstančiame respublikiniame mokinių konkurse „Praeities stiprybė – dabarčiai“ – burti komandas, domėtis Lietuvos Laisvės kovų istorija ir nugalėti.
Šį konkursą organizuoja jungtinė Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos ir Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto atstovų komanda, o jo pagrindiniai rėmėjai yra Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir naujienų portalas 15min.
Suprasti akimirksniu
- Respublikinis konkursas „Praeities stiprybė – dabarčiai“ organizuojamas 5 kartą.
- Registracija į konkursą iki gruodžio 6 d., straipsnio apačioje nurodytu el. paštu.
- Konkuse dalyvauti gali vyresnių klasių mokiniai (nuo 9 kl. ir vyresni)
– Skamba labai patraukliai. Ar galėtumėte papasakoti plačiau – koks tai konkursas, apie ką jis?
– Virginijus V. Vilkelis: Tai, kaip ir minėjau, konkursas apie mūsų valstybės istoriją, kuri neatsiejama nuo mūsų Laisvės siekio. Ko gero kiekvienas Lietuvos miestas, miestelis, gyvenvietė turi savo Laisvės kovose pasiaukojančiai dalyvavusį asmenį (o dažnai ir ne vieną), ir kiekviena vietovė mena jaudinančią, tačiau jau galbūt primirštą, o kai kuriems gal net nežinomą Laisvės kovų istoriją.
Noriu paprašyti mokinius padėti jas mums surinkti ir papasakoti visai Lietuvai, kad šios istorijos nepasimirštų, o būtų perduotos ateities kartoms. Juk labiausiai paliečia ir įsimena ne tie įvykiai ir faktai, kuriuos pasakoja vadovėliai, bet apie kuriuos perduodame vieni kitiems iš lūpų į lūpas. O kaip tai atskleisti ir pateikti – paliekama visiška laisvė mokinių kūrybai.
Galbūt mokinių atrastos ir atskleistos istorijos ašimi bus už Laisvę kovojusiojo ar knygnešio dienoraštis, nuotrauka ar asmeninis daiktas, kapas, paminklas, anų laikų įvykius menantis pastatas, slaptavietė, aikštė ar gatvelė, gal išlikęs artimųjų atmintyje gyvas tų įvykių liudininko pasakojimas, vietos gyventojų prisiminimas ar istorinis dokumentas, gulintis nebylus vietos kraštotyros muziejuje, na, o mokiniai papasakos apie tai kūrybiškai.
Konkursinių darbai turėtų būti trumpi vaizdo projektai.
– Dr. Kęstutis Kilinskas: Norėčiau paraginti moksleivius renkantis temą būti kuo originalesniais ir kūrybiškesniais. Neapsiriboti vien tik tradiciniais istorinės atminties siužetais ir neiti lengviausiu keliu.
Siūlyčiau giliau pasikapstyti šeimos, giminės, miesto ar miestelio istorijoje ir iš užmaršties prikelti mažiau žinomus ar pamirštus istorinius įvykius ir jų dalyvius. Originalios ir kitų dėmesį pritraukiančios idėjos paprastai neatsiranda greitai, todėl pirmiausiai atkakliai ieškokite ir kruopščiai analizuokite istorinę medžiagą, o vėliau galvokite, kaip tai įdomiai ir patraukliai pristatyti draugams ir visuomenei.
– Tai kokie gi turėtų būti mokinių konkursiniai darbai? Ko tikitės iš konkurso dalyvių?
– Virginijus V. Vilkelis: Konkursinių darbai turėtų būti trumpi (nuo keleto iki keliolikos minučių trukmės) vaizdo projektai. Tai galėtų būti filmukas-pasakojimas, komponuojant įdomiai pateiktas nuotraukas, filmuotą interviu, balsą už kadro, pasakojimas per meno kūrinį (dainą, muziką, šokį, spektaklį), mokinių ranka piešta animacija (galima derinti ir viską kartu) – išraiškos formų gausa beribė, tad mokiniams talkinti gali ne tik istorijos, bet ir kitų dalykų – lietuvių kalbos ir literatūros, technologijų, muzikos, šokio, teatro mokytojai.
Konkurso dalyviai gali pasitelkti netgi bibliotekų ir kraštotyros muziejų darbuotojus. Ir be abejo, mus, konkurso organizatorius – nes nuo praėjusių metų konkurso naujovė ir puiki naujiena dalyviams yra ta, kad norėdami padėti moksleiviams netradiciškai pažvelgti į istorinius įvykius ir juos kuo originaliau atskleisti, organizuojame Kūrybines dirbtuves: visos konkurse užsiregistravusios komandos sulaukia organizatorių pagalbos ir padrąsinimo – sausio-vasario mėnesiais juos aplankys kūrybinių dirbtuvių komanda (du meno ir istorijos sričių profesionalai), kuri atvyks padėti moksleiviams atrasti ir išvystyti projektų idėjas, pakonsultuoti, patarti kaip kuo įdomiau ją pristatyti.
Konkurse užsiregistravusios komandos sulauks organizatorių pagalbos, juos aplankys kūrybinių dirbtuvių komanda.
– Žilvinas Mažeikis: Pastebėjau, kad jaunimas turi puikių idėjų. Jiems įdomi jų krašto istorija, ir kai įsidrąsina, jie sugalvoja nuostabių šiuolaikinių būdų atpasakoti, aktualizuoti vietos žmonių istorijas. Tiesa, kartais jiems nėra drąsu kūrybiškai veikti, nes juos vis dar kausto suvaržyta mokyklos aplinka, visuomenės poliarizacija – per dažnai mes nuvertiname ar iškeliame iki herojų lygmens paprastus žmones, pamiršdami, kad istorija yra sudėtinga, kompleksiška, o visi žmonės turi ir gerų ir blogų savybių. Dėl to jaunimas kartais nedrąsiai kalba, bijo kritikos, tačiau kai įsidrąsina – galima matyti, kad jie moka kritiškai vertinti šaltinius, supranta, kad dažnoje situacijoje nėra vieno paprasto atsakymo.
Džiaugiuosi galėdamas lankyti mokyklas, nes projekte dalyvaujantys mokytojai yra ne tik savo dalykų ekspertai, tačiau ir labai motyvuoti, kūrybingi, norintys, kad vaikai ne tiesiog iškaltų datas, bet suprastų istorijos tėkmę, įvykių priežastis ir pasekmes.
Dalyvaudami šiame konkurse geriau pažinsite krašto istoriją ir net išgarsėsite!
– Virginijus V. Vilkelis: Tad dar kartą norėčiau kreiptis į mokinius: jaunieji istorijos tyrinėtojai, jūsų sėkmė garantuota – dalyvaudami šiame konkurse geriau pažinsite krašto istoriją ir net išgarsėsite!
Dešimt jūsų įdomiausių ir labiausiai jaudinančių, įdomiai pateiktų istorijų pamatys visa Lietuva – darbai bus publikuoti naujienų portale 15min, iš kurių tris geriausius balsuodami išrinks šio portalo skaitytojai.
Iš tiesų šiame konkurse pralaimėjusiųjų nebūna. Pirmųjų trijų vietų laimėtojai gauna diplomus ir piniginius prizus, parveža savo mokyklai garbingus apdovanojimus. Visi dalyviai ir jų mokytojai gauna padėkas.
O net dešimt geriausius darbus pateikusių komandų drauge su visa klase pakviečiami į visos dienos įspūdžių kupinus pažintinius renginius Vilniuje (aplanko Vilniaus universitetą, valandai tapdami tikrais jo studentais klausosi įdomios paskaitos ir diskutuoja su dėstytojais, paspaudžia ranką fakulteto dekanui, susitinka ir bendrauja su žymiais Lietuvos žmonėmis – jaunimą įkvepiančiomis „žvaigždėmis“, Kultūros ministerijos dėka nemokamai lanko įvairius muziejus (moderniojo meno MO muziejų, Valstybės pažinimo centrą, Valdovų rūmus), svečiuojasi kariniame dalinyje, pietumis vaišinasi drauge su kariais), ir apiberti organizatorių dovanomis ir atminimo suvenyrais parveža įspūdžius į savo mokyklą.
Informacija norintiems dalyvauti konkurse
Tad laukiame Jūsų iki gruodžio 6 d. užsiregistruojant el. paštu pazinklaisve@gmail.com dalyvauti konkurse, ir profesionalų komanda atvyks į Jūsų mokyklą.
Visą informaciją apie konkursą (nuostatus, dalyvavimo taisykles ir konkurso eigą) rasite interneto puslapiuose:
- www.if.vu.lt/praeities-stiprybe-dabarciai
- http://kam.lt/lt/moksleiviams/konkursai_2895/praeities_stiprybe.html
- Konkurso naujienos skelbiamos Facebook puslapyje https://www.facebook.com/pazinklaisve/