Medžiagą vaizdo pamokoms Lietuvių kalbos instituto mokslininkės dr. Rita Miliūnaitė, dr. Aurelija Tamulionienė ir Solvita Labanauskienė parengė išnagrinėjusios 2014 m. valstybinio lietuvių kalbos ir literatūros egzamino rašinių kalbą.
Pagrindinis vaizdo pamokų tikslas – glausta ir patrauklia forma padėti mokiniams sutvirtinti rašytinės kalbos įgūdžius, kad jie įgautų daugiau pasitikėjimo savo jėgomis, laikydami lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą raštu.
„Galvodamos apie vaizdo pamokų „Draugauk su lietuvių kalba“ turinį, pirmiausia parinkome tokias temas, kurios leistų mokiniams pasikartoti pagrindinius praktinius kalbos vartojimo dalykus, šiandien reikalingus raštingam žmogui. Žinoma, atsižvelgėme ir į dažniausiai egzamino rašiniuose darytas kalbos klaidas“, – teigia dr. A. Tamulionienė.
Kiekviena vaizdo pamoka skirta atskiram kalbos dalykui. Vaizdo pamokose trumpai primenamos svarbiausios taisyklės, parodomi vartosenos polinkiai, pateikiama pavyzdžių. Šiose pamokose kalbama apie vieną rašinių aspektą – kalbos taisyklingumą, kuris, kaip rodo mokslininkių tyrimai, mokiniams sudaro nemažai sunkumų.
Vaizdo pamokose trumpai primenamos svarbiausios taisyklės, parodomi vartosenos polinkiai, pateikiama pavyzdžių.
Mokslininkės pastebi, kad nagrinėjant moksleivių darbus į akis labiausiai krito vadinamosios rašto įforminimo bėdos – rašybos ir skyrybos klaidos, silpnokai išmokstamos gramatikos, ypač žodžių ryšių sakinyje taisyklės.
„Gerokai stebina tai, kad dalis klaidų atsiranda dėl mokinių išsiblaškymo, o ne dėl to, kad nemokama pačios kalbos ir jos taisyklių. Suprantama, egzaminas – toks dalykas, kad dėl jaudinimosi susikaupti būna nelengva. Vis dėlto reikėtų pasilikti laiko atidžiau perskaityti parašytą tekstą ir pačiam išsitaisyti pastebėtas klaidas“, – pataria dr. R. Miliūnaitė.
Svarbiausias mokslininkių patarimas abiturientams paprastas – tinkamai nusiteikti egzaminui.
„Rašinių mokiniai yra rašę tikrai ne vieną. Gavę mokytojų vertinimus turbūt dauguma nagrinėja, kokių klaidų daro daugiausia, kas pačiam mokiniui sunkiausia. Kaip tik tuos sunkiau išmokstamus dalykus reikėtų pakartoti, įtvirtinti rašytinės kalbos normas“, – sako dr. A. Tamulionienė.
Ji taip pat pabrėžia, kad abiturientai patys turi įsivertinti, kokias žinias dar turėtų prieš egzaminą įtvirtinti, o tada ieškoti patikimų šaltinių, kurie greitai ir patrauklia forma padėtų tai padaryti.
Abiturientams mokslininkės linki susikaupti, būti atidiems, susiplanuoti laiką taip, kad parašius rašto darbą, laiko liktų dar kartą jį perskaityti. Skaityti reikėtų atidžiai, žiūrėti, ar sakiniai rišlūs, ar visi žodžiai aiškūs, ar nepraleidote raidžių, skyrybos ženklų, ar neprirašėte jų per daug.
Linkėdama abiturientams sėkmės egzamine, dr. R. Miliūnaitė pažymi, kad „šiame konkurencija grįstame pasaulyje kalba yra vienas iš galingų bendravimo, patirties perėmimo, lyderystės, naujų idėjų generavimo ir skleidimo įrankių. Kas geba meistriškai tuo įrankiu naudotis, tas gali tikėtis sėkmės bet kokioje veikloje“.
1 pamoka. Rašyba.
Dr. Aurelija Tamulionienė
Rašybos pamokoje primenama ilgųjų ir trumpųjų balsių rašyba, žodžių rašymo kartu ir atskirai atvejai, taip pat atkreipiamas dėmesys į įsidėmėtinų žodžių rašybą.
2 pamoka. Skyryba.
Dr. Aurelija Tamulionienė
Skyrybos pamokoje trumpai pakartojama šalutinių sakinių skyryba, keli įsidėmėtini skyrybos atvejai.
3 pamoka. Nevartotini vertiniai.
Dr. Aurelija Tamulionienė
Pamokoje „Nevartotini vertiniai“ kalbama apie kitų kalbų pavyzdžiu pasidarytus žodžius, neteiktinus bendrinei lietuvių kalbai, pasakojama, kaip juos atskirti nuo taisyklingų vertinių.
4 pamoka. Žodžių reikšmės.
Dr. Aurelija Tamulionienė
Pamokoje „Žodžių reikšmės“ aptariami keli mokinių rašto darbuose aptikti reikšmių vertiniai (semantizmai), atkreipiamas dėmesys į kai kurių žodžių reikšmių skirtumus, kalbama apie dauginių formų vartojimą.
5 pamoka. Morfologija.
Dr. Rita Miliūnaitė, Dr. Aurelija Tamulionienė
Morfologijos pamokoje apžvelgiami kai kurių kalbos dalių gramatinių formų vartojimo atvejai, aptariamos mokinių rašto darbuose dažniau pasitaikančios klaidos.
6 pamoka. Linksnių vartojimas.
Solvita Labanauskienė
Pamoka „Linksnių vartojimas“ daugiausia skirta dvejybinių linksnių vartojimo polinkiams aptarti, parodoma, kaip atpažinti dvejybinius linksnius ir tokių klaidų išvengti.
7 pamoka. Sintaksė.
Solvita Labanauskienė
Pamokoje „Sintaksė. Įvairūs dalykai“ aptariamos kai kurių prielinksnių, polinksnių vartojimo klaidos, nagrinėjami probleminiai sakinių ir sakinio dalių jungimo atvejai.
8 pamoka. Žioplaklaidės.
Dr. Rita Miliūnaitė, Dr. Aurelija Tamulionienė
„Žioplaklaidės“ – tema, pravarti visiems, net patiems geriausiems mokiniams: nuo tokių klaidų niekas neapsaugotas, bet vienas kitas patarimas gali padėti jų išvengti.