Skandalas: dešimtadalis abiturientų neįveikė matematikos egzamino, kurį išlaikė penktokas

Šių metų matematikos egzaminas atskleidė tikrąjį mūsų moksleivių žinių lygį. Nors uždaviniai buvo gerokai lengvesni nei ankstesniaisiais metais, norint įvykdyti „planą“, jau po vertinimo teko mažinti išlaikymo ribą. Tačiau dešimtadalis abiturientų nesugebėjo surinkti net 9 taškų, tuo tarpu penktokas per pusantros valandos surinko 20 taškų.
Matematikos egzaminas
Matematikos egzaminas / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Egzaminas parodė, kad moksleivių žinios – tragiškos

Paskelbus matematikos valstybinio brandos egzamino rezultatus paaiškėjo, kad nors jį šiemet pirmą kartą laikė ir tie abiturientai, kurie matematikos mokėsi B lygiu, neišlaikiusiųjų procentas – 10,66 proc. – beveik menkai skiriasi nuo pernai metų rezultatų (9,28 proc.). 2,18 proc. moksleivių gavo šimto balų įvertinimą. Atrodytų, galima tik pasidžiaugti, tačiau Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos instituto jaunesnysis mokslo darbuotojas dr. Dainius Dzindzalieta mano kitaip.

Buvo priimtas politinis sprendimas, kad egzamino neišlaikytų tik 10 proc. moksleivių. Dėl to egzamino išlaikymo kartelė po vertinimo sumažinta iki 9 taškų.

„Mano nuomone, buvo priimtas politinis sprendimas, kad egzamino neišlaikytų tik 10 proc. moksleivių. Dėl to netgi buvo pakeistas taškų skaičius, kurį reikia surinkti, kad egzaminas būtų išlaikytas. Prieš egzaminą buvo numatyta, kad tai bus 10 taškų, o prieš paskelbiant rezultatus nuspręsta taškų skaičių sumažinti iki devynių.

Taigi 10 procentų nėra tikrasis neišlaikiusiųjų skaičius. Jų gerokai daugiau. Tačiau taip vyksta kasmet – nuolat laviruojama, kad nebūtų labai daug neišlaikiusiųjų. Matyt taip bandoma parodyti, kad su mūsų švietimo sistema viskas yra gerai“, – teigė pašnekovas.

Rezultatus teko pritempti prie pageidaujamos statistikos

Pasak matematiko, lyginant su ankstesniais metais, uždaviniai tikrai nebuvo sunkūs. Todėl rezultatai rodo, kad padėtis mokykloje yra tiesiog tragiška.

„Egzaminą išlaikė net tie, kurie nesugeba paskaičiuoti aštuonių skaičių vidurkio ar prie 900 pridėti 40 proc. Todėl kyla klausimas – ar šis egzaminas apskritai parodo kokias nors žinias. Pamatę, kaip nesunkiai, dykai, be pastangų galima išlaikyti egzaminą, kitais metais mokiniai ir vėl eis jo taip laikyti.

Šį egzaminą daviau išspręsti gudresniam penktokui. Per pusantros valandos jis surinko 20 taškų, o išlaikymui reikia vos devynių.

Todėl man labai pikta, kaip manipuliuojama egzaminų vertinimais. Buvo tikėtasi, kad 10 taškų ribos užteks gauti tokiam išlaikiusiųjų skaičiui, kokio „reikia“ ministerijai, o kai nepavyko, tiesiog buvo nuleista išlaikymo kartelė. Kas būtų, jei neišlaikytų 30 proc. mokinių? Skandalas. Dabar skandalo tarsi nėra“, – piktinosi pašnekovas.

Pasak jo, tai, kad net ir tokio egzamino neišlaikė 10 proc. moksleivių, rodo, kad mūsų švietimo sistemoje yra daug didelių problemų, kurias reikia pripažinti ir spręsti. Mokinių žinių lygis yra prastas, egzaminų programa taip pat sudaryta prastai.

„Neįsivaizduoju, kaip mokytojai ir mokiniai ja gali naudotis, nes ji išdėstyta labai neaiškiai. Pavyzdžiui, viename programos punkte teigiama, kad reikia žinoti tam tikrus matematinius faktus, o kitame punkte sakoma, kad nebūtina. Taip egzamine ir atsiranda uždaviniai, kurių nesitiki nei mokytojai, nei mokiniai, o tarp vertintojų vyksta nerašyti vidiniai susitarimai“, – teigė D.Dzindzalieta.

Penktokų lygio uždaviniai abiturientams neįkandami

Matematikui neseniai teko dalyvauti konferencijoje, kuriose švietimo atstovai bandė girtis mūsų švietimo sistemos pasiekimais ir pasakojo, kaip kitos šalys mokosi iš mūsų. Tačiau iš tiesų girtis galime tik tuo, kad valstybiniam brandos egzaminui parenkame penktokų lygio uždavinius, o jie dešimtadaliui abiturientų pasirodo vis tiek neįkandami.

„Pirmosios egzamino dalies uždavinius galėjo išspręsti matematikos visiškai nemokantys mokiniai. Šį egzaminą daviau išspręsti gudresniam penktokui. Per pusantros valandos jis surinko 20 taškų, o išlaikymui reikia vos devynių. Taigi jeigu penktokas sugeba surinkti 20 taškų, kokių žinių ten reikia? Apie kokius matematinius gebėjimus kalbama? Taigi jeigu verktų penktokai ar šeštokai, kad neišlaikė egzamino, suprasčiau, tačiau kad jo neišlaikė 10 proc. abiturientų – tai sunkiai suvokiama.

Ką gi, galima tik pasidžiaugti, kad šiemet buvo parinkti tokie uždaviniai, kurie parodė tikrąjį mūsų moksleivių žinių lygį. Po egzamino buvo manoma, kad uždaviniai per lengvi ir egzaminą išlaikys 99 proc. abiturientų, tačiau rezultatai pasirodė tiek prasti, kad net teko nuleisti išlaikymo kartelę. Labai įdomi situacija“, – svarstė pašnekovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų