Kaip atsiranda studijų programa?
Bet kokiai studijų programai vykdyti būtina pasitelkti profesionalią dėstytojų, mokslininkų bei administracijos darbuotojų komandą, turėti pakankamai mokymuisi skirtos literatūros, pagalvoti apie technines studentų priėmimo galimybes – auditorijų dydį bei skaičių, kompiuterizuotas darbo vietas ir kitas sėkmingam mokymuisi būtinas priemones.
Studijų programos kūrėjai turi iškelti programos tikslus, numatyti studijų rezultatus bei suplanuoti studijų turinį, kuriuo bus siekiama numatytų tikslų ir studijų rezultatų, studijų programos įgyvendinimo eigą.
Ar į sukurtą programą iš karto gali būti priimami studentai?
Tam, kad į naują programą galėtų būti priimami studentai, ji turi būti įregistruota ir akredituota. Akreditavimas, tai vertinimas, kurio metu akredituojančioji institucija pripažįsta, kad įvertinta studijų programa atitinka teisės aktų ir kitų normatyvinių dokumentų reikalavimus. Akreditavimą paprastai organizuoja ir vykdo valstybės įgaliota institucija. Lietuvoje tokia institucija yra Studijų kokybės vertinimo centras.
Taigi aukštoji mokykla, siekianti, kad naujai sukurta programa būtų akredituota, turi pateikti Studijų kokybės vertinimo centrui prašymą, detalų programos aprašą bei kitus susijusius dokumentus.
Kokie yra studijų programos vertinimo kriterijai ir kokie galimi rezultatai?
Gavus naują programą gali būti atliekamas arba išsamus ekspertinis vertinimas, arba supaprastintas studijų programos vertinimas.
Išsamus ekspertinis vertinimas atliekamas pasitelkiant nepriklausomus ekspertus – atitinkamos studijų krypties specialistus. Išsamus naujos studijų programos vertinimas atliekamas tais atvejais, kai programą ketina vykdyti naujai įsteigta aukštoji mokykla arba aukštoji mokykla ketina pradėti vykdyti studijas studijų krypčių grupėje, kurioje dar neturi akredituotų vykdomų studijų programų (t.y. neturi tokių studijų vykdymo patirties) ir kitais nustatytais atvejais.
Esant išsamaus ekspertinio vertinimo būtinybei, Studijų kokybės vertinimo centras organizuoja ekspertų mokymus, kurių metu ekspertai supažindinami su programos vertinimo tikslais, vertinimo metodika ir susijusiais teisės aktais. Šiame etape ekspertų užduotis – išnagrinėti pateiktą informaciją apie studijų programą, išsikelti probleminius klausimus bei parengti pirmines išvadas. Specialistų prašoma atkreipti dėmesį į 6 vertinamas sritis: programos tikslus ir numatomus studijų rezultatus, programos sandarą, personalą, materialiuosius išteklius, studijų eigą ir jos vertinimą, programos vadybą. Sekantis vertinimo etapas – ekspertų vizitas į aukštąją mokyklą. Jo metu vyksta susitikimai su aukštosios mokyklos ar jos padalinio administracija, programos aprašo rengėjais, numatomais programos dėstytojais. Taip pat gali būti susitinkama su socialiniais partneriais, kurie yra suinteresuoti pagal programą numatomais rengti specialistais. Vizito metu ekspertai apžiūri programos įgyvendinimui numatomą skirti materialiąją bazę. Paskutinė grupės užduotis – parengti ir pateikti Centrui išvadas, pagal nustatytus principus įvertinti kiekvieną programos vertinimo sritį.
Supaprastinto vertinimo metu Centras gavęs prašymą nustato, ar pateikti ir tinkamai įforminti visi nurodyti dokumentai. Centro specialistai įvertina: ar studijų programos apimtis kreditais atitinka nustatytus reikalavimus, ar programa tinkamai priskirta studijų sričiai, krypčiai ir šakai (jei yra), ar numatoma teikti kvalifikacija atitinka patvirtintą sąrašą. Didžioji dalis naujų studijų programų vertinamos supaprastinta tvarka.
Jeigu vertinimo metu nustatoma trūkumų, sprendimo dėl programos akreditavimo procedūra sustabdoma iki nustatyti trūkumai bus ištaisyti.
Jeigu vertinimo metu nenustatoma jokių trūkumų, programa akredituojama terminui, kuris apskaičiuojamas prie studijų programos trukmės metais pridėjus vienus studijų metus nuo aukštosios mokyklos prašyme nurodytos pageidaujamos programos akreditavimo termino pradžios datos. Programos akreditavimas uždega žalią šviesą studentų priėmimui bei sėkmingam studijų programos vykdymui.
Kiek ir kokių naujų studijų programų akredituojama?
Studijų kokybės vertinimo centro duomenimis, iš viso 2012 metais pateiktos vertinti 192 naujos studijų programos. Metai iš metų daugiausiai kuriama socialinių mokslų sričiai priskiriamų naujų studijų programų. Praėjusiais metais jos sudarė net 60 % visų pateiktų, tai yra 115 programų. Tuo tarpu technologijos mokslų srities pateiktos 34, humanitarinių 17, menų – 13, biomedicinos – 10, o fizinių mokslų srities tik 3 naujos programos.
2012 metais vertinimui naujų studijų programų pateikė 19 kolegijų ir 16 universitetų. Daugiausiai – Mykolo Romerio universitetas (20). Kitos daugiausiai ketinamų vykdyti studijų programų pateikusios aukštosios mokyklos: Kazimiero Simonavičiaus universitetas (13), Lietuvos edukologijos universitetas (14), Vilniaus universitetas (13), Vilniaus Gedimino technikos universitetas (10), Vilniaus technologijų ir dizaino kolegija (7), Marijampolės kolegija (7), Panevėžio kolegija (7), Socialinių mokslų kolegija (5), Vilniaus kooperacijos kolegija (5), Vilniaus kolegija (5), Šiaulių valstybinė kolegija (5).