Pasak „Mokyklų tobulinimo centro“ steigėjos, projektų vadovės Eglės Pranckūnienės, įgyvendinant bet kokią reformą, yra būtina ieškoti sąlyčio taškų tarp visų šitų grupių, nes jos turi visos kartu siekti to vieno tikslo. Kalbant apie lyderystę, svarbu išnaudoti tas skirtingas patirtis, kurias turi įvairių sričių specialistai – dalyvavę įvairiuose projektuose, sukūrę savo mokyklas, įgyvendinę kažkokias labai geras praktikas. Visa tai reiktų panaudoti, o ne viską nubraukti ir statyti nuo nulio.
„Lietuvoje šiuo metu yra labai dideli skirtumai tarp mokyklų, kurie yra atsiradę dėl labai įvairių priežasčių, tad „Tūkstantmečio mokyklų“ programa yra siekiama, kad mokyklos, bendradarbiaudamos tarpusavyje, dalintųsi įvairiais ištekliais ir tiesiog sukurtų kuo geriausias sąlygas kiekvieno vaiko mokymuisi. Mokykla gali būti tas taip vadinamas „socialinis liftas“, kuris suteikia gero starto galimybes vaikams“, – teigia E.Pranckūnienė.
Kūrybinės dirbtuvės suskirstytos į keturias sritis, kuriose „Tūkstantmečio mokyklų“ programa artimiausią dešimtmetį numato stiprinti ugdymo įstaigų pajėgumus. Kaip viena iš prioritetinių aptarta lyderystės tema.
„Mes kalbame apie lyderystę kaip apie bendrą veiklą, kaip apie reiškinį, o ne kaip apie vieno konkretaus žmogaus bruožą. Kalbėdami apie lyderystę švietime mes turime mintyje ugdymo įstaigų vadovų lyderystę, mes galime turėti mintyje atskiros mokyklos lyderystę, rodant tam tikrą iniciatyvą. Mes kalbame apie mokytojų lyderystę ir galiausiai mes kalbame apie mokinių lyderystę, nes mokiniai užaugs ir kai kurie iš jų taps mokytojais, kažkurie taps mokyklų vadovais, kažkurie eis į politiką, o kai kas – į verslą“, – sako Konsultavimo įmonės „Primum esse“ direktorė, viena iš dirbtuvių vadovų Solveiga Grudienė.
Pasak S.Grudienės, lyderystės kontekste yra labai svarbu bendrosios kompetencijos. Tai yra gebėjimas bendradarbiauti, kritinis mąstymas, gebėjimas ir noras prisiimti atsakomybę. Ir taip pat yra labai svarbu supratimas, kad skirtingomis aplinkybėmis, skirtingame kontekste lyderystės atsakomybes mes galime dedikuoti kažkam kitam. Kad formali pozicija visai nebūtinai visada reikalauja iš tavęs būti lyderiu.
„Tūkstantmečio mokyklų“ programą kurianti Švietimo, mokslo ir sporto ministerija ir šios sistemos lyderiai nuosekliai atnaujinti visos Lietuvos mokyklas sieks dviem etapais iki 2030 m. Siekiant šių tikslų laukia aibė iššūkių ir užduočių.
„Svarbu teisingai įsivertinti situaciją, kokias sritis konkrečioje mokykloje reikia tobulinti, pasirengti tinkamus planus ir pirmyn. Galvočiau, kad šios dienos viena iš mokyklos spragų yra tai, kad neturime stiprių mokinių savivaldų. Ir kalbant apie lyderystę matau būtinybę stiprinti mokinių savivaldą, ne tik mokytojų“, – įsitikinęs Ukmergės rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas Vaidotas Kalinas. Pasak jo, pokyčiai švietime yra neišvengiami ir jie turi vykti kiekvieną dieną.
„Tūkstantmečio mokyklų“ programos tikslas – iki 2030 metų nuosekliai atnaujinti visas Lietuvos mokyklas, kad jos taptų atviros vaikų įvairovei bei jų poreikiams, visi vaikai turėtų lygiavertes sąlygas mokytis, nepriklausomai nuo to, kokioje socialinėje, ekonominėje ar kultūrinėje aplinkoje jie auga.