„Vis daugiau oro linijų kompanijų perka lėktuvus, o tai lemia ir augantį pilotų, ir inžinierių, ir aptarnaujančio personalo, ypač turinčio vadybos išsilavinimą, poreikį“, – teigia aviacijos studijų ekspertas, Kingstono universiteto dėstytojas dr. Anilas Padhra, šiuo metu dėstantis Kazimiero Simonavičiaus universitete (toliau – KSU).
Didžiausias augimas regimas sparčiai besivystančiose rinkose – Azijos ir Ramiojo vandenyno regione, Vidurio Azijoje, Kinijoje. „Kadangi svarbiausius plėtros sprendimus priima vadovai, kompetentingų specialistų ruoša ilgainiui taps vienu iš kertinių augančios aviacijos rinkos tikslų“, – įsitikinęs A.Padhra.
Jo teigimu, aviacijos industrijos augimą lemia ne tik augantys poreikiai (paklausa), tačiau ir tai, kad ši industrija šiandien tampa didžiule privataus verslo dalimi.
[Aviacijos] industrija šiandien tampa didžiule privataus verslo dalimi.
„Ilgą laiką aviacijos kompanijos buvo valstybinės. Pastaraisiais dešimtmečiais ši rinka yra vis labiau privatizuojama, mažiau reglamentuojama, jai suteikiama daugiau laisvės ir erdvės plėtrai.
Dėl augančio privačių aviacijos kompanijų skaičiaus, auga ir jų tarpusavio konkurencija. Tai tampa privačiu verslu, kuriam reikalingi kompetentingi finansininkai, rinkos analitikai, pardavimų vadybininkai ir t.t.“, – pasakoja aviacijos studijų ekspertas.
Trūksta specialistų Lietuvoje
KSU kanclerio Dariaus Verbylos teigimu, nuo pasaulinio tendencijų neatsilieka ir Lietuvos aviacijos sektorius, kuris per pastaruosius 5-is metus patyrė ženklius pokyčius.
„Jeigu palyginsime, ką turėjome 2009 – 2010 metais, kada bankrutavo „FlyLAL“, tai nuo to laiko mūsų aviacijos industrija pasikeitė neatpažįstamai. Išaugo lėktuvo aptarnavimo įmonių skaičius, į rinką įėjo „Rynair“, didėja užsakomųjų skrydžių pasiūla, plečiasi aviacijos verslo įmonių grupė “Avia Solutions Group, kuri ir Maskvoj stato oro uostus, ir t.t.“, – pokyčius rinkoje vardija D.Verbyla.
Trūksta specialistų, turinčių žinių specifinėse srityse, tokiose kaip aviacijos finansai ir oro uostų valdymas.
Tiesa, jo pastebėjimu, Lietuvoje vis dažniau susiduriama su specialaus aviacinio išsilavinimo stoka. Nors įprasta manyti, jog aviacijos rinkoje figūruoja tik 2 „personažai“ (orlaivio pilotas ir palydovė), tačiau toks įsitikinimas – atitrūkęs nuo tikrovės.
„Aviacijos kompanijos pripažįsta, jog joms trūksta specialistų, turinčių žinių specifinėse srityse, tokiose kaip aviacijos finansai ir oro uostų valdymas.
Galiausiai, greitu metu Viliaus oro uostas susidurs su didžiuliu iššūkiu – rekonstrukcija, ir keleivių srautas laikinai bus nukreipiamas į Kauną. Šiuo atveju bus reikalingos oro uosto pralaidumo valdymo specialistų konsultacijos. Tačiau tokių specialistų mums reiks ir ateityje, ne tik šiuo konkrečiu atveju“, – teigia KSU kancleris.
Galima rinktis universitetines studijas
Svajojantiems apie karjerą aviacijos industrijoje KSU kartu su „Baltic Aviation Academy“ (toliau BAA) siūlo tarptautinę studijų programą – Aviacijos vadybą.
„Mūsų 3,5 metų programa yra vykdoma anglų kalba. Daugelis programoje dalyvaujančių dėstytojų – užsienio šalių ekspertai-praktikai, kurie užsiima ne tik akademine veikla, bet ir kuruoja oro uostus“, – pasakoja KSU kancleris.
Aviacijos vadybos žinios suteikia galimybę dirbti tarptautinėse rinkose, kadangi aviacijos vadybą baigęs specialistas yra supažindinamas su aviacijos vadybos, finansų valdymo modeliais, kurie yra taikomi bei veikia visame pasaulyje.
Ši programa taip pat suteikia galimybę licencijuotiems pilotams, kurie dėl sveikatos sutrikimų savo karjerą buvo priversti baigti anksčiau, tęsti darbinę veiklą tame pačiame sektoriuje.
Tačiau, BAA ekspertų pastebėjimu, aviacijos vadybos studijos praverčia net ir darbingiems pilotams, kadangi tokių abipusių specialistų paklausa rinkoje yra itin aukšta.