Lietuvos informacinėje erdvėje dalijamasi vaizdo įrašu: angliškai kalbančios poros automobilio vaizdo registratorius fiksuoja šalikelėje sustojusį „Tesla“ automobilį, kurio savininkui reikia pagalbos.
Privažiavusi pora teiraujasi, kuo galėtų padėti, o išgirdę prašymą paskolinti „šiek tiek degalų“ prapliumpa juokais, mat „Tesla“ automobiliai varomi elektra.
Tačiau pagalbos prašančiam vyrui atidarius kapotą juokai baigiasi – bagažinėje įrengtas benzinu varomas generatorius.
Šis vaizdo įrašas tapo tikru elektromobilių priešininkų „arkliuku“ – socialiniuose tinkluose imta tvirtinti, kad „Tesla“ tėra apgaulė, nes nėra ekologiška, elektra varoma transporto priemonė.
Panašūs vaizdai jau anksčiau yra pasirodę informacinėje erdvėje.
Prireikia atsarginio plano
Ne paslaptis, kad elektromobilių akumuliatoriai gali išsikrauti, kaip ir įprastame automobilyje gali pritrūkti benzino, jei laiku neprisipilsite degalų.
Tačiau „Youtube“ platformoje paviešintas vaizdo įrašas nereiškia, kad elektromobiliai yra prastesnės technologijos arba priklausomi nuo iškastinio kuro.
Naujausi elektromobiliai viena įkrova gali nuvažiuoti net apie 500 km, tačiau kai jų baterijos išsenka, jiems reikia išorinio energijos šaltinio, kad galėtų pasikrauti.
Tam elektromobilių vairuotojai paprastai naudoja viešąsias įkrovimo stoteles arba įkrovimo įrangą savo namuose.
„Tesla“ savo klientams siūlo pasaulinį tinklą, kurį sudaro daugiau nei 25 tūkst. įkrovimo stotelių, viena jų pernai atidaryta Kaune.
Tačiau to nepakanka ir energijai pasibaigus, o šalimais nesant elektros šaltinio, tenka ieškoti alternatyvų.
Vaizdo įraše „Teslos“ bagažinėje užfiksuotas benzininis generatorius gali tapti puikia išeitimi, tačiau gamintojai nerekomenduoja krovimui naudoti šio būdo.
Pirkti skatina subsidijos
JAV prezidento Joe Bideno administracija diegdama kovos su klimato kaita priemones, nutarė skirti subsidijas elektromobilių įsigijimui.
Šių transporto priemonių skeptikai atkreipia dėmesį į nedidelį tokių automobilių pasirinkimą, ribotą atstumą, kurį galima nuvažiuoti tarp įkrovimų, o taip pat, kad įkrovos stotelių gerokai mažiau nei degalinių – jų kol kas nepakanka patenkinti augančią paklausą.
JAV 2022 metų vasarį buvo parduotos 59 554 įkraunamos transporto priemonės (hibridinės ir elektrinės), t.y. 68,9 proc. daugiau nei analogišku laikotarpiu 2021 metais.
Transporto sektoriaus problema
Nepaisant pasaulinės bendruomenės pastangų sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį, per pastaruosius du dešimtmečius anglies dioksido (CO2) į Žemės atmosferą kasmet išmetama vidutiniškai 2,2 proc. daugiau nei ankstesniais metais.
Didžiausią iššūkį kelia didėjantys išmetamų ŠESD kiekiai transporto sektoriuje.
Europos Sąjungos (ES) vidaus transporto ŠESD emisijos 2018–2019 metais padidėjo 0,8 proc.
Preliminariais skaičiavimais, 2020 metais jos sumažėjo 12,7 proc. dėl drastiško transporto veiklos sumažėjimo per COVID-19 pandemiją.
Jungtinėse Valstijose 2021 metų transporto sektoriaus energijos vartojimo emisijos sudarė 1,8 mlrd. tonų anglies dioksido (GtCO2).
Tai buvo beveik 11 proc. daugiau, lyginant su 2020 metų lygiu.
Praėjusiais metais sušvelninus kelionių ribojimus, skirtus pandemijai valdyti, visoje šalyje išmetamų teršalų kiekis smarkiai padidėjo.
Slaptas planas
„Tesla“ šiuo metu yra didžiausias elektromobilių gamintojas pasaulyje. Daugybė vairuotojų, galvojančių apie elektromobilio įsigijimą, svajoja būtent apie „Tesla“ modelius.
Galima drąsiai sakyti, kad nuo pat „Tesla Motors“ įkūrimo pradžios 2003-aisiais, kompanija audringai žengė į elektrinių transporto priemonių ir baterijų rinką.
Vadovaujant Elonui Muskui, ji uoliai įgyvendina vadinamąjį „Secret Master Plan“, kuriuo siekiama pakeisti automobilių pasaulį:
„Sukurti sportinį automobilį. Panaudojus tuos pinigus [pardavus sportinius automobilius aut. past.] sukurti prieinamą automobilį. Panaudojus tuos pinigus, sukurti dar prieinamesnius automobilius. Tai daryti gaminant elektromobilius ir užtikrinant nulinę teršalų emisiją“, – apie savo planą pasakoja E.Muskas.
„Tesla“, arba „Tesla Motors“, savo veiklą pradėjo 2003 metais. Užsidegusių inžinierių grupė norėjo sukurti išskirtinius elektromobilius ir parodyti, kad tokia transporto priemonė gali būti šauni, patikima ir konkurencinga.
Jie stengėsi sukurti savo automobilių asortimentą, kurie, kompanijos žodžiais tariant, būtų „geresni, greitesni ir smagiau vairuojami nei turintys vidaus variklį“.
Viena iš pagrindinių motyvacijų pradėti tokį „Tesla“ projektą buvo ir ta, kad ką tik buvo uždaryta „General Motors EV1“ elektromobilių programa.
Viena didžiausių JAV automobilių gigančių vykdė šią programą trejus metus – nuo 1996 iki 1999 metų – per kuriuos pagamino ribotą skaičių elektromobilių.
Nors GM elektromobilių ir nebuvo galima viešai įsigyti, tačiau žvelgiant iš inžinerinės pusės – tai buvo laikoma didžiule sėkme.
Šie GM pasiekimai įkvėpė „Tesla Motors“ inžinierius Martiną Eberhardą ir Marcą Tarpeningą, kurie pradėjo darbuotis nuo 2003-iųjų liepos, kai Martinas tapo „Tesla“ generaliniu direktoriumi, o Marcas finansų vadovu. Iš pradžių abu vyrai finansavo šį savo projektą, iki kol atsivėrė kitiems investuotojams.
2006-aisiais „Tesla“ pristatė savo pirmąjį elektromobilių prototipą – „Roadster“. Po daugybės darbo, 2008-aisiais pasaulį išvydo galutinai paruoštas sportinis elektromobilis.
Ankstyvieji „Roadster“ vienu įkrovimu galėjo nuvažiuoti 402 kilometrų, o jų pasiekiamas greitis prilygo to meto įprastiems sportiniams automobiliams.
Naujesnių modelių įkrovimas yra žymiai greitesnis ir dėka „Tesla V3 Supercharging“ įkrovimo stotelių užtikrinamos įkrovimo galios, galima per maždaug 5 minutes elektromobilius įkrauti tiek, kad galima nuvažiuoti maždaug 120 km.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.