15min tyrime „Kyšių instruktoriai: slaptos kameros demaskuoja prekybą vairuotojo pažymėjimais“ apie kyšininkavimą „Regitroje“ liudijo daugiau nei dešimt tarpininkams bei korumpuotiems egzaminuotojams Kaune, Vilniuje, Šiauliuose bei Klaipėdoje kyšius davusių asmenų bei kyšius imančių tarpininkų.
Jų pasakotas patirtis patvirtino ir 15min eksperimentas – žurnalistai slaptomis kameromis įamžino susitikimus su korumpuotus „Regitros“ egzaminuotojus saugančiais tarpininkais. Šie, nė nesislapstydami, kvietė sandėrį aptarti savo darbovietėse.
Visa tai praskleidė uždarose socialinių tinklų grupėse bei vairavimo mokyklose verdančio verslo širmą – prekybą vairuotojo pažymėjimais.
Įmonėje pradėtas vidinis tyrimas
„Regitra“ pranešė, jog po 15min straipsnio įmonėje buvo pradėtas vidinis tyrimas. Tikslas – nustatyti, ar įmanoma kyšininkams apeiti jau sukurtas kontrolės sistemas. Tyrimo metu suburta darbo grupė pakartotinai peržiūri iki šiol įdiegtas prevencijos priemones. Aiškinamasi, kaip15min liudijusiems asmenims pavyko apeiti elektronines sistemas ir egzaminus laikyti iš anksto susitarus su korumpuotais egzaminuotojais.
Valstybės įmonės vadovas Vaidas Dominauskas pranešė, jog po tyrimo kreipėsi į teisėsaugos institucijas – policiją ir Specialiųjų tyrimų tarnybą, kad pradėtų tyrimą dėl galimo kyšininkavo.
„Mano, kaip vadovo, pozicija – nulinė tolerancija korupcijos apraiškoms. Tokioje aplinkoje ir kultūroje mes dirbame“, – teigė V.Dominauskas. Jis priminė jau iki šiol įmonėje įdiegtas kontrolės sistemas – egzaminų filmavimą, peržiūrą, modernias teorijos egzaminų laikymo klases, anoniminių pranešimų kanalą, įmonės etikos kodeksą bei darbuotojų interesų deklaravimą.
Viceministrė: antikorupcinės priemonės veikia
„Regitrą“ kuruojančios Vidaus reikalų ministerijos (VRM) požiūriu, iškeltus reikalavimus „Regitra“ įvykdo. Tai, anot ministerijos atstovų, patvirtina gausios antikorupcinės priemonės, kurios užkardo galimybę sukčiauti.
„Manome, kad šiuo metu prevencines priemones, kurios susijusios su korupcijos suvaldymu, esame susidėlioję. Gali paaiškėti vienas ar kitas atvejis, taigi į juos labai rimtai reaguosime“, – pasakojo viceministrė Sigita Ščajevienė.
„Regitros“ valdybos narių komentarų dėl šios situacijos 15min nepavyko gauti, nes šiuo metu tebevyksta naujos įmonės valdybos formavimas. Nauja „Regitros“ valdyba jau išrinkta, bet po visų procedūrų dar turi būti patvirtinta. Viceministrės teigimu, ministerijos vienas iš prioritetų – mažinti korupcijos apraiškas įmonėje.
Nors, viceministrės įsitikinimu, jau ir dabartinė korupcijos prevencijos kontrolės sistema yra stipri. Šiuo metu įmonė turi korupcijos prevencijos pareigūną, todėl atskiras imuniteto skyrius yra nereikalingas. Apie svarstymus dėl tokio skyriaus poreikio 15min yra kalbėjęs „Regitros“ korupcijos pareigūnas Edmundas Bogavičius.
Gali grėsti baudžiamoji atsakomybė
S.Ščajevienė teigė, jog šiuo metu VRM siekia, kad už sukčiavimą laikant egzaminus „Regitroje“ grėstų administracinė arba baudžiamoji atsakomybė.
„Kai asmuo ateina laikyti egzamino už kitą žmogų arba naudojasi papildoma įranga, šiuo metu už tai negresia jokia atsakomybė. Todėl peržiūrėjome teisės aktus ir kartu su kitomis institucijomis rengiame teisės aktų paketą, kad būtų numatyta atsakomybė. Atsakomybė priklausys nuo veiklos. Šiuo metu planuojame administracinę atsakomybę. Jeigu sudėtingesnis sukčiavimas, galėtų būti ir baudžiamoji“, – pasakojo viceministrė.
Vadovas: net mano atvaizdą sukčiai naudoja
Per šiuos metus socialiniuose tinkluose „Regitra“ užfiksavo daugiau nei 90 anketų, siūlančių neteisėtai nusipirkti vairuotojo pažymėjimą, todėl klientus perspėja nepakliūti į internetinių sukčių rankas.
Neretai sukčiai feisbuke prisistato įmonės darbuotojais, jų anketose būna mažai įrašų, draugų, nepateikiama asmeninė informacija. Savo skelbimus apie teikiamą „pagalbą“ skelbia įvairiose socialinio tinklo grupėse, po jais dažniausiai išjungia komentarų skiltį.
„Regitros“ vadovas V.Dominauskas teigė, kad ir jo nuotraukos buvo panaudotos įmonės darbuotojais apsimetusių sukčių anketose.
„Labai daug pastangų kainuoja sekti feisbuko erdvę. Norime šviesti visuomenę – vairuotojo pažymėjimas nėra gaunamas, mes įgauname įgūdį dalyvauti eisme“, – pasakoja vadovas.
Egzaminuotojas ir vairuotojo pažymėjimus perkantis asmuo rizikuoja
V.Dominauskas teigė, jog įmonėje veikia anoniminių pranešimų kanalas. Kiekvienas gautas skundas yra analizuojamas, peržiūrimas egzamino vaizdo įrašas.
Vadovo nuomone, filmuotoje medžiagoje aiškiai matyti padarytos kritinės klaidos. Todėl jeigu egzaminuotojo vertinime jos nėra užfiksuotos, asmeniui yra naikinama teisė vairuoti, o darbuotojas rizikuoja netekti darbo.
V.Dominauskas teigia, jog kontrolės sistema per pastaruosius keletą metų sustiprėjo, tačiau stengiamasi nuolatos ieškoti dar daugiau priemonių, žiūrima į kitų Europos šalių pavyzdžius.
Šiais metais įmonė testuoja metalo aptikimo įrangą. Kai kuriuose filialuose įeinant į teorijos egzaminų laikymo klasę reikia praeiti pro metalo detektoriaus vartus. Ši priemonė skirta identifikuoti asmenis, kurie egzaminą nori laikyti su nelegalia įranga.
Vengia pripažinti, kad sukčiavimas įmanomas
Tiek VRM, tiek įmonės vadovas vengia pripažinti, kad „Regitroje“ neturint tinkamų vairavimo įgūdžių galima nusipirkti vairuotojo pažymėjimą. Nors 15min tyrimas atskleidė kitokią realybę – pašnekovai liudijo, jog už 350–2,5 tūkst. eurų atlygį galima išlaikyti teorijos ar vairavimo praktikos egzaminus jiems nesiruošus.
Įmonės ir institucijų atstovai kalba apie daugiapakopę kontrolės sistemą ir tikina, kad filialų vyr. specialistai, tikrinantys savo kolegų darbo kokybę, tai atlieka nešališkai. O veikiantis klientų aptarnavimo padalinys bei korupcijos prevencijos pareigūnas pajėgūs užtikrinti daugiau nei 100 tūkst. egzaminų per metus skaidrumą.
Tačiau jau anksčiau 15min žurnalistams „Regitros“ korupcijos prevencijos pareigūnas E.Bogavičius pripažino, kad klientų aptarnavimo skyrius yra orientuotas į aptarnavimo kokybę, todėl jo darbuotojai įgūdžių nustatyti, ar egzaminas vykdomas nesąžiningai, neturi.
„Lietuvos draudimo“ duomenimis, dažniausiai į avarijas patenka kelerių metų patirtį turintys jauno amžiaus vairuotojai. Tikimybė, kad toks vairuotojas sukels eismo įvykį, siekia net 1 iš 5.
Būtent jaunieji vairuotojai 15min žurnalistams dažniausiai liudijo apie perkamus vairuotojo pažymėjimus „Regitroje“. Kai kurie žmonės kyšius perdavė ne tarpininkams, o tiesiai į korumpuotų egzaminuotojų rankas. Kiek šie ,,naujieji vairuotojai“ sukelia keliuose avarijų, belieka tik spėlioti.