Prie to, kad traukiniai būtų patogūs ir pritaikyti skirtingiems žmonių poreikiams, labiausiai prisideda universalaus dizaino (UD) principai. UD idėja – neišskirti konkrečių žmonių grupių, pvz. su judėjimo negalia ir nekurti sprendimų būtent jiems; priešingai, projektavimas turėtų būti orientuotas į tai, kad galutiniu produktu ar paslauga būtų patogu naudotis visiems, įskaitant ir sunkiai judančius žmones.
„Lietuvoje anaiptol ne viskas pasiekta, kalbant apie keliones traukiniais, bet pažanga jau matyti. Traukiniai turi būti prieinami ir patogūs visiems, nepriklausomai nuo fizinių galimybių, šeimyninės padėties ar pomėgių.
Patogios kelionės traukiniais prisideda prie teisingesnės ir draugiškesnės visuomenės kūrimo
Asmenims su negalia pritaikyti traukiniai leidžia jiems lengviau ir savarankiškiau judėti, o šeimoms ir, pavyzdžiui, dviratininkams užtikrinama patogi kelionė be papildomų kliūčių“, – pažymi Lina Gulbinė, Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros (ANTA) Programų stebėsenos ir kontrolės skyriaus vedėja.
Ji priduria, kad patogios kelionės traukiniais prisideda prie teisingesnės ir draugiškesnės visuomenės kūrimo bei tvaresnio mobilumo, mažinančio neigiamą poveikį aplinkai.
Nauja keliavimo kultūra
Lietuvos keleivių vežimo traukiniais bendrovė „LTG Link“ skiria daug pastangų kurdama naują keliavimo kultūrą, atsižvelgiant į visuomenės grupių individualius poreikius ir remiantis UD principais.
„Tikime, kad kelionės traukiniais, ekologiška ir saugia transporto priemone, yra keliavimo ateitis. Jau ir dabar matome, kad keleivių skaičius kasmet auga, tai drąsina toliau eiti šiuo keliu ir galiausiai tapti pirmuoju viešojo transporto pasirinkimu“, – tikslą įvardija Ernestas Repšys, „LTG Link“ LEP Strategijos ir veiklos efektyvumo valdymo vadovas.
Didžiausio lūžio Lietuvoje, užtikrinant komfortiškas keliones traukiniams, laukiama 2026-aisiais, kai bėgiais pradės riedėti 15 naujų traukinių, kurie atitinka UD principus. Tai bus elektriniai traukiniai ir bateriniai traukiniai
„Nekantriai laukiame dienos, kai šie traukiniai pasieks Lietuvą. Juos projektuojant, buvo atsižvelgta į UD principus, ir traukiniai yra pritaikyti individualiems poreikiams. Pavyzdžiui, dabar vis dar yra traukinių, kuriuose daliai žmonių sunku išlipti ir įlipti, o naujieji bus žemagrindžiai, maksimaliai pritaikyti peronams.
Naujos kartos traukiniuose žmonės su vežimėliais turės vietas šalia įprastų keleivių sėdėjimo vietų su galimybe į jas persėsti, juose bus pakankamai vietos dviračiams ir vaikiškiems vežimėliams. Atkeliavus šiems traukiniams, mūsų traukinių, pritaikytų visoms visuomenės grupėms, parkas išaugs apie trečdaliu“, – nurodo „LTG Link“ strategijos padalinio vadovas.
Kol laukiama naujųjų traukinių, stengiamasi, kiek įmanoma, keisti ir esamus. Vienas iš bendrovės projektų – seniau pagaminto traukinio vagonas, pritaikytas individualiems poreikiams. Tai – bandomasis projektas, siekiant išsiaiškinti, ar įmanoma modernizuoti seną traukinio vagoną į naujus standartus atitinkantį ir patogų produktą.
Tai – bandomasis projektas.
Tarp jau įgyvendintų sprendimų E. Repšys mini individualiems poreikiams pritaikytą „LTG Link“ interneto svetainę ir neseniai pristatytus bilietomatus. Daugiau nei trys dešimtys bilietomatų pritaikomi visiems, įskaitant žmones su negalia – klausos, regos ar judėjimo. Pagrindinis siekis – užtikrinti visiems asmenims galimybę įsigyti bilietą savarankiškai, be pagalbininko.
Investuojama ir į stočių bei infrastruktūros pritaikymą individualiems poreikiams. Vilniaus traukinių stotyje įrengiamos pažemintos baldų konstrukcijos, žemesni paslaugų teikimo, informacijos centro langeliai. Ilgainiui planuojama atnaujinti visas stotis, remiantis UD koncepcija. Galutinis tikslas – sujungti miestų infrastruktūrą su stotimis ir peronais, kad kiekvienas žmogus turėtų galimybę iki traukinio atvykti savarankiškai.
„Prieinamumo, pritaikymo visiems poreikiams tema mums yra nuolatinis prioritetas ir lydi visose veiklose“, – teigia E.Repšys.