„Administracinių paslaugų teikimo „vieno langelio“ principu modelis Lietuvos viešajame sektoriuje taikomas seniai, tačiau, mano manymu, esminis pokytis įvyksta tuomet, kai įstaiga ima naudoti informacines technologijas, kurių dėka darbuotojai gali geriau tenkinti vis didėjančius gyventojų poreikius,“ – teigia Vaida Bernotienė, Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) vyriausioji specialistė, koordinuojanti gyventojų aptarnavimą ligonių kasose.
Nuo 2013 m. pradžios pilnu pajėgumu pradėjo veikti sistema, kuria kasdien naudojasi VLK ir teritorinių ligonių kasų (TLK) darbuotojai, bendraudami su žmonėmis telefonu ir atsakydami į raštu (daugiausiai el. paštu) gaunamus klausimus. Joje kasdien registruojama vidutiniškai 600 skambučių ir 25 kreipimaisi el. paštu. Per pirmąjį šių metų ketvirtį registruota daugiau kaip 32 tūkst. kreipimųsi telefonu ir 1 325 el. paštu.
Dėl ko dažniausiai kreipiamasi?
1 pav. Kreipimųsi telefonu (32 226) pasiskirstymas pagal temas. 2013 m. I ketv.
VLK lentelė |
2 pav. Kreipimųsi el. paštu (1325) pasiskirstymas pagal temas. 2013 m. I ketv.
VLK lentelė |
2013 m. I ketv. žmonėms labiausiai rūpėjo, ar jie apsidraudę privalomuoju sveikatos draudimu (PSD). Apie tai beveik pusė paklausimų el. paštu ir trečdalis – telefonu. „Visi supranta, kad draustis svarbu, nes nemokamai paslaugos gydymo įstaigose teikiamos tik draustiems (PSD) asmenims, – teigia V. Bernotienė. – Dauguma žino, kad nedraustiems PSD asmenims tenka mokėti už gydymą, tačiau pasitaiko ir tokių, kurie apie tai sužino tik tuomet, kai kreipiasi į gydymo įstaigą“.
2011 ir 2012 metais daugiau pasitaikydavo klausimų iš išvykusiųjų į užsienį, dažnai nedeklaravusių išvykimo ir nemokėjusių PSD įmokų, kurie manė tebesą drausti. Nuo 2013 m. pradžios vis pasitaiko mokančių per mažą PSD įmoką ir nežinančių, kad nuo 2013 m. sausio 1 d., padidėjus minimaliai mėnesio algai, pasikeitė ir PSD įmoka (pavyzdžiui, savarankiškai besidraudžiantieji turi mokėti 90 Lt mėnesinę PSD įmoką). Praradę draustumą žmonės nustemba apie tai sužinoję gydymo įstaigose, kai reikia gydytis.
Nemažai skambinančiųjų ir rašančių el. paštu nori sužinoti apie Europos sveikatos draudimo kortelę (ESDK) – teiraujasi, kur ir kaip ją gauti. Taip pat pakankamai didelę dalį klausimų sudaro informacijos apie reabilitacijos ir sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarką, sąnarių endoprotezavimą ir kompensuojamuosius vaistus poreikis.
Dėl ko atvykstama į ligonių kasas?
Per 2013 m. I ketv. TLK gyventojų aptarnavimo padaliniuose ir VLK apsilankė daugiau kaip 77 tūkst. lankytojų, jų tarpe didelę dalį sudarė atvykusieji dėl ESDK kortelės, taip pat besiteiraujantys apie dantų protezavimą, reabilitacijos irsveikatos priežiūros paslaugų teikimą.
3 pav. Ligonių kasų (VLK ir TLK) lankytojų (77 278) pasiskirstymas pagal paslaugas, 2013 m. I ketv.
VLK lentelė |
Lankytojų pasiskirstymas pagal TLK
4 pav. TLK lankytojų (77 010) pasiskirstymas pagal apsilankymo vietą, 2013 m. I ketv.
VLK lentelė |
Daugiausia lankytojų sulaukė Vilniaus teritorinė ligonių kasa, jos būstinėje Ž. Liauksmino g. 6 ir atstovybėse (jų yra 10) kasdien apsilanko vidutiniškai 450 lankytojų.
Primename: jei ieškote informacijos, kurią teikia ligonių kasos, iš Lietuvos ir užsienio, fiksuotais ar mobiliaisiais telefonais skambinkite numeriu 8 700 88888; jei naudojatės internetu, teiraukitės el. pašto adresu info@vlk.lt.
Rubriką „Žinoti sveika“ remia Valstybinė ligonių kasa.