Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2012 08 23

Skaitytojo nuomonė. Atsiskaityti už viešąjį transportą reikėtų SMS žinutėmis

Jau nuo trečiadienio Vilnių purto konvulsijos: eilę metų kurta, pakeitus kelis rangovus, 12,5 mln. Lt kainavusi Vilniaus viešojo transporto elektroninio bilieto sistema neveikia. Ir kažkaip keistai neveikia: jau pačią pirmą eksploatacijos dieną „staiga“ sužinoma, kad bilietų papildymo terminalai nedirba, kad kai kurie - išvis tam nepritaikyti, kad pjaunasi su kitomis sistemomis, tad imtasi viską taisyt paskutinę naktį... Kažkas dabar lyg ir veikia, bet…o kam taip skubėta?
/ Įkrauk reporterio nuotrauka

Jau nuo trečiadienio Vilnių purto konvulsijos: eilę metų kurta, pakeitus kelis rangovus, 12,5 mln. Lt kainavusi Vilniaus viešojo transporto elektroninio bilieto sistema neveikia. Ir kažkaip keistai neveikia: jau pačią pirmą eksploatacijos dieną „staiga“ sužinoma, kad bilietų papildymo terminalai nedirba, kad kai kurie - išvis tam nepritaikyti, kad pjaunasi su kitomis sistemomis, tad imtasi viską taisyt paskutinę naktį... Kažkas dabar lyg ir veikia, bet…o kam taip skubėta?

Kaip sakoma: kur trumpa, ten trūksta, o ir naudos... Na, GAL kažkam ir nauda, tik tiek, kad dvigubai pabrangus patiems bilietams vežėjai skundžias, kad jų pajamos liko tokios pačios. Tai kam visas tas pabrangimas teko?

Na ir kokia iš to e'bilieto nauda eiliniam vartotojui? Kad dvigubai daugiau mokėdamas už pravažiavimą gali kartą (na, teoriškai - kelis kartus) persėsti iš autobuso troleibusan? Hm, o jei persėst nereikia, tai kam mokėti daugiau? O ir visa kita - GAL tai ir pažanga, bet gal vis tik eilinis gyventojas norėtų mokėti mažiau? „Pažanga“ negali būt savitiksliu argumentu, nes kitaip tektų pripažint ir tremtį tikslinga - juk tai, esą, buvo daroma „dėl šviesios žmonijos ateities“.

Na, o Kaune lyg ta e'bilieto sistema veikia, bet ar tai išties gyventojui patogu... Kad nelabai: tai problemos su kortelės papildymu, tai nepatogumai apmokant bendrakeleivio kelionę; jei anksčiau bet kokiam svečiui galėjai padovanot talonėlį, tai dabar - niekaip.

O ir šiaip - ar ne per brangiai kainuoja pats tas e'bilietas (8 Lt už kortelę, o ten - tik vieno nominalo bilietai), o ir paskui ką su ta kortele daryt, jei esi tik svečias ir visų e'bilietų tiesiog neišnaudoji. Kas tai - ne plėšikavimas vidury šviesios dienos, ar tai ne teisė kažkam disponuot neuždirbtais pinigais? (beje, tas e'bilietas nėra potencialiai saugus - mes nežinom, kas kokiu prietaisu prie mūsų prisiglaudžia: kortelė yra, bet va pinigai joje - dingo).

Ir visas įdomumas tas, kad yra labai elementari, saugi ir - LABAI patogi sistema... Na, potenciali sistema, kuri būtų draugiška tiek keleiviui, tiek ir leistų labai efektyviai valdyti visą tą atsiskaitymą už miesto viešąjį transportą (na, ir ne tik). Kalbu apie mobilų ryšį, o tiksliau - žiniukus (SMS): tai sistema, leidžianti nepaprastai lengvai ir lanksčiai vykdyti tokius smulkius atsiskaitymus.

Ir tai - kalbos ne tuščioje vietoje, SMS pagalba jau seniai galima atsiskaityt už automobilių statymą (kam statymo kortelėse „užšaldyti“ pinigus, jei susimokėt už parkavimą galima neišlipus iš automobilio; prie visa to - dar ir nuotoliniu būdu prasitęst parkavimo laiką), ir tam pakanka ant automobilio tik užsiklijuot reikiamą lipduką, pagal kurį visai nesunkiai kontrolieriai kontroliuoja parkavimo apmokėjimą.

Na ir visos kitos papildomos paslaugos, kurias mobiliojo ryšio tiekėjai leidžia nesunkiai apmokėt paprasčiausiai paspaudus klavišą - ar tai būtų paties tiekėjo paslaugos (pvz., Tele2 „Skambutis“, pan.), tiek ir tie taip vadinami partneriai - muzikos pirkimas, naujienų ar pramogų prenumerata, greitieji kreditai (įdomu - paskolą gauni per 15 min.), arba - kažkokių lošimų organizavimas trumpaisiais GSM numeriais: kiek jau yra kilę skandalų, kai žmonės per tai ko nenorėdavo tiesiog netekdavo savo pinigų.

Taip kad akivaizdu, kad tokį mechanizmą visai nesunkiai galima pritaikyt ir atsiskaitant už transporto paslaugas, ir tai – būtent tai, kas patogu visoms pusėms.

Kaip tai turėtų atrodyt. Tiesiog - įlipi į autobusą (troleibusą) ir trumpuoju Nr. „Auto'  viskas čia - tik vizija, sąlygiška) išsiunti žiniuką (SMS): A43 arba T13T, ir - viskas.

Na, aišku, reikia palaukti užsakymo patvirtinimo, pvz.: Kaunas,Aut.43,12-08-08 13:15, stot. „Savanorių', 1x1,80Lt.; xyz. arba: Kaunas,Trol.13,12-08-09 14:45, stot. „Vytauto', lengvat., 1x0,90Lt.; xyz.

Ir iškart reikia paaiškint: kaip žinia, telefono buvimo vieta yra fiksuojama (ir fiksuojama kelių dešimčių metrų tikslumu), taip kad nustatyt, kurioje vietoje įlipama į transporto priemonę, nėra principinių problemų, telieka tik sudaryt tinkamas duomenų bazes. Taip pat užsakydamas bilietą gali iškart nurodyti norimą lengvatą („P' - Pilnas bilietas; „T' - sTudento (50%nuolaida) bilietas; „E' - pEnsininko (80% nuolaida) bilietas, ir pan.) Na, o „xyz' - tai specialus kodas, naudojamas bilieto kontrolės metu (šiaip bilietas gali būt tikrinamas net ir keliais būdais, bet gal apie tai galima čia nekalbėt - yra ir kitų nutylėjimų).

Tikslinga iškart paminėt, kad labai nesunku padaryt ir papildomų bilietų įsigijimą su bet kokia pageidaujama nuolaida: T12E +P+TT+E; na o taip pat - nuotoliniu būdu užsakyt kitam bilietą: A29 #6xxxxxxx   ar              T1 #+3706xxxxxx; kur xxxxxx - telefono, kuriam užsakai bilietą, nr. (beje, teoriškai tokiu būdu galima užsakyt bilietą ir užsienio svečiui).

Kiek dėl paslaugos apmokėjimo. Kadangi bilietėlių platintojai paprastai imdavo 10-15% komisinių (o dar pačių bilietėlių spausdinimas, jų tvarkymas), tai šios dalies PILNAI pakanka tokios sistemos aptarnavimui (tuo labiau, kad vežėjams galima iškart pasiūlyti ir papildomas paslaugas, kas tik dar labiau padarytų tokią sistemą pelningą pačia savaime).

Tik ir vėl - čia kalbam apie tą atvejį, kai bilieto užsakymas buvo sėkmingas; kitu gi atveju - kažkokia kompensacija priklauso. Dar galima kalbėti ir apie papildomas paslaugas, kurios būtų apmokamos papildomai, pvz., netyčia ištrynus gautą žiniuką –patvirtinimą.

O tokių papildomų paslaugų gali būti ir daugiau. Va, švieslentės ne visur įrengtos, ne visi jas įžiūri, tad - visai normalu stotelėje užklaust: „A13 ?' ,  „T2 ? 13:30',   „Tarifas' ar pan., ir tai jau kažkiek vartotojui kainuotų.

Bet tai dar ne viskas. Tokia sistema leistų kur kas labiau išplėsti bilietų rūšis, kad ir ta dabar minima valandinė bilieto sistema: MIN K; MIN KK; kur 'K' - 15 min. intervalas ('Min K' leistų važiuot kokias 3-4 stoteles be teisės persėsti, 'KK', 'KKK', '4K' leistų atitinkamai važiuoti 30, 45, 60 min. su persėdimo teise (galima numatyt ir papildomą paslaugą (apmokamą), pvz., 'MIN 2K *', kai sistema informuos apie termino pabaigą su pasiūlymu jį pratęst).

Gal kam bus patrauklu įsigyt ir kelių valandų bilietus: 'VAL h' ('Val h *'), kur h - norimas valandų skaičius. Lygiai taip pat galima bus užsisakyt ir kelių dienų bilietus: 'DIEN d', kur d - norimas dienų skaičius (funkcija '*' - pagal nutylėjimą); akivaizdu kad tai žymiai lanksčiau ir patogiau nei fiksuotos 3, 7, 30, pan. dienos.

Aišku, lygiai taip pat galima būtų užsisakyt ir mėnesinius bilietus: MĖN m (arba 'Men m DD'), kur m - norimų mėnesių skaičius (DD – tik darbo dienomis); aišku, kad tokiu būdu tiesiog prapuola būtinybė nuolatinį užsisakyt nuo mėnesio pradžios; lygia taip pat funkcija '*' pagal nutylėjimą su pasiūlymu lengvatiniu tarifu pratęsti nuolatinio bilieto galiojimą.

Tik atsiranda galimybė naujai nuolatinių bilietų rūšiai – nuolatinis konkrečiam (konkretiems) maršrutui (maršrutams): Mėn m Ann (,Tnn, ...), kur nn - norimas maršrutas (tikėtina, kad iki 3 maršrutų tokie nuolatiniai būtų pigesni, o ir tiek maršrutų turėtų pakakt iš priemesčių atvykti į darbą); tokių nuolatinių buvimas geriau leistų optimizuot maršrutų tinklą.

Bet tai dar ne viskas, tokia sistema leistų atsiskaityt ir už pravažiavimą maršrutiniu taksi, o taip pat ir už funikulierių, pan., kur naudojami skirtingi tarifai - aišku, kad skirtingų nominalų popierinių bilietų buvimas finansiškai neapsimoka, o čia - lanksčios galimybės. Ir va kas dar: vežėjui atsiranda nepaprastai lanksti galimybė keisti pravažiavimo kainą pagal paros laiką, įvesti lengvatinį tarifą švenčių (pvz.) dienomis, rinkodaros tikslais manipuliuot „Laimės valandomis', na o taip pat, kodėl nesuteikt galimybės kokioms pramogų įstaigoms tiesiog pilnai ar iš dalies apmokėt savo lankytojams grįžimo kainą naudojantis lengvatų kuponais.

Taip kad tokia sistema suteikia tiek nuostabių galimybių, kad ir pats viešasis transportas taptų visai paklausiu ir patogiu vartotojui. Na, o prie visa to - tokia sistema visiškai nesunkiai būtų adaptuojama bet kokiai Lietuvos vietovei, tereikia tik ir kitose vietovėse užfiksuot stotelių GSM adresus, na ir - suderint su autotransporto įmonėmis pravažiavimo tarifus.

Taip, papildyt reikėtų ir mobiliojo ryšio sąskaitas, tik tiek kad šis procesas jau yra pilnai ištobulintas (ypač - atsiradus Lojalumo kortelėms: OminID, „Bitės pasaulis'). Neaišku tik viena – kodėl abonentams apmokėjimo paslauga kainuoja, kai tuo tarpu išankstinio apmokėjimo vartotojai ne tik kad už tai nemoka, bet dar ir premijas gauna), na o taip pat - visi esami mobiliojo ryšio operatoliai teikia galimybę savo nuolatiniams abonentams pervesti norimą pinigų sumą išankstinio apmokėjimo abonentams (kredito sumos ribose), telieka realizuot ir atvirkštinę galimybę (tiesa, liktų problema kaip tai atlikti tarp skirtingų operatorių, bet juk – ar ne taip vyksta ir apmokant už taikomąsias „aplikacijas“, kur viena e'parduotuve naudojas visi operatoriai).

Taip kad realiai visi mobiliojo ryšio operatoriai yra elektroninių pinigų valdytojai (nepamirškim, kad jie tuo pačiu teikia ir elektroninio parašo paslaugas). Taip kad nėra JOKIŲ esminių kliūčių ir minimai e'bilieto sistemai. Na ir realizacijos terminai. Kadangi tokia sistema realiai adekvati automobilių parkavimo sistemai, tai ją modifikuoti viešojo transporto sistemai visai nebus sudėtinga; galima preziumuot kad DEMO versijai sukurti turėtų pakakti kelių savaičių; poros mėnesių reikėtų pilotiniam projektui paruošti.

Aišku, viskas tik teoriškai paprasta (kiek reiktų laiko vien sutarčių sudarymui su autotransporto kontoromis), bet įvertinus sistemos lankstumą ir naudą Vartotojui (o juk vartotojas visuomet teisus) tokią sistemą tiesiog privalu realizuot.

O kodėl iki šiol tai nepadaryta... galima tik preziumuot. Nes inovacijų lyderis „Omnitel“ (juk jau kaži kada buvo realizavęs e'bilieto sistemą) atsisakė kalbėtis; atsisakė kalbėtis ir „Bitė', vis dėkojanti „reikliems klientams“, o ir „Tele2“ keista, kad visai nebuvo suinteresuota pasirūpinti savo klientais.

Bet tuo pačiu metu kitos firmos metų metais „įsisavino“ pinigus, kažką darė/nepadarė, tik ir vėl - juk ne paslaptis, kad tuo pačiu metu tos firmos ir nekurias partijas finansavo... gal kaip tik tame ir visa problema.

Tačiau bet kuriuo atveju, vartotojui reikalinga PATOGI sistema ir jei jau galim žiniukų (SMS) pagalba apmokėt už automobilių parkavimą (nors ir tą sistemą galima patobulint - kodėl nenumatyti ir parkavimo pabaigos fiksavimo galimybės?), tai lygiai taip pat GALIMA apmokėt ir už viešojo transporto paslaugas, tai naudinga tiek Vartotojui, tiek Viešojo transporto įmonėms; o ir pelninga ir mobiliojo ryšio operatoriams.

Taip, tiesa, tokiu atveju nukentėtų kažkokios dirbtinai sukurtos firmos, bet kad ir jos - ką jos per TIEK metų realiai nuveikė, kodėl MES turime jas finansuot, kokią realią pridėtinę vertę jos sukuria? Na, o galiausiai - tų „plastmasinių banditų' jau ir taip pas mus pilnos kišenės, ir jei mes dar būsim priversti įsigyt kiekviename mieste po autotransporto kortelę (tik teoriškai galim pasinaudot Kaune Klaipėdos kortele - bet kuriuo atveju tai - „užšaldyti“ pinigai), tai juk... Kam naudinga tokiame drumstame vandeny žuveles žvejot?

-S-

Turite nuomonę šiuo ar kitu klausimu? Jei ji trumpa, rašykite komentaruose. Jei jūsų mintys tilptų į autorinį komentarą, įkraukite jį arba atsiųskite ikrauk@15min.lt. Mums labai svarbi tautos nuomonė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos