Kodėl žmonės rūko?

Šiuo metu galime tik padėkoti įvairioms kelis pastaruosius dešimtmečius kuriamoms reklamoms, nukreiptoms prieš rūkymą, taip pat įvairiems medikų perspėjimams, kad rūkymas nepaprastai žalingas žmogaus organizmui.
Cigaretė
Cigaretė / Photos.com nuotr.

Būtent dėl šių veiksnių rūkymas tapo kur kas mažiau populiarus tiek Amerikoje, tiek Europoje, – praneša nakedhealth.avvo.com.

Maždaug nuo 20 amžiaus vidurio iki jo pabaigos dauguma suaugusių amerikiečių buvo priskiriami rūkančiųjų kategorijai ir nė vieno nestebino faktas, kad rūkyti žmonės pradėdavo nuo paauglystės ar netgi dar anksčiau.

Šiuo metu daugelis gydytojų tvirtina, kad psichologinė priklausomybė nuo nikotino yra lygiavertė kokaino ar heroino sukeliamai priklausomybei, nors pastarosios medžiagos smegenis pasiekia keliomis sekundėmis lėčiau.

Laimė, šie laikai jau praėjo. Šiandien rūkymas viešose vietose yra uždraustas daugelyje šalių, šis įstatymas ne vieną žmogų privertė mesti rūkyti vien dėl patiriamos socialinės stigmos, o nuolat žmonėms į galvą kalamas faktas, kad rūkymas žudo, galų gale pasiekė šiokių tokių rezultatų.

Vis dėlto, pasauliniu mastu, rūkančiųjų skaičius yra įspūdingas – šiuo metu nuo rūkymo priklausomų žmonių yra net 1,1 milijardas ir, manoma, kad šis skaičius iki 2025 metų turėtų pakilti net iki 1,6 milijardų. Daugelis gydytojų tikina, kad rūkymas sukelia vieną didžiausių priklausomybių, kurios atsikratyti yra nepaprastai sunku, net ir tada, kai visi aplinkiniai tam skatina.

Tikriausiai jau visi žinome, kad nikotinas smegenyse sukelia stiprią priklausomybę. Bet, pasirodo, yra ir kitų priežasčių, dėl kurių žmogus, net ir norėdamas, negali mesti rūkyti. Štai penkios pagrindinės priežastys, apie kurias reikėtų susimąstyti, prieš metant rūkyti:

Rūkymas sukelia malonumą

Nikotinas, chemikalas, dėl kurio smegenyse atsiranda priklausomybė, smegenis pasiekia per 8 sekundes, jis padidina dopamino kiekį smegenyse ir sukelia malonumo ir euforijos jausmą. Šiuo metu daugelis gydytojų tvirtina, kad psichologinė priklausomybė nuo nikotino yra lygiavertė kokaino ar heroino sukeliamai priklausomybei, nors pastarosios medžiagos smegenis pasiekia keliomis sekundėmis lėčiau.

Nikotinas stimuliuoja smegenų aktyvumą. Jis pagerina atmintį, kognityvinius smegenų procesus ir netgi gali sumažinti skausmą. Taip, tai tiesa, bet tai tikrai nėra šios medžiagos nauda, nes šalutinis nikotino poveikis yra kur kas blogesnis. Kai tik smegenys pripranta prie nikotino, įvairūs nerimo, galvos skausmų, pykčio, irzlumo, nemigos ar netgi depresijos simptomai tampa nepakeliami ir tik cigaretė gali juos palengvinti.

Rūkymas padeda nusiraminti

Daugelis žmonių rūko tam, kad palengvintų susikaupusį nerimą, stresą ar pyktį. Emocinės rūkymo priežastys yra beveik tokios pat stiprios, kaip ir fizinės, o kai kuriais atvejais jos gal tapti netgi stipresnėmis.

Žmonės, kuriuos kamuoja socialinis nerimas (t.y., jeigu jie bijo ar nedrįsta bendrauti su kitais žmonėmis), pasikliauja rūkymu, nes šis procesas tokias socialines situacijas, jų nuomone, gali palengvinti.

Rūkymas siejamas su tam tikra veikla (psichologinė priklausomybė)

Daugelis rūkančių žmonių yra nepaprastai nuspėjami dėl to, kur ir kada jie žada rūkyti. Tikriausiai ne vienas rūkantis žmogus mėgsta užsidegti cigaretę po valgio, eidamas miegoti, kol geria rytinę kavą arba po jos, taip pat tikrai ne vienas užsirūkys ir po gero lytinio akto.

Cigarečių asociacija su kitais maloniais ir atpalaiduojančiais veiksniais sukuria vadinamąjį Pavloviano atsaką cigaretėms, kuris yra labiau psichologinis, nei fizinis.

Kartu su asociacija, rūkantieji gali save įtikinti, kad užsidegę cigaretę jie yra „kietesni“ ir rafinuotesni. Jų smegenys tada tiesiog supranta, kad rūkydamas žmogus gali geriau praleisti laiką, būtent dėl šios priežasties daugelis metusių rūkyti cigaretę vėl išsitraukia įvairiuose vakarėliuose ar kai vartoja alkoholį.

Harvardo universitete atlikti tyrimai atskleidė šokiruojančią tiesą – pasirodo, kad tabako kompanijos 1,6 proc. padidino nikotino kiekį cigaretėse.

Rūkantys žmonės taip pat jaudinasi ir dėl savo svorio padidėjimo, jeigu jie mestų rūkyti, manydami, kad apetito ir skonio pojūčių slopinimas, kurį sukelia cigaretės, neleidžia jiems priaugti svorio.

Todėl metant rūkyti reikėtų visiškai rimtai atsižvelgti ir išanalizuoti psichologines prielaidas, dėl kurių jums sunku atsisakyti šio žalingo įpročio.

Tabako kompanijų kuriama reklama

Tikriausiai nė vienas nenustebs išgirdęs, kad reklama veikia žmogaus pasąmonę. O cigarečių kompanijos tuo tikrai moka pasinaudoti, pasikliaudamos žmogaus psichologiniu poreikiu būti suvokiamam tam tikru būdu. Ši tiesa ypatingai galioja paaugliams, kurie pamatę teigiamą rūkymo reklamą ir bandydami socializuotis mokykloje, išsitrauks cigaretę.

Suaugę žmonės taip pat yra pažeidžiami reklamų, todėl cigarečių kompanijos ir išleidžia milijonus, kad įtikintų žmones, jog rūkymas jų gyvenimą pavers tobulu.

Didesnį žmonių pripratimą paskatino pakeista cigarečių formulė

Reklamos tikrai nėra vienintelis ginklas, kurį pasitelkia cigarečių kompanijos manipuliuodamos žmonėmis. Harvardo universitete atlikti tyrimai atskleidė šokiruojančią tiesą – pasirodo, kad tabako kompanijos 1,6 proc. padidino nikotino kiekį cigaretėse, ir tai buvo padaryta visoms cigarečių rūšims.

Negana to, cigarečių dizainas buvo šiek tiek pakeistas, kad žmogus jas ilgiau rūkytų. Nors ir atrodo, kad šie pokyčiai yra labai nedideli ir jie nieko nereiškia, tačiau jie pastebimai didina priklausomybės stiprumą ir būtent dėl to dabar žmonėms tik dar sunkiau atsikratyti rūkymo įpročio.

Rūkantiems žmonėms visos šios anksčiau išvardytos priežastys sukelia tikrą išbandymą bandant atsikratyti šio žalingo ir mirtino įpročio. Tačiau, kai tik nustosite neigti, kad rūkymas yra mirtinas, ir kai suprasite, kaip kenkiate savo sveikatai, galbūt tuomet bus lengviau sėkmingai ir visam laikui išmesti visas cigaretes.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų