Prieš 38 metus Frankfurto automobilių parodoje „Volkswagen“ stendą papuošė nedidelė, tačiau labai karšta ir svarbi naujiena – pirmosios kartos „Golf GTI“. Niekas nė negalvojo, kad kažkoks netiesioginis „Vabalo“ įpėdinis su kiek galingesniu, visai kitame mašinos gale sumontuotu varikliu derlingoje automobilių pramonės žemėje pasodins karštųjų hečbekų medelį. To nežinojo net patys „Volkswagen”.
Vokiečiai svarstė, kas būtų, jeigu kompaktiško miesto automobilio kėbule būtų patalpintas pakankamai galingas variklis. Pabrėžiame, pakankamai galingas, bet ne reaktyvinis. Taip ir gimė „karštojo hečbeko“ apibrėžimas – lengvas, paklusnus, ganėtinai ekonomiškas ir labai praktiškas automobilis. Vos 810 kg sveriančiame, „Giugiaro“ dizaino studijoje projektuotame kėbule „Volkswagen“ inžinieriai patalpino 1,6 litro, keturių cilindrų, 8 vožtuvų atmosferinį variklį su tais laikais moderniu „Bosch K-Jetronic“ įpurškimu.
110 AG esant 6100 aps./min. bei 140 Nm esant 5000 aps./min. galia lengvą „Golf GTI“ kėbulą iki 100 km/h išjudino per 9 sekundes. Tai buvo pagirtinas rezultatas, o maksimalaus 180 km/h greičio 8-ojo dešimtmečio vairavimo entuziastams pakako iki soties. Bet ne tai buvo didžiausias jo pasiekimas. Per ilgus jo gamybos metus šimtai tūkstančių žmonių įsitikino, kad džiaugsmas nėra proporcingas variklio darbiniam tūriui.
„Ford“, „Peugeot“, „Renault“ bei „Opel“ tokio VW kompanijos žingsnio pro pirštus nepraleido – jie kaip mat ėmėsi kurti karštesnes savo hečbekų versijas. Ir taip, ponios ir ponai, prasidėjo viena geriausių epochų automobilizmo istorijoje. Žmonės tapo laimingesni.
Lino Bučinsko nuotr./„Volkswagen Golf GTI“ |
Visgi, ne tik „Golf“, bet ir visų automobilių evoliucijos metu į pramonę atėjo ir vienų pliekiama, kitų liaupsinama didėjimo tendencija. Visi automobiliai plėtėsi, tapo vis didesniais. Ir ne veltui, o dėl aiškių priežasčių – prioritetų viršūnėje, be abejo, buvo ir yra saugumas.
Tačiau praėjus keletui tuzinų metų automobilių gamintojai, lyg po smūgio šlapiu skuduru per veidą, atsigavo ir prisiminė, kad tikslas yra sukurti ne tik galingiausią ar greičiausią automobilį savo klasėje. Nauji modeliai ėmė mesti svorį. Yra ir kitas, sunkiau apibrėžiamas ar išmatuojamas kriterijus – vairavimo malonumas.
Inžinieriai vis daugiau dėmesio skiria paprastumui – jie puikiai supranta, jog dvigubai didesnė galia dvigubai sunkesniame kėbule mašinai nesuteiks tokio grakštaus charakterio, todėl projektuodami naujus karštuosius hečbekus naudoja brangias medžiagas, kurios leidžia sutaupyti svorį bei tuo pačiu suteikia geresnes standumo savybes. Kad ir kaip būtų, tai didina mašinų kainas, o vis labiau griežtėjantys taršos reikalavimai verčia atsisakyti aštrių atmosferinių variklių ir nusisukti link priverstinio oro pripūtimo technologijų.
Savaime aišku, kad septintos kartos „Golf GTI“ yra nepalyginamai geresnis automobilis visose skaičiais apibrėžiamose srityse, tačiau galima abejoti, kad vairuotojo šypsena prie naujo karštojo hečbeko yra platesnė nei sėdint prie pirmosios kartos „Golf GTI“ vairo.
Akivaizdu, kad projektuojant kiekvieną naują karštą hečbeką dizainerių įkvėpimo lentoje turėtų figūruoti būtent šis, prieš daugiau nei tris su puse dešimtmečio gamintas GTI – paprastas, nebrangus ir be galo smagus automobilis. Tai yra automobilis, kuris šiandien privalo būti plakate virš jūsų lovos.
Lino Bučinsko nuotr./„Volkswagen Golf GTI“ |