2012 01 09

Kas pirmas pažymės bilietėlį lietuviškame „Amber“ troleibuse?

Prieš kurį laiką rašėme, kad Lietuvoje surenkami troleibusai. Šią savaitę vilniečiai galės juos įvertinti – pirmieji du egzemplioriai išriedės į sostinės gatves.
Troleibusas „Amber Vilnis 12ac“
Troleibusas „Amber Vilnis 12ac“ / Tomo Digaičio/GAZAS.LT nuotr.

Spalvos tradicinės

Troleibusai iš tolo atrodo įprastai, nudažyti troleibusams būdingomis spalvomis ir beveik niekuo nesiskiria nuo minios gatvėmis zujančių senukų „Škoda“. Tačiau iš tikrųjų tai gerokai modernesnė transporto priemonė.

„Galėjome nudažyti kaip nors kitaip, galvojom apie baltą spalvą, bet juk mūsų „firminės“ spalvos tokios, tai kam daryti revoliuciją“, – pasakojo vienas Vilniaus troleibusų parko darbuotojas.

Tačiau ši transporto priemonė visgi gerokai skiriasi nuo savo kolegų. Didžiausi skirtumai matosi įlipus į vidų.

Prabangus salonas

Salonas kur kas prabangesnis. „Gal net per geras“, – niurzga parko darbuotojas.

Salone – 32 sėdimos ir 70 stovimų vietų. Numatyta patogi vieta neįgaliesiems.

Dideli ir kiek pritemdyti langai – kad saulė nekepintų keleivių. Nustebino kėdės – gražios ir patogios, su nulenkiamais porankiais. Įdomu, kiek laiko truks pirmiesiems vandalams juos nulupti.

Pakeliu žvilgsnį į viršų – palubėje – bent dešimt specialių plaktukų avarinio stiklo sudaužymui. „Šituos pririšim“, – tikina mūsų palydovas, tarsi atspėjęs mano mintis – išvogs per dieną.

Tomo Digaičio/GAZAS.LT nuotr./Troleibusas Amber Vilnis 12ac
Tomo Digaičio/GAZAS.LT nuotr./Troleibusas „Amber Vilnis 12ac“

„Žiūrėkit, štai čia autobusuose stovi variklio skyriaus spinta, – aiškina mūsų palydovas, rodydamas į kampą salono gale. – O mes sugebėjom ją nuleisti ir įrengėm papildomų sėdimų vietų.“

Matosi, žmogus tikrai didžiuojasi šiuo troleibusu, lyg savo kūdikiu. Tenka pripažinti, „Amber“ atrodo išties vykęs.

Tiesa, pastebėjau keletą surinkimo kokybės „perliukų“, tačiau tai tik nedidelės smulkmenos. Bendras vaizdas – super!

Vairuotojams – daugybė patogumų

Maloniai nustebino vairuotojo darbo vieta. Čia įrengta ne tik atskira klimato kontrolės sistema, bet ir vairuotojo sėdynė šildoma, kad nesušaltų šaltą žiemos rytą, – patogu.

Vietoj paprasto spidometro – lietimui jautrus ekranas! Su „Windows“ operacine sistema! Teko įžnybti sau, kad suprasčiau, jog nesapnuoju. Gaila tik, kad meniu rusų kalba... Troleibuso valdymo programa sukurta mūsų rytų kaimynų. Bet atrodo kaip lėktuve.

„Amber“ galės iki 1 km važiuoti savarankiškai, be išorinio energijos šaltinio

Troleibusuose sumontuota keleivių monitoringo programa. Virš kiekvienų durų sumontuoti specialūs davikliai automatiškai skaičiuoja visus įlipančius ir išlipančius iš troleibuso, o duomenis iš karto GSM ryšiu perduoda į dispečerinę. Taip lengvai galima sekti keleivių srautus, fiksuoti „zuikių“ kiekį, analizuoti, kada ir kokiuose maršrutuose keleivių važiuoja daugiausia. Tikslumas – 95–99 procentai.

Troleibuse sumontuota „juodoji dėžė“ – norint, galima analizuoti visus troleibuso parametrus ar vairuotojo veiksmus. Be to, pirmą kartą bus galima matyti sunaudojamos elektros energijos ataskaitą kiekviename troleibuse atskirai.

„Amber“ išorėje ir viduje sumontuotos vaizdo kameros, kurios nenutrūkstamai transliuoja vaizdą į virš vairuotojo esantį monitorių – galima matyti tai, kas vyksta troleibuso viduje, prie durų ir už jo. Galinio vaizdo kamera turi apšvietimą.

Taupys elektrą ir važiuos be „ūsų“

Gerokai patogiau ir prižiūrėti troleibusą – jo liaudyje vadinami „ūsai“ viduje nebeturi laidų – elektros srovė teka pačių štangų korpusais. Taip kur kas patikimiau. Sumontuota jų apšvietimo sistema – naktį tamsesnėje gatvėje nukritus ūsui neteks aklai įtaikyti jį į vietą.

Įdomu, kad šie troleibusai turi rekuperacijos sistemą – stabdymo metu susikaupusi energija bus paverčiama elektra ir kaupiama troleibuso akumuliatoriuose. Teigiama, kad „Amber“ vartos bent dešimtadaliu mažiau elektros energijos negu dabar naudojami troleibusai.

Tačiau svarbiausia, kad jis galės iki 1 km važiuoti savarankiškai, be išorinio energijos šaltinio. Tai puiki išeitis apvažiuoti nenumatytą kliūtį. Dabar, nutikus avarijai ar atsiradus kitai kliūčiai, troleibusų eismas paralyžiuojamas. „Amber“ galės savarankiškai apvažiuoti kliūtį.

Domisi ir užsieniečiai

Vieną tokį troleibusą visiškai sumontuoti užtrunka vos 15 dienų. Jis kainuoja bent trečdaliu pigiau nei bet kuris kitas troleibusas. Vienas „Amber Vilnis 12 AC“ kainuoja apie 750 000 litų.

Tomo Digaičio/GAZAS.LT nuotr./Troleibusas Amber Vilnis 12ac
Tomo Digaičio/GAZAS.LT nuotr./Troleibusas „Amber Vilnis 12ac“

Nemanykit, kad tai tik iš pigiausių komponentų sukomplektuotas troleibusas – vairo mechanizmas ir galinis tiltas – ZF, stabdžių sistema – „Knor Brems“ ir pan.

Šiuo metu troleibusų parke Vilniuje yra per 300 troleibusų, tačiau vos keletas iš jų – jaunesni nei 5 metų amžiaus. O vidutinis troleibusų amžius – daugiau kaip 15 metų.

Planuojama „Amber“ eksportuoti ir į kitas šalis, iš dalies tai ir atsakas skeptikams dėl nelietuviško pavadinimo – priverskit kokį nors italą ištarti „Gintaras“. Būtent italai ir bulgarai pirmieji susidomėjo šiuo projektu.

Pirmieji du lietuviški „Amber“ į gatves išvažiuos pirmadienį. Pirmiausia jie 11:30 sustos „Europos aikštės“ stotelėje, kur juos galės apžiūrėti vilniečiai, o antradienį jie jau važinės savais maršrutais. Jeigu „Vilniaus troleibusai“ nepakeis savo planų, vienas važinės 12 maršrutu, kitas – 3, tad smalsiausi jau gali pradėti budėti.

VIDEO: GAZAS.LT: Troleibusas Amber Vilnis 12ac

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos