Etiketėje bus pateikta informacija apie tris eksploatacinius parametrus. Du iš jų yra susiję su aplinka (energijos vartojimo efektyvumas ir riedėjimo triukšmas), o trečiasis – su sauga. Taigi, naujasis ES reglamentas reikalauja, kad prie kiekvienos parduodamos padangos būtų priklijuota etiketė su nurodytu pasipriešinimu riedėjimui (žr. toliau pateiktus išsamius paaiškinimus), išorinio riedėjimo triukšmo lygiu ir stabdymo keliu ant šlapios dangos (sukibimu su šlapia kelio danga).
Reglamentu siekiama dviejų tikslų:
- suteikti vairuotojams objektyvią informaciją apie padangos eksploatacines savybes, apie kurias visuomenė ne visada būna informuota;
- padėti pagerinti padangų eksploatacines savybes, skelbiant šią informaciją.
Ši plataus masto iniciatyva, kurią remia „Michelin“, padės vartotojams geriau suprasti padangų poveikį jiems patiems ir bendruomenei saugos bei aplinkos požiūriu. Reglamentas ypač reikšmingas tuo, kad jame pirmą kartą pasaulyje reikalaujama nurodyti duomenis apie padangų energijos vartojimo efektyvumą.
Etiketė bus panaši į tą, kurią vartotojai jau yra įpratę matyti ant buitinių prietaisų. Joje bus nurodyta padangos kokybės klasė pagal tris eksploatacinius parametrus:
- pasipriešinimą riedėjimui, kuris reiškia poveikį degalų sunaudojimui, taigi ir išmetamųjų anglies junginių kiekiui – nuo A iki G klasės;
- sukibimą su šlapia danga, kai yra matuojamas stabdymo kelias ant šlapios dangos – nuo A iki G klasės;
- išorinį riedėjimo triukšmą, matuojamą decibelais (dB).
Ta pati informacija turi būti nurodyta padangų pirkimo sąskaitoje arba pridėta prie jos, kad galutiniai naudotojai galėtų geriau suprasti apie padangas ir jas palyginti, vadovaudamiesi jau minėtais trimis parametrais.
„Michelin“ pritaria naujosios europinės padangų etiketės įvedimui, kadangi jos paskirtis yra suteikti vairuotojams praktinę informaciją apie tris svarbius eksploatacinius padangų parametrus: sukibimą su šlapia danga, energijos vartojimo efektyvumą ir riedėjimo triukšmą.
Vasarinės MICHELIN padangos
Visų serijų vasarinės padangos, kuriomis prekiaujama nuo 2010 m., pelnė aukščiausią, A klasės pagal sukibimą su šlapia danga, su sauga susijusį parametrą.
Serijos „MICHELIN Energy Saver +“ padangos, kurios bus pasiūlytos pirkėjams šią vasarą, pagal sukibimą su šlapia danga priskiriamos A klasei (15 ir 16 colių skermens, tačiau ne 14 colių skersmes versijos).
Serijos „MICHELIN Primacy 3“ padangos pagal sukibimą su šlapia danga priskiriamos A klasei.
Serijų „MICHELIN Pilot Super Sport“ ir „MICHELIN Pilot Sport 3“ pagal sukibimą su šlapia danga priskiriamos A klasei.
„Michelin“ pasiryžimas didinti degalų naudojimo efektyvumą įvertintas tuo, kad jos naujosios pagrindinės serijos priskiriamos C arba aukštesnei klasei.
Serijos „MICHELIN ENERGY Saver +“ padangos pagal energijos vartojimo efektyvumą priskiriamos B arba C klasei, priklausomai nuo dydžio.
Serijos „MICHELIN Primacy 3“ padangos priskiriamos C klasei.
Atkreipkite dėmesį, kad dauguma „Sport“ serijų priskiriamos E klasei, o tai atspindi faktą, kad jos pasižymi labai specifine eksploatacinių savybių pusiausvyra – didele bendrąja rida ir labai stipriu sukibimu su danga net kraštutinėmis važiavimo sąlygomis.
Visų vasarinių padangų riedėjimo triukšmas atitinka būsimas ribas, kurios nuo 2016 m. lapkričio 16 d. bus taikomos išoriniam riedėjimo triukšmui (ne daugiau dviejų bangų).
Žieminės MICHELIN padangos
Naujausios kartos žieminių padangų serija „Alpin“ pagal sukibimą su šlapia danga priskiriama C klasei, o pagal pasipriešinimą riedėjimui – E klasei. Šios žieminės padangos užtikrina saugų važiavimą esant įvairioms dangos sąlygoms (ledui, sniegui, purvui) ir bet kokiai temperatūrai žiemos metu. Jos tenkina pirmaeilius vairuotojų lūkesčius, nes užtikrina optimalų sukibimą su danga bet kokioje važiavimo situacijoje ir pasižymi išskirtine, MICHELIN padangoms būdinga ilga eksploatavimo trukme.
MICHELIN padangų serijos, skirtos lengviesiems sunkvežimiams
Naujosios serijos „MICHELIN Agilis +“ padangos, kuriomis ketinama pradėti prekiauti šią vasarą, dar kartą demonstruoja puikią eksploatacinių savybių pusiausvyrą: pagal sukibimą su šlapia danga jos priskiriamos B klasei, pagal energijos vartojimo efektyvumą – labai aukštai C klasei; šiai serijai taip pat būdingas dviejų bangų išorinis riedėjimo triukšmas, išskirtinis patvarumas ir didžiulė bendroji rida.
Svarbu ne vien klasės, bet ir geriausia rinkoje eksploatacinių savybių pusiausvyra
„Michelin“ strategijos pagrindas yra pastangos kurti ir gaminti tokias padangas, kurios vienu metu užtikrina saugą bet kokiomis važiavimo sąlygomis (ant sausos ir šlapios dangos, tiesiuose kelio ruožuose ir posūkiuose), didesnį degalų naudojimo efektyvumą ir didesnę bendrąją ridą, kurios įtaka bendrosioms automobilio eksploatavimo sąnaudoms vartotojus domina labiausiai, tačiau kuris neatsispindi naujajame reglamente. Pirkėjams siūlomų padangų naudingojo eksploatavimo trukmė gali skirtis net iki dviejų kartų arba daugiau nei papildomais vieneriais važiavimo metais.
Išsamiau apie tris eksploatacinių savybių kriterijus, nurodytus europinėje etiketėje
1 kriterijus: energijos vartojimo efektyvumas
Pasipriešinimas riedėjimui
Su kiekvienu rato apsisukimu padanga, veikiama savo masės, deformuojasi, kai susiliečia su kelio danga, todėl jos sudėtyje esančios medžiagos įkaista. Sumažinus šį šilumos susidarymą, galima sumažinti degalų sąnaudas, taigi ir šiltnamio efektą sukeliančių išmetamųjų dujų kiekį. Jėga, kliudanti automobiliui judėti į priekį, vadinama „pasipriešinimu riedėjimui“. Ji matuojama pagal sunaudotą energijos kiekį, nuvažiuojant tam tikrą atstumą. Kad įveiktų šį pasipriešinimą riedėjimui, padangos sunaudoja maždaug 20 proc. automobilio sunaudojamų degalų. Kitaip tariant, tai reiškia, kad vieną iš penkių pilnų bakų degalų sunaudoja padangos. Taigi, pasipriešinimo riedėjimui sumažinimas padeda pastebimai padidinti kelių transporto energijos vartojimo efektyvumą, sumažinti išmetamųjų anglies junginių kiekį bei tuo pačiu sumažinti išlaidas degalams. Padangos klasė nustatoma tikrinant bandymų įrenginiu, kuris nustato padangos pasipriešinimo riedėjimui koeficientą.
Reikia turėti omenyje, kad iš kiekvieno sudeginto benzino litro į atmosferą išsiskiria 2,3 kg CO2, o iš kiekvieno litro dyzelino – 2,65 kg CO2.
Padangos energijos vartojimo efektyvumo išraiška
Energijos vartojimo efektyvumas išreiškiamas koeficientu, apskaičiuotu dalijant bandymų įrenginio išmatuotą pasipriešinimą riedėjimui ir padangos apkrovą bandymo metu. Naujojoje etiketėje energijos vartojimo efektyvumą simbolizuos raidė spalvinėje skalėje (panašiai kaip ant buitinių prietaisų arba naujų automobilių) po standartine, Europos Sąjungos nustatyta energijos vartojimo efektyvumo piktograma.
Yra septynios energijos vartojimo efektyvumo klasės – nuo A (didžiausio efektyvumo) iki G (mažiausio efektyvumo), kurių reikšmė skiriasi tik tuo, kad sumontavus konkrečiame automobilyje visą A klasės padangų rinkinį degalų sąnaudas (o kartu ir išmetamųjų anglies junginių kiekį) galima sumažinti iki 7,5 proc.*, palyginti su visu G klasės padangų rinkiniu.
Energijos vartojimo efektyvumo klasėms taikomi standartai yra labai griežti, ypač mažesnių padangų klasėms, todėl atsiveria galimybės tobulinti kiekvieną padangų seriją.
*Parametras išmatuotas taikant bandymų metodus, nurodytus Reglamente (EB) Nr. 1222/2009, pakeistame Reglamentu (EB) Nr. 228/2011 ir Reglamentu (EB) Nr. 1235/2011. Šaltinis: Europos Komisijos poveikio vertinimas SEC (2008) 2860.
2 kriterijus: sukibimas su šlapia danga
Stabdymo kelias ant šlapios dangos
Stabdymo kelias matuojamas pagal standartinę procedūrą, lyginant vienai ar kitai klasei priskirtiną padangą su standarte apibrėžta kontroline padanga. Dviejų atstumų (bandomos padangos ir kontrolinės padangos) santykis lemia etiketėje nurodytą padangos klasę pagal sukibimą su šlapia danga. Kaip ir pasipriešinimas riedėjimui, sukibimas su šlapia danga išreiškiamas septyniomis efektyvumo klasėmis – nuo A (geriausias) iki G (blogiausias). Nors rezultatai gali svyruoti priklausomai nuo automobilio ir faktinių orų sąlygų, skirtumas tarp klasių reiškia, kad automobilio, kuriame sumontuotas visas A klasės padangų rinkinys, stabdymo kelias gali būti iki 30 proc. trumpesnis, palyginti su automobiliu, kuriame sumontuotas visas G klasės padangų rinkinys. Tai atitinka maždaug 18 m atstumą**, stabdant 80 km/val. greičiu važiuojantį automobilį iki visiško sustojimo. Tačiau didesnę saugą teikia ne tik ši padangų savybė. „Michelin“ strategijos pagrindas – pastangos kurti ir gaminti tokias padangas, kurios būtų saugios bet kokiomis važiavimo sąlygomis, ant sausos ir šlapios dangos, važiuojant tiesiais kelio ruožais ir ties posūkiais.
**Parametras išmatuotas taikant bandymų metodus, nurodytus Reglamente (EB) Nr. 1222/2009, pakeistame Reglamentu (EB) Nr. 228/2011 ir Reglamentu (EB) Nr. 1235/2011. Šaltinis: Europos Komisijos poveikio vertinimas SEC (2008) 2860.
3 kriterijus: išorinis riedėjimo triukšmas
Kadangi padangos prisideda prie transporto keliamo triukšmo, kuris pasižymi didžiuliu neigiamu poveikiu, naujojoje etiketėje nurodytas padangos išorinio riedėjimo triukšmo lygis, o ne tas triukšmo lygis, kurį jaučia automobilyje sėdintis vairuotojas. Išmatuotoji vertė yra nurodyta decibelais (dB) ir vaizdiniu simboliu – viena, dviem ar trimis juodomis bangomis, priklausomai nuo triukšmo lygio atitikties ES standartui. Trys bangos reiškia, kad padangos keliamas triukšmas atitinka esamą ribą, dvi – kad padangos keliamas triukšmas yra 3 dB (priklauso nuo dydžio) mažesnis už esamą ribą, arba dvigubai mažesnis už jam taikomą standartą, o viena banga reiškia, kad padangos keliamas triukšmas yra 6 dB (priklauso nuo dydžio) mažesnis už esamą ribą, arba keturis kartus mažesnis už jam taikomą standartą.
Bandymų metodai ir padangų gamintojų atsakomybė
Padangų gamintojai atsako už tai, kad parametrų bandymai būtų atliekami pagal reglamentuose numatytas procedūras ir standartus.
- Pasipriešinimo riedėjimui bandymas atliekamas laboratorijoje, naudojant tam skirtą įrenginį. Bus sudaryta procedūra, siekiant suvienodinti bandymus, kuriuos atlieka skirtingos padangų gamintojų laboratorijos ir nepriklausomos bandymų organizacijos, pvz., UTAC ir „TÜV SÜD Automotive“.
- Sukibimas su šlapia danga matuojamas ant lauke esančio takelio ir lyginamas su kontroline padanga, sumontuota arba automobilyje, arba bandymų priekaboje. Bandymai atliekami ant tos pačios standartinės dangos ir esant tokiam pat vandens sluoksnio storiui (1,0 mm ± 0,5 mm automobilių padangoms). Aplinkos temperatūra priklauso nuo padangų kategorijos: vasarinės padangos bandomos esant 5–35 °C temperatūrai, o žieminės – esant 2–20 °C temperatūrai.
Siekdama, kad bandymų sąlygos geriau atspindėtų faktinio naudojimo sąlygas, „Michelin“ atlieka bandymus esant Europos klimatui labiau būdingai temperatūrai – 7 °C, bandant žiemines lengvųjų automobilių ir lengvųjų sunkvežimių padangas, bei 20 °C, bandant vasarines padangas.
- Padangų keliamas triukšmas matuojamas automobiliui važiuojant lauke. Kadangi triukšmas daugiausia priklauso nuo greičio, dangos tipo ir temperatūros, bandymas atliekamas automobiliui važiuojant 80 km/val. greičiu tokia danga, kuri tiksliai atitinka apibrėžtas orų sąlygas (vėjo greitį, temperatūrą ir t. t.).