Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2012 03 02 /12:40

Sudaužė automobilį? Susimokėk pats!

Vairuotojai, apsidraudę privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, jaučiasi ramūs: jei kas nors sudaužys jų automobilius, nereikės mokėti už remontą. Tačiau ne vieną vairuotoją jau ištiko šokas, kai draudikai pareikalavo atverti pinigines.
Į avarijas patekę apynaujų automobilių vairuotojai patiria netikėtų išlaidų.
Į avarijas patekę apynaujų automobilių vairuotojai patiria netikėtų išlaidų. / BFL nuotr.

Istorija, nutikusi vienai merginai, – banali, nes į didesnes ar mažesnes avarijas kasdien papuola dešimtys eismo dalyvių. Bet šios avarijos pasekmės – labai netikėtos.

Draudikų staigmena

Likimo ironija – į Ingos (mergina nenorėjo, kad būtų skelbiama jos pavardė, - red. past.) apynaujį automobilį įvažiavo bemanevruojanti kolegė, sėdinti tame pačiame kabinete. Įvykis užregistruotas, užprotokoluotas, automobiliai tvarkingi ir drausti, vairuotojos blaivios. Incidentas baigėsi atsiprašymo šypsenomis. Tačiau kai Inga su draudimo kompanija ėmė tvarkyti automobilio remonto reikalus, atlaidžią šypseną labai greitai pakeitė grimasa.

Nukentėjęs vairuotojas į draudimo bendrovę, kurioje buvo apsidraudęs avarijos kaltininkas, gali kreiptis ir dėl žalos, patirtos sumažėjus automobilio prekinei vertei. Teigė N.Gudaitis.

Draudimo kompanija atsisakė apmokėti visą automobilio remonto išlaidų sąmatą, kurią pateikė servisas. Pasirodo, automobiliui draudikai skaičiuoja nuvertėjimą. Pagal metodiką, daugiau kaip penkerių metų Ingos automobilis, palyginti su nauju, yra nuvertėjęs penktadaliu.

Toks pat nuvertėjimas skaičiuojamas ir keičiamoms detalėms, tik, va, bėda – niekas penkerių metų senumo detalėmis neprekiauja. Galima lakstyti po automobilių laužynus ir ieškoti naudotų detalių, bet jeigu automobilis retesnis, jų niekur negausite. Taigi, dalį remonto išlaidų teks apmokėti pačiam.

Panelės Ingos automobilio remonto išlaidos sudarė 8484 litų. Draudimo kompanija padengė ne visą sumą – Ingai teks sumokėti 19 proc. naujų detalių kainos. Tai sudaro nedidelę sumą – tik 249 litus, nes dvejas šonines dureles pavyko surasti pas naudotų detalių prekiautojus. Jeigu būtų pirktos naujos durelės, kaina būtų buvusi keliskart didesnė. Tuomet Ingos išlaidos būtų padidėjusios maždaug iki 1000 litų. Už ką? Kad ne laiku pasipainiojo kažkieno kelyje?

Į teismą niekas nenori

Draudikai turi savo argumentų: jeigu į jūsų automobilį kas nors įvažiavo, formaliai po pataisymo jūsų turtas buvo atnaujintas ir jo vertė ne sumažėjo, o atvirkščiai, padidėjo. Sudėjote naujas detales? Draudikai tai vadina atnaujinimu. Štai už tokį atnaujinimą jų klientai ir moka. Nesvarbu, kad avarijoje pabuvojusį automobilį parduoti įmanoma tik už gerokai mažesnę kainą nei nedaužtą.
Draudimo kompanijų atstovai teigia, kad vairuotojams nėra ko piktintis, nes jeigu nebūtų numatytas detalių nusidėvėjimas, draudimo metinė įmoka būtų lygi automobilio vertei. Kitaip – garantuoti nuostoliai.

Tiesa, susigrąžinti išleistus pinigus įmanoma. Galima bandyti draudimo kompanijos nepadengtos sąskaitos skirtumą pateikti eismo įvykio kaltininkui. Tačiau tokie konfliktai dažniausiai baigiasi varginančiais teismo procesais, todėl į juos žmonės stengiasi nesivelti – toks procesas ne tik kainuoja, bet ir atima daug laiko, o tikimybė laimėti – labai abejotina.

Kalbinti draudimo įmonių atstovai teigia negirdėję apie tokio tipo bylas.

Kas žino apie kompensaciją?

Tiesa, yra dar viena galimybė atgauti pinigus, bet draudikai apie ją stengiasi daug nekalbėti. Jeigu jūsų automobiliui mažiau nei 5 metai ir jis buvo sudaužytas ne dėl jūsų kaltės, galite kreiptis į kaltininko draudimo kompaniją dėl automobilio vertės sumažėjimo kompensacijos.

„Eismo įvykio metu nukentėjęs vairuotojas į draudimo bendrovę, kurioje buvo apsidraudęs avarijos kaltininkas, gali kreiptis ir dėl žalos, patirtos sumažėjus automobilio prekinei vertei“, – teigia UADB „Ergo Lietuva“ Žalų administravimo skyriaus vadovas Nerijus Gudaitis.

Anot draudimo kompanijos atstovo, jeigu eismo įvykio metu nauji automobiliai nėra apgadinami nepataisomai, jų savininkai visuomet pageidauja ne draudimo išmokos, o automobilio remonto. „Automobilio remontas atliekamas oficialių automobilių gamintojo atstovų servisuose, detalės pakeičiamos į originalias, o atliktiems remonto darbams suteikiama garantija. Jeigu žmogus išreiškia nuogąstavimą, kad dėl eismo įvykio, nepaisant atlikto remonto, sumenko jo automobilio prekinė vertė, draudimo bendrovė visuomet pagal numatytą procedūrą tai įvertina ir, jeigu ji būna sumažėjusi, išmoka papildomą išmoką“, – teigia N.Gudaitis.

„Ergo Lietuva“ atstovas tikina, kad dėl tokio tipo žalos atlyginimo kreipiasi dauguma naujų automobilių savininkų.

Apynaujo „Porsche Cayenne“ savininkas savaitraščiui pasakojo patekęs į nedidelę avariją – gavo nestiprų smūgį į galą. Skilo galinis buferis, tačiau daugiau niekas nebuvo pažeista. Nukentėjusysis į draudimo kompaniją kreipėsi dėl automobilio žalos atlyginimo. Draudikai, be to, kad apmokėjo galinio buferio ir jo keitimo darbus, atseikėjo dar 1100 litų, nes automobilis nuvertėjo.

„Pagražinimų“ niekas nekompensuos

Labiausiai nukenčia tie vairuotojai, kurie „tiuninguoja“ ar kitaip specialiai paruošia savo automobilius.

Tokie entuziastai turėtų žinoti, kad rizikuoja gerokai daugiau nei paprastų automobilių vairuotojai, nes civilinės atsakomybės draudimas nenumato jokios kompensacijos papildomiems elementams.

Taigi, forsuotas variklis, patobulinta pakaba ar pagražintu kėbulu senukas „VW Golf“, kuris šeimininkui galbūt kainavo ne vieną dešimtį tūkstančių litų, draudiminio įvykio metu bus prilygintas paprasčiausiam puvėkui, kurio rinkos vertė neviršija tūkstančio litų.

Tokiu atveju, jeigu į jūsų automobilį įvažiuos koks nors neatidus pilietis, galite tikėtis nebent moralinės kompensacijos. Draudimo specialistė, nepanorusi skelbti savo pavardės, tokiu atveju patarė su kaltininku tartis gražiuoju, galbūt pasiseks iš jo išprašyti bent dalį nuostolių. „Galit pagąsdinti kaltininką teismais, bet žinokite, kad šansų laimėti tokią bylą neturite“, – sakė pašnekovė.

Valdininkų patarimas

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba teigia, kad, pagal įstatymus, „draudikas, prieš tai įvertinęs žalos dydį, gali reikalauti dalį piniginių lėšų už naujas detales susimokėti pačiam nukentėjusiajam“.

„Kai nukentėjusioji transporto priemonė remontuojama ir sugadintos dėvėtos automobilio detalės, agregatai bei kiti reikmenys keičiami naujomis originaliomis gamyklos gamintojo detalėmis, draudikas, skaičiuodamas išmoką, turėtų išskaičiuoti detalių nusidėvėjimą, kadangi sugadintos ir keičiamos yra senos, o ne naujos detalės. Detalių, kurias paveikia natūralus nusidėvėjimas ir aplinkos poveikis, nusidėvėjimas yra proporcingas transporto priemonės ridai ir amžiui“, – rašoma tarnybos atsakyme „15min“.

Tarnyba vairuotojams pataria prieš kreipiantis į bendrovę, kuri remontuos automobilį,  pirmiausia automobilio remonto sąmatą suderinti su draudimo bendrove ir nuspręsti, ar sugadintos senos automobilio detalės bus keičiamos naujomis ar dėvėtomis detalėmis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos