Ateina žiema. Šis žodis jau savaime kelia begales asociacijų. Geresniu atveju: sniegas, ledas, kalėdos. Blogesniu: purvas, druska, tamsūs vakarai ir šąlančios rankos gremžiant ledą nuo stiklo.
Kaip bebūtų, žiema tikrai bus čia. Jau tuoj gruodžio mėnesis, ir net jeigu Jūs ir labai nemėgstate vairuoti žiemą, vistiek reikės išlįsti iš savo namų, paknisti automobilio bagažinę beieškant ledo gremžtuko ir kamštyje riedėti į „Akropolį“ ar kokį kitą pirkėjus viliojantį prekybos centrą (juk ten apsipirkinėja dauguma Kalėdų senelių).
Aš turiu keletą patarimų vairuotojams – jeigu įdomu – dar nespauskite „close window“. Kol gatvėse nėra sniego, pats metas jam pasiruošti!
1. Labai daug žmonių nuvertina žieminių padangų reikšmę. Padangas reikia keisti ne dėl policijos, datos ar tradicijos, bet dėl saugumo! Kiekvienas ratas turi vidutiniškai 10 kvadratinių centimetrų sukibimo plotą. Gali po variklio dangčiu turėti šimtus arklio galių, sportinę ar pneumatinę pakabą, gražius vardinius numerius, ir gal net išskirtinius didelio diametro ratlankius, bet galų gale, kai norėsi pajudėti iš vietos, žiemą viskas priklausys nuo menko 40 cm2 plotelio ir padangų kokybės.
2. Kaip žinoti, ar jūsų padangos geros? Lengvai to nepatikrinsi, bet yra keli kriterijai. Gera žieminė padanga yra gan minkšta, nėra pati pigiausia rinkoje ir turi būti ne senesnė nei 3 metai. Amžius gumai yra ypatingai svarbus. Žieminių padangų galite per daug netaupyti, nes net jeigu ir padanga nesudyla, ji gali pasenti, ir tuomet praras savo savybes.
3. Dygliuotos ar nedygliuotos? Man patinka padangos su dygliais, bet teisingo atsakymo nėra.
Dygliuotų padangų pliusai: dygliai padeda sukibti ratui važiuojant per ledą (jokio teigiamo poveikio važiuojant per sniegą). Kiekvieną žiemą būna viena kita diena, kada visuose keliuose laukia plikledis. Tokiais momentais jauti, kad padangos „atsiperka“.
Dygliuotų padangų minusai: nuolat girdi gaudimą ir šiokį tokį triukšmą; kietesnė padangos guma (prastesnės savybės ant sniego); reikia važinėti užsiklijavus prastai atrodantį lipduką (rimčiausia priežastis), dygliuotos padangos slidesnės ant asfalto!
Komandos nuotr./„Pasidaryk pats“ tipo žieminė dygliuota padanga |
Nedygliuotų padangų pliusai: jos dažniausiai yra minkštos, todėl ant suplūkto sniego sukimba geriau; ši padanga yra tyli; jei keliaujate, vakarų Europoje leidžiama važiuoti tik nedygliuotomis padangomis.
Nedygliuotų padangų minusai: pigi nedygliuota padanga išvis neveiks slidžiomis sąlygomis; jos greičiau nudyla.
4. Kiek varomų ratų reikia, norint jaustis komfortiškai? Aišku kuo daugiau tuo geriau, ir geriausia, kad jie būtų ne gale!
Štai keli vairavimo patarimai:
Keturi varomi ratai (4wd): žiemą šie vairuotojai tikri „kelių ereliai“! Visada sankryžoje pajudėsi pirmas, ištempsi vieną kitą užklimpusį draugą su BMW, ir neturėsi planuoti maršruto taip, kad vengtum įkalnių. Kontroliuojamas slydimas su šiais automobiliais yra maloniausias, valdomas saikingu „gazo“ paspaudimu. Svarbu neišsigąsti.
Priekiniai varomi ratai (Fwd): nieko sudėtingo. Keturiais ratais varomo automobilio ant sniego lengvai nepagausi, bet viskas įmanoma. Slydimo bijoti nereikia, jei jaučiate, kad automobilis nesuka norima kryptimi, nepanikuoti: atleiskite akceleratoriaus pedalą ir laukite, kol padanga pati sukibs su keliu.
Galiniai varomi ratai (Rwd): tikras iššūkis. Nenusiminkite, žiema vistiek praeis, reikia tik ją kažkaip „pragyventi“. Šie vairuotojai niekada neturėtų taupyti geroms padangoms – tik jos gali pagerint situaciją. Jei vengiate slydimo – būkite labai švelnūs su akceleratoriaus pedalu. Na, o jei jaučiatės pakankamai patyrę bandyti „driftinti“, patariu tą daryti po truputį, nes perspausti ir apsisukti vietoje yra ypač paprasta! Taip pat, reiks gerokai padirbėti su vairu…
Svarbu! Kad ir kiek varomų ratų valdote, visi automobiliai stabdo vienodai! Tai ypač aktualu vairuotojams su keturiais ratais varomomis mašnomis – šauniai pajudėję iš vietos, jie lygiai taip pat vargs bandydami sustoti…
Žieminės padangos raliui
Šį metų laiką mėgstu ne veltui! Ant gero sniego ir ledo, sportinės žieminės padangos turi daugiau sukibimo, nei vasarą su žvyrinėmis padangomis. „BF Goodrich“ žieminis ratas turi 384 dyglius, kurių ilgis neviršija 20 mm.
Tai reiškia, kad kai mašina važiuoja 120 km/h, vienas dyglys įsminga į kelią 17 kartų per sekundę. Automobilis į kelią remiasi 70-80 dyglių, todėl per sekundę dygliai susmigs maždaug 1275 kartus – štai iš kur atsiranda sukibimas!
Komandos nuotr./Ralyje naudojama žieminė dygliuota padanga, vadinamas „rocket“ |
Kai keliai vėl bus slidūs, galėsiu pasidalinti platesniais patarimais apie vairavimą! Važiuokite saugiai ;)
Dominykas Butvilas
www.domas.lt