Įvairiose konferencijose dažnai pabrėžiama, kad transporto sektorius yra labai taršus – 70 proc. CO2 pagamina automobiliai. Šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos didėjimas kelia nerimą ekologiškai mąstantiems žmonėms. Pasaulyje iš viso yra 700 mln. automobilių – ir kasmet lengvųjų automobilių skaičius auga. Šiuo metu transporto sektorius priklausomas nuo naftos, todėl viso pasaulio didieji ėmė ieškoti alternatyvių degalų.
Europos Komisijos ataskaitos projekte rašoma, kad Europos Sąjungai reikia ilgalaikės alternatyvių degalų strategijos, nes iki 2050 metų transporto sektoriuje anglies dioksidas nebeturi būti išmetamas.
Atrodytų, pagaliau neretai priešingai nusiteikusios pusės (ekologai ir politikai) rado vienijantį vardiklį – naujų degalų transportui paieškos, o gal net ir naujo transporto.
Europos Komisijos ataskaitoje elektros baterijos, vandenilis ir biodegalai nurodomi kaip pagrindinės alternatyvos, pakeisiančios naftą transporte. Pagrindinė alternatyva iki 2050 metų, papildanti iškastinį kurą, naudojamą kelių transporte, aviacijoje, tolimojo susisiekimo kroviniams gabenti bus skysti biodegalai, jie bus paskirstomi esamoms infrastruktūroms. Kita vertus, elektriniai automobiliai numatomi daugiausia kaip netolimų atstumų transporto priemonė.
Europos elektros energetikos pramonės sąjungos „Eurelectric“ nuomone, elektromobiliai gali padėti sumažinti klimato kaitos poveikį ir padėti spręsti ekonomines ir aplinkosaugos problemas, su kuriomis susiduria šiuolaikinė transporto sistema. Automobilių gamintojų manymu, 2020 metais elektriniai modeliai sudarys net dešimtadalį visų mašinų pasaulyje.
Atsakymas į klausimą, kodėl elektromobiliai nebebuvo gaminami, taip ir nebuvo rastasPrisiminkime ne tokią jau tolimą praeitį – prieš 14 m. Kalifornijos gatvėmis pradėjo važinėti elektromobiliai. Jie buvo tylūs ir greiti, nekenkė aplinkai ir važiavo nenaudodami degalų. Laimingieji elektromobilių turėtojai nebūtų šių transporto priemonių iškeitę į nieką kitą. Po dešimties metų visi elektromobiliai buvo sunaikinti. Šis fenomenas užfiksuotas dokumentiniame filme „Kas nužudė elektromobilį“ („Who Killed the Electric Car?“). Režisierius Chrisas Pane‘as žiūrovams atskleidžia „General Motors“ elektromobilio „EV-1“ gimimą ir jo mistinę mirtį Arizonos dykumose. Kodėl mistinė? Nes atsakymas į klausimą, kodėl elektromobiliai nebebuvo gaminami, taip ir nebuvo rastas. Keliamos tik hipotezės: kalti naftos magnatai, arba kad tam pasipriešino galingos automobilių įmonės ir t.t.
Šiuo metu Švedijoje, Stokholmo mieste, elektromobilius naudoja valstybinių institucijų darbuotojai, jais mėgsta važinėtis nekilnojamojo turto brokeriai, Danijoje – tai socialinių darbuotojų automobilis. Eva Sunnerstedt, Stokholmo savivaldybės atstovė, sako, kad elektromobiliai nėra naudojami kelionėms į kitus miestus – tam jie turi tarpmiestinį transportą. Elektromobilius švedai mėgsta nuomoti, kartais tokius automobilius nusiperka atostogoms (kad galėtų su jais keliauti po šalį).
Pasak Pero Jorgenseno Mollerio, Danijos elektromobilių komiteto atstovo, jo šalyje 80 proc. elektromobilių priklauso privatiems asmenims. „Turėti elektromobilį yra didelis ekonominis pranašumas. Jie yra naudojami ir išvykoms į užmiestį: mūsų šalyje važiuoti penkiolika kilometrų į darbą yra nedidelis atstumas. Dabar elektromobiliai atrodo kur kas geriau nei prieš dešimt metų. Nors elektromobiliai mūsų šalyje naudojami jau du dešimtmečius, žiūrėdami į pirmuosius mes šypsomės, jie sukelia nostalgiškus prisiminimus“, – sako danas Peras Jorgensenas Molleris.
Šiuo metu tarptautiniuose Europos oro uostuose (Briuselyje, Vienoje) galima pamatyti elektrines transporto priemones, skirtas aptarnauti lėktuvus ir keleivius. Elektromobiliai neskleidžia garso. Tai vienas didžiausių jų privalumų erdvėje, kur ir taip pakankamai triukšminga. Taip pat elektromobiliai neturi benzininiams automobiliams įprastos stabdymo sistemos, būtent klasikinių automobilių stabdymo metu išskiriama trečdalis teršalų.
Europiečiai, kurie jau įkėlė koją į hibridinius automobilius (pavyzdžiui, „Toyota Prius“), įvertino tokių mašinų privalumus. Ar elektromobilių gebėjimas važiuoti tyliai, naudoti atsinaujinančią energiją ir neteršti aplinkos taps pagrindu viso pasaulio vairuotojams pamiršti senuosius automobilius?
Žurnalas „Green'as“ |