Tai buvo smarkiai modifikuoti BMW 1602 modeliai, naudoti, kaip filmavimo automobiliai ilgų distancijų maratonuose. Žinoma, pirmieji vokiečių bandymai sukurti elektra varomus automobilius privedė inžinierius prie 350 kg sveriančių švininių akumuliatorių montavimo, o su pilnai įkrautomis baterijomis jie įveikdavo vos 60 kilometrų.
Bėgant metams kompanija tobulino savo technologijas bei pristatė vis naujus prototipus – jų per 40 metų buvo septyni. Todėl, apie viską nuo pradžių.
1972-ieji: „BMW 1602 Electric“
Gamintojo nuotr./„BMW 1602 Electric“ |
Prie šio projekto Vokietijos inžinieriai dirbti pradėjo 1969-aisiais. Bandomieji modeliai buvo kuriami ant BMW 02 platformos, o gamintojo tikslas buvo ištirti, ar tokių automobilių naudojimas pasiteisintų tų laikų pramonėje. Vietoje, kur įprastai buvo montuojama pavarų dėžė, BMW įtaisė nuolatinės srovės elektros motorą (32 kW arba 43 AG). „Bosch“ firmos agregatas suko kardaninį veleną, bei galią perdavė tiesiogiai į galinius varančiuosius ratus.
Baterijų aušinimu gamintojas pasirūpino, sumontavęs 140 W galingumo ventiliatorių. 85 kg sveriantį motorą elektros energija aprūpino 350 kg sveriantys „Varta“ rūgštiniai švino akumuliatoriai, sumontuoti po automobilio kapotu.
Su tokiais agregatais „BMW 1602 Electric“ iki 50 km/h įsibėgėdavo per 8 sekundes, o maksimalus jo greitis siekė 100 km/h. Teigiama, važiuojant miesto režimu baterijas reikėdavo įkrauti kas 30 km, tačiau važiuojant pastoviu 50 km/h greičiu buvo galima įveikti dvigubai didesnį atstumą.
„BMW 1602 Electric“ (1972 metai) | |
---|---|
Variklis | Nuolatinės srovės „Bosch“ motoras |
Galia | 12 kW / 32 kW |
Baterijos | 12 rūgštinių „Varta“ akumuliatorių |
Baterijų talpa | 12,6 kWh |
Svoris | 350 kg |
Dinamiškumas | |
Maksimalu greitis | 100 km/h |
Įsibėgėjimas (0-50 km/h) | 8 sekundės |
Nuvažiuojamas atstumas mieste | 30 km |
1975-ieji: „BMW LS Electric“
1975-ųjų birželį Vokietijos automobilių gamintojas pristatė nauja elektromobilį. Eksperimentui buvo pasirinktas LS serijos BMW modelis, o 1976-ųjų gruodį buvo oficialiai pradėti jo bandymai. Gamintojas sumontavo naują „Bosch“ markės variklį, kurį maitino 10 „Varta“ firmos akumuliatorių. Pastarieji buvo kiek patobulinti, turėjo garo nuleidimo funkciją, todėl koncernas su šiuo projektu pagerino savo žinias elektromobilių srityje.
Tai buvo pirmasis elektra varomas automobilis, kurio baterijoms pilnai įsikrovus mechanizmai automatiškai sustabdydavo energijos tiekimą. BMW teigimu, norint pilnai įkrauti 10 akumuliatorių reikėjo palaukti net 14 valandų. Visa tai buvo galima daryti bet kurioje vietoje, kur buvo 220V rozetė.
Nors ir šiuose modeliuose gamintojas naudojo Būgninius stabdžius, jau tada inžinieriai siekė sukurti energijos regeneravimo sistemą stabdymo metu.
„BMW LS Electric“ (1975 metai) | |
---|---|
Variklis | Nuolatinės srovės „Bosch“ motoras |
Galia | 8 kW / 17 kW |
Baterijos | 10 rūgštinių „Varta“ akumuliatorių |
Baterijų talpa | 10,8 kWh |
Svoris | 318 kg |
Dinamiškumas | |
Maksimalu greitis | 65 km/h |
Įsibėgėjimas (0-50 km/h) | 11,4 sekundės |
Nuvažiuojamas atstumas | 30 km |
1987-ieji: BMW 325iX
Gamintojo nuotr./BMW 325iX |
1981-aisiais koncernas pradėjo kurti elektromobilį su modernesnėmis baterijomis. Aštuoni BMW 325iX automobiliai su visų varančiųjų ratų važiuoklėmis buvo perdaryti – atsisakyta galinės varančiosios ašies, o po šešerių metų prasidėjo bandymai.
Visiškai naujos natrio-sieros (NaS) baterijos buvo suprojektuotos „Asea Bronw Boveri“ (ABB) kompanijos specialiai šiems automobiliams. Tris kartus daugiau energijos turinčios baterijos buvo didelis žingsnis į priekį.
Inžinieriams tai leido sutaupyti svorio bei geriau paskirstyti baterijų išdėstymą, siekiant geresnio elektromobilio balanso. Negana to, visi elektriniai agregatai bėgant metams buvo tobulinami, o tai leido pasiekti dar geresnių rezultatų.
3 serijos BMW universalai buvo pagaliau pritaikyti atlikti tam tikrą funkciją – šiuos automobilius naudojo Vokietijos pašto siuntų skyrius. Įdomu tai, kad elektromobilio salono šildymui gamintojas sukūrė specialią sistemą, kuri naudojo dyzelino bei vandens mišinį.
BMW 325iX (1987-1990 metai) | |
---|---|
Variklis | Nuolatinės srovės ABB motoras |
Galia | 17 kW / 22 kW |
Baterijos | Natrio-sieros baterijos |
Baterijų talpa | 22 kWh |
Svoris | 265 kg |
Dinamiškumas | |
Maksimalu greitis | 100 km/h |
Įsibėgėjimas (0-50 km/h) | 9 sekundės |
Nuvažiuojamas atstumas | 150 km |
1991-ieji: BMW E1 bei E2
Gamintojo nuotr./BMW E1 |
Įkvėptas naujų baterijų efektyvumo „BMW Technik GmbH“ padalinys nuo visiško nulio sukūrė naujus elektromobilius. Jie skyrė daug dėmesio šių modelių kūrimui bei jų pasiteisinimui praktikoje.
Gamintojo tikslas buvo sukurti elektra varomus modelius, kurie būtų nesunkūs, sutalpintų keturis suaugusiu žmones, jų bagažą bei su pilnomis baterijomis įveiktų kuo didesnį atstumą. Po beveik dešimties mėnesių kūrimo bei tobulinimo darbų 1991-ųjų Frankfurto automobilių parodoje buvo pristatytas kompaktiškas BMW E1 elektromobilis. Teigiama, jog net ir praėjus dvidešimčiai metų po šio modelio debiuto, dabartiniai elektromobiliai naudoja kai kurias E1 versijose naudotas technologijas.
Mašinos platforma buvo pagaminta iš aliuminio, o kėbulo detalės – plastikinės. Norint pilnai įkrauti baterijas tereikėjo palaukti vos 6 valandas, o tai leisdavo įveikti 160 km atstumą.
Kiek patobulinta E1 versija su natrio-nikelio chlorido baterijomis debiutavo po dviejų metų vykusioje Frankfurto automobilių parodoje. BMW teigimu, tai leido pasiekti dar geresnių įveikiamo atstumo bei baterijų įkrovimo laiko parametrų. BMW E2 buvo pristatytas JAV rinkoje. Šis, iš E1 evoliucionavęs modelis inžinierių buvo pakoreguotas taip, kad atitiktų visus Jungtinių Valstijų keliamus reikalavimus.
BMW E1 (1/2 kartos versijos) (1991-1993 metai) | |
---|---|
Variklis | Kintamos srovės elektros motoras |
Galia | 32 kWh |
Baterijos | Natrio-sieros baterijos / natrio-nikelio chloridų baterijos |
Baterijų talpa | 19,2 kWh / 19 kWh |
Svoris | 200 kg |
Dinamiškumas | |
Maksimalu greitis | 120 km/h / 125 km/h |
Įsibėgėjimas (0-50 km/h) | 6 sekundės / 5,6 sekundės |
Nuvažiuojamas atstumas | 150 km |
1992-ieji: BMW 325 / „BMW Electric“
Gamintojo nuotr./„BMW Electric“ |
Dešimtojo dešimtmečio pradžioje, startavus trečiosios kartos BMW 3 modeliams gamintojas sukūrė 25 elektra varomas versijas. Šį kartą jų tikslas neapsiribojo vien eksperimentais – vokiečiai siekė sukurti ir serijines tokių elektromobilių versijas. Dėl problemų su natrio-sieros baterijomis 1993-iaisiais koncernas panaudojo visiškai naują technologiją – natrio-nikelio baterijas.
Gamintojo nuotr./BMW 325 |
Negana to, vieno BMW 325 modelio elektros variklis energiją ėmė iš nikelio-kadmio baterijų. Tobulinimo proceso metu buvo taikomi nauji elektros motorai su 45 kW galia (apie 60 AG). Šis agregatas kartu su transmisija svėrė tik 65 kilogramus.
Visgi, vienas iš didžiausių pasiekimų, kuriant šias versijas buvo baterijų įkrovimo greičio patobulinimas – net 75 procentus energijos buvo įkraunama tik per 40 minučių. BMW akcentuoja, jog 1992-1997 metais gyvavusio projekto metu jiems pavyko sukaupti apie 20 procentų energijos vien naudojant energijos surinkimo metodą stabdymo metu.
Tarp 1995-ųjų bei 1997-ųjų buvo pagaminta dar 10 bandomųjų BMW elektromobilių. Šie buvo nudažyti sportiška geltona spalva bei pasižymėjo tiek galingesniais elektros varikliais, tiek didesniu įveikiamu atstumu.
BMW 325 / „BMW Electric“ (1992-1997 metai) | |
---|---|
Variklis | Kintamos srovės elektros motoras |
Galia | 32 kW / 45 kW |
Baterijos | Natrio-nikelio chloridų baterijos |
Baterijų talpa | 21,7 kWh / 29 kWh |
Svoris | 260 kg / 350 kg |
Dinamiškumas | |
Maksimalu greitis | 128 km/h / 135 km/h |
Įsibėgėjimas (0-50 km/h) | 8 sekundės / 6 sekundės |
Nuvažiuojamas atstumas | 120 km / 150 km |
Nuo 2008-ųjų: MINI E
Gamintojo nuotr./MINI E |
2008-aisiais BMW grupė pagamino net 600 MINI E elektromobilių. Visi jie buvo naudojami specialiems tyrimams, važinėjant jais, kaip įprastais kasdieniniais automobiliais.
Šiuose modeliuose buvo sumontuotos ir revoliucinės ličio-jonų baterijos, leidžiančios ne tik sutaupyti svorio bei vietos, bet ir įveikti didesnį atstumą. Pirmiausia šie elektromobiliai buvo bandomi Jungtinėse Amerikos Valstijose, o kiek vėliau bandymai persikėlė į Europą.
BMW grupės teigimu, didelio tyrimo rezultatai leido jiems uždegti žalią šviesą didmiesčiams skirtų elektromobilių gamybai.
MINI E (2008 metai) | |
---|---|
Variklis | Kintamos srovės motoras su elektromagnetiniu lauku |
Galia | 150 kW |
Baterijos | Ličio-jonų baterijos |
Baterijų talpa | 35 kWh |
Svoris | 260 kg |
Dinamiškumas | |
Maksimalu greitis | 152 km/h |
Įsibėgėjimas (0-50 km/h) | 8,5 sekundės |
Nuvažiuojamas atstumas | 250 km |
Nuo 2010-ųjų: „BMW ActiveE“
Gamintojo nuotr./„BMW ActiveE“ |
2010-ųjų pradžioje, po naudingo MINI E projekto BMW koncernas žengė dar vieną didelį žingsnį į priekį elektromobilių pramonėje. Vokieičiai pristatė „BMW Concept ActiveE“. Šie prototipai buvo gaminami naudojant 1 serijos kupė platformą.
Vokietijos pramonės gigantas pagamino 1000 tokių modelių su 125 kW (167 AG) bei 250 Nm elektros varikliu. „BMW ActiveE“ iki 100 km/h įsibėgėja per 9 sekundes, o nedaug vietos užimančios, pilnai įkrautos ličio-jonų baterijos leido įveikti 160 km distanciją.
BMW oficialiai pranešė, kad 2013-aisiais startuos visiškai nauja „i“ divizija, gaminsianti itin taupius automobilius. Visi mechaniniai agregatai buvo projektuojami už uždarų BMW grupės durų.
„BMW ActiveE“ (2010 metai) | |
---|---|
Variklis | Hibridinis, sinchroniškas elektros motoras |
Galia | 125 kW |
Baterijos | Ličio-jonų baterijos |
Baterijų talpa | 32 kWh |
Svoris | 450 kg |
Dinamiškumas | |
Maksimalu greitis | 145 km/h |
Įsibėgėjimas (0-50 km/h) | 9 sekundės |
Nuvažiuojamas atstumas | 160 km |