„Juodasis penktadienis“ (angl. Black Friday) – didžiausia masinio apsipirkimo akcija JAV, o pastaruoju metu įsitvirtinusi ir Lietuvoje – kasmet būna ketvirtąjį lapkričio penktadienį, kitą dieną po Padėkos dienos. Jis laikomas kalėdinių pirkinių sezono pradžia.
Per šią dieną pirkėjai užplūsta tiek fizines, tiek internetines parduotuves ir perka viską – buitinę techniką, knygas, namų apyvokos daiktus ir t.t.
Lietuvoje šią dieną, o dažnai ir visą savaitę prieš ar savaitgalį po, akcijas siūlo didieji prekybos tinklai, didžiausios internetinės parduotuvės bei dar daug įvairių prekybininkų. Galima rasti ir megztinių už 1 eurą, ir televizorių už 35 eurus, ir 90 proc. siekiančių nuolaidų - apie tai skaitykite čia.
JAV paskaičiuota, kad per šią dieną pirkėjai išleidžia daugiau pinigų negu per bet kokią kitą metų dieną. Pagrindiniai parduotuvių tinklai JAV siūlo ypatingas nuolaidas, o daugelyje valstijų tai netgi yra laisvadienis.
Visa tai dažnai lemia įspūdingo dydžio minias ir grūstis kiekvienoje didesnėje parduotuvėje.
Tiesa, kritikai pažymi, kad nuolaidos dažnai siūlomos žemesnės kokybės produktams, ir žeria priekaištus didžiuosiuose prekybos centruose paplitusiam darbuotojų išnaudojimui per „Juodąjį penktadienį“, verčiant juos praleisti Padėkos dieną ne su šeima, o darbe, ir dirbti po keliolika valandų per dieną.
Tradicija gimė seniai
Tradicija gausiai apsipirkti būtent penktadienį po Padėkos dienos Amerikoje yra sena.
Ją lėmė tai, kad JAV Padėkos dienos ketvirtadienis visada yra išeiginė, ir dažnai darbuotojai, pasinaudodami šia proga, pasiima ir laisvą penktadienį, per kurį pradeda pirkti dovanas ir dekoracijas Kalėdoms.
Prie to prisideda ir pardavėjai: daugelyje JAV miestų nuo XX a. pradžios vyksta prekybos centrų remiami Padėkos dienos paradai, kurių kulminacija būna pasirodantis Kalėdų Senelis, kviečiantis ieškoti dovanų ir naudotis geromis nuolaidomis. Tačiau būtent „Juodojo penktadienio“ vardą šis penktadienis gavo ne taip jau seniai.
Tiesa, Amerikoje kai kurie žmonės tiki, kad „Juodasis penktadienis“ taip vadinasi, nes dar XIX a. amerikiečiai dieną po Padėkos dienos pirkdavo ir parduodavo juodaodžius vergus. Bet ši istorija – tik niekuo nepagrįstas mitas.
Pirmą kartą, kiek žinoma, „Juoduoju penktadieniu“ diena po Padėkos dienos JAV pavadinta 1951 m.
Tokio pavadinimo ši diena nusipelnė, mat darbdaviai ėmė skųstis, kad po Padėkos dienos labai daug darbuotojų penktadienį ryte skambina ir praneša, kad susirgo ir į darbą neateis.
Visi, kurie po laisvo ketvirtadienio dėl kokios nors šventės penktadienį turėjo eiti į darbą, gali juos suprasti.
Tačiau masiškai „Juodojo penktadienio“ pavadinimas ir tada dar neprigijo. Situacija ėmė keistis septintajame XX a. dešimtmetyje. Tada „Juoduoju penktadieniu“ dieną po Padėkos dienos ėmė vadinti Filadelfijos miesto policininkai, nepatenkinti ypač dideliu šią dieną jiems tenkančiu darbo krūviu.
Krūvis pareigūnams išaugo būtent dėl pirkėjų srautų ir šių sukeliamų spūsčių: augant automobilių skaičiui, apsiperkantys miestiečiai vis labiau užkimšdavo gatves.
Netikėta, bet vienas to kaltininkų buvo ir... Kalėdų Senelis. Būtent šią dieną daugelis prekybos centrų Filadelfijoje įprato atidengti kalėdinius papuošimus ir pirmąkart sudaryti galimybę visiems norintiems fotografuotis su Kalėdų Seneliu. Dėl to vaikai tempdavo tėvus į parduotuves, nekantraudami šia galimybe pasinaudoti.
„Prekybininkams visoje šalyje dvi dienos po Padėkos dienos yra pačios geriausios dienos prekybai. Tačiau eismo spūstys sukelia daug problemų policininkams, ir Filadelfijos pareigūnai šių dienų jau nevadina kitaip kaip juoduoju penktadieniu ir juoduoju šeštadieniu“, – 1961 m. rašė laikraštis „Philadelphia Inquirer“.
Prekybininkams vardas nepatiko
Pamažu terminą „Juodasis penktadienis“ ėmė naudoti visa Filadelfijos žiniasklaida. Didžiausi Filadelfijos prekybos centrai netgi samdė ryšių su visuomene firmas, kad šios išpopuliarintų jiems patrauklesnį „Didžiojo penktadienio“ pavadinimą.
Visgi tokios pastangos rezultatų neatnešė, bėgant metams terminą „Juodasis penktadienis“ „nusirašė“ ir kiti JAV miestai: pavyzdžiui, 1975 m. apie „Juodąjį penktadienį“ kaip apie ypač gerą prekybininkams dieną rašė „New York Times“. „Juodasis penktadienis“ pamažu tapo nacionaliniu reiškiniu.
Ne visi prekybininkai buvo patenkinti, kad termino „Juodasis penktadienis“ kilmė siejama su policija.
Todėl atsirado dar vienas „Juodojo penktadienio“ pavadinimo kilmės paaiškinimas – esą ši diena taip vadinasi, nes vien per ją prekybininkai parduoda tiek prekių, kad padengia visas savo per metus patirtas išlaidas ir ima uždirbti pelną.
Kalbant apskaitos terminais, iš „raudonos zonos“ – nuostolių – prekybininkai žengia į „juodą zoną“ – pelną. Iš čia – ir „Juodojo penktadienio“ pavadinimas.
Vis dėlto anksčiausia žinoma šio paaiškinimo versija pasirodė tik 1981 m., kai terminas „Juodasis penktadienis“ jau buvo plačiai paplitęs. Todėl greičiausiai šis paaiškinimas – tik bandymas „pritempti“ jau populiarų terminą prie įdomesnės istorijos.
„Juodojo penktadienio“ pavadinimas tapo populiariu ne tik JAV, bet ir pradėjo plisti po visą Vakarų pasaulį.
Šiemet „Revolut“ atlikta apklausa parodė, kad 12 proc. „Juodojo penktadienio“ pasiūlymais planuojančių pasinaudoti lietuvių nusiteikę išleisti iki 50 eurų, dar 10 proc. – iki 100 eurų, 6 proc. – iki 200 eurų, dar po kelis procentus – iki 500 arba 1000 eurų.
Daugiau moterų apsipirkinės mažesnėmis sumomis, o tarp nusiteikusių išleisti ženklesnes sumas yra daugiau vyrų.
Parengta pagal „Snopes“ ir „Business Insider“. Pirmą kartą šis tekstas publikuotas 2017 m.