Sekmadienį pasaulį sukrėtė žinia, kad sraigtasparnio aviakatastrofoje žuvo NBA legenda K.Bryantas. Sraigtasparnis, kuriuo skrido K.Bryantas, jo dukra Gianna ir dar 7 žmonės, sekmadienį apie 10 val. ryto JAV laiku sudužo Santa Monikos kalnuose, maždaug 50 km nuo Los Andželo.
Sudužęs „Sikorsky-76B“ modelio sraigtasparnis, kuriuo skrido K.Bryantas, anksčiau priklausė Ilinojaus valstijos JAV valdžiai. 2015 m. šis sraigtasparnis buvo parduotas aukcione. Tuomet keliolika jo nuotraukų buvo patalpintos internete.
Išvysti galeriją ir pamatyti, kaip prieš juo imant skraidyti K.Bryantui, atrodė sraigtasparnis, galite žemiau. O toliau tekste galėsite susipažinti su svarbiausiais faktais apie šį sraigtasparnį ir trumpa jo istorija.
Vertinamas dėl patikimumo
„Sikorsky“ bendrovė, pagaminusi sraigtasparnį, kuriuo skrido K.Bryantas, yra „Lockheed Martin Blackhawk“ korporacijos padalinys. Šią bendrovę dar 1923 m. įkūrė vienas aviacijos eros pradininkų, 1919 m. į JAV iš Rusijos imigravęs Igoris Sikorskis.
Pirmą kartą visuomenei 1977 m. pristatytas „S-76“ gali skraidinti iki 12 keleivių, o įskaitant ir pilotus, jame telpa 14 žmonių.
Toks sraigtasparnis kainuoja apie 12 mln. eurų. Jis gali skristi 286 km/val. greičiu, nenusileidęs gali įveikti apie 760 km atstumą.
Iš pradžių „S-76“ daugiausia buvo naudoti žmonių skraidinimui į naftos ir dujų gręžinius, tačiau populiarumo šis modelis sulaukė ir svarbių žmonių gabenimo versle.
Dabar „Lockheed Martin“ bendrovė „S-76“ sraigtasparnį reklamuoja kaip puikiai tinkamą asmeninėms verslininkų kelionėms, taip pat jis yra naudojamas dingusių žmonių paieškos ir gelbėjimo misijoms.
Šį sraigtasparnį dabar, bendrovės duomenimis, naudoja 178 korporatyviniai ir VIP klientai, taip pat įvairių valstybių vadovai. Iš viso iki šiol buvo pagaminti 875 tokie sraigtasparniai.
„Lockheed Martin“ taip pat nurodo, kad iki šiol pagaminti sraigtasparniai drauge atliko „7,4 mln. valandų saugių ir sėkmingų skrydžių“. Pasak bendrovės, jis yra „patogus, patikimas ir tylus“, tiesiog „viešbučio kambarys danguje“.
„Business Insider“ teigia, kad „Sikorsky S-76“ pasižymi itin dideliu patikimumu.
JAV šio modelio sraigtasparniai anksčiau nebuvo sudužę, tačiau 2013 m. šio modelio sraigtasparnis sudužo Kanadoje, o 2017 m. – Turkijoje. Pastaruoju atveju nelaimės priežastimis buvo įvardytas prastas matomumas ir piloto klaida.
Apskritai sraigtasparniai sudūžta dažniau negu kitų rūšių orlaiviai. Taip yra, nes jie dažniausiai skrenda arčiau žemės, o tai padidina riziką atsitrenkti į tokias kliūtis kaip pastatai ar elektros laidai, ypač jei matomumas yra blogas.
Be to, sraigtasparniai turi daugiau judančių dalių negu lėktuvai ir kyla bei leidžiasi dažniau. Valdyti juos taip pat yra sunkiau.
Tiesa, JAV Federalinės aviacijos administracijos statistika rodo, kad nuo 2006 m. civilinių sraigtasparnių skaičius išaugo trečdaliu, o avarijų skaičius per tą patį laikotarpį pasaulyje sumažėjo 30-50 proc.
Priklausė Ilinojaus valstijai
Nelaimę patyręs sraigtasparnis nepriklausė K.Bryantui. Sportininkas nuomojo sraigtasparnį iš užsakomųjų reisų bendrovės „Island Express Holding“.
Konkretus sraigtasparnis, kuriuo skrido K.Bryantas, buvo pagamintas 1991 m. Tai buvo 374-asis šio modelio sraigtasparnis. Iki šiol jis, kiek žinoma, avarijų nebuvo patyręs.
Nuo 2007 iki 2015 m. sraigtasparnis priklausė Ilinojaus valstijai. Pasak įrašų internete, orlaivis buvo naudotas ypač svarbiems valstijos gubernatoriaus skrydžiams.
2015 m. rugpjūtį sraigtasparnis buvo parduotas aukcione. Jį už 515 tūkst. dolerių įsigijo Jimas Bagge'as, kuriam priklauso bendrovė „JB Helicopter Accessory Service“ Kalifornijoje.
2015 m. rugsėjo 3 d. sraigtasparnį užregistravo „Island Express“ bendrovė, iš kurios jį ir nuomojo K.Bryantas. Nėra aišku, ar J.Bagge'as aukciono metu sraigtasparnį pirko bendrovei, ar pirko sau ir vėliau pardavė bendrovei.
Aukciono metu Ilinojaus valstija viešai skelbė sraigtasparnio vidaus ir išorės nuotraukas. Jose matyti tiek keleivių vietos, tiek piloto kabina.
Pasak IllinoisPolicy.com puslapio, keturis sraigtasparnius, tarp jų ir šį, Ilinojaus valstija pardavė siekdama papildyti biudžetą. Drauge šie orlaiviai buvo parduoti už 2,5 mln. dolerių.
„Island Express“ ėmė siūlyti sraigtasparnį savo klientams. Kartais jį pilotuodavo ir buvęs veiksmo filmų ir serialų aktorius, lietuviams iš „Atskalūno“ geriausiai žinomas Lorenzo Llamas, kuris dabar yra profesionalus pilotas.
Netrukus viena iš įžymybių, kurios ėmė nuomotis šį sraigtasparnį ir juo skraidyti, tapo ir NBA legenda K.Bryantas.
Skraidė rūpindamasis sveikata
Savo krepšininko karjeros pabaigoje K.Bryantas dažnai sraigtasparniu vykdavo iš savo namų į „Staples Center“ areną, kur „Los Angeles Lakers“ žaidžia namų rungtynes.
Taip jis elgėsi bent nuo 2010 m. Jis yra pasakojęs žurnalui GQ, kad sraigtasparnis yra dar vienas prietaisas, padedantis jam pailsinti kūną.
Krepšininko teigimu, tai buvo tarsi svarmenų salė ar sūkurinė vonia, padedanti atsigauti. K.Bryantas, per karjerą patyręs daug traumų ir nualinęs kūną sunkiai galėdavo nusėdėti 2 valandas automobilyje. Sraigtasparnis jam padėdavo pasiekti „Staples Center“ areną lengvesniu būdu ir būti geriau pasirengusiam rungtynėms.
„Washington Post“ 2018 m. rašė: „Bėgant metams, K.Bryantas suprato, kad iš namų, kurie yra 50 mylių į pietus nuo „Staples Center“, skristi į areną treniruotėms ir rungtynėms yra ne tik labiau patogu. Neskraidyti buvo tiesiog neatsakinga, žinant, ką kamščiuose praleistos valandos galėjo padaryti gynėjo kūnui ir protui. Sraigtasparnis ne tik sutrumpino K.Bryanto kelionę į areną iki 15-os minučių, bet ir tapo jo legendos dalimi“.
Kartais sraigtasparnį K.Bryantas naudojo ir kitiems tikslams – Valentino dienos kelionei su žmona, greičiau nugabenti sužeistą komandos draugą į ligoninę ar nuskraidinti komandos draugus į pergalės šventę.
Pradėjęs skraidyti šiuo „Sikorsky S-76B“ sraigtasparniu, K.Bryantas jį buvo ir perdažęs juodai. Jis taip pat buvo papuoštas „Nike“ logotipu ir „Black Mamba“ (K.Bryanto pravardė) logotipu. 2016 m. gegužę su taip papuoštu sraigtasparniu K.Bryantas skrido ir į savo paskutines karjeros rungtynes.
Baigęs karjerą, K.Bryantas toliau naudojo sraigtasparnį įvairiems tikslams – šeimos kelionėms, kelionėms į renginius ir pan.
Buvęs „Island Express Holding“ pilotas Kurtas Deetzas, kuris 2014-2016 m. keliskart skraidino K.Bryantą, sakė „Los Angeles Times“, kad „Sikorsky S-76“ buvo „kaip limuzinas“ ir pabrėžė, kad jis yra patogus ir saugus.
K.Deetzo teigimu, konkretus sudužęs sraigtasparnis buvo „fantastiškos“ būklės, o „Island Express“ bendrovė savo sraigtasparnius prižiūrėjo labai gerai.
Taip pat K.Deetzas pasakojo, kad skrydžių metu K.Bryantas būdavo tylus ir didelio noro bendrauti nerodė.
„Jis pasakydavo „labas“, iškeldavo nykštį, o kartais nedarydavo nieko. Jis elgdavosi ramiai. Jis įlipdavo į sraigtasparnį, po skrydžio išlipdavo, ir viskas. Nebūdavo jokių apsikabinimų, plekšnojimų per nugarą ir panašiai. Jis elgėsi labai profesionaliai“, – pasakojo K.Deetzas.
Nelaimę turbūt lėmė rūkas
Lemtingam skrydžiui „Sikorsky S-76B“ sraigtasparnis iš Santa Anos Johno Wayne'o tarptautinio oro uosto pakilo apie 9 val. 8 min. ryto vietos laiku. Jis sudužo po maždaug 40 minučių skrydžio.
Avarijos priežastys ir aplinkybės vis dar tiksliai nežinomos. K.Deetzo teigimu, avariją greičiausiai lėmė blogas oras, o ne mechaninis gedimas.
Spręsdamas iš sudužimo vietos nuotraukų ir nuolaužų lauko ploto, K.Deetzas svarstė, jog sraigtasparnis galėjo keliauti labai greitai, apie 250 km per val. greičiu. Po 40 minučių skrydžio bake buvo gana daug degalų. „Pakankamai, kad kiltų didelė liepsna“, – „Los Angeles Times“ sakė buvęs K.Bryanto pilotas.
Sekmadienio rytą JAV laiku Los Andželą gaubė tirštas it sriuba rūkas. Toks tirštas, kad, anot CNN, policijos sraigtasparniai tądien negavo leidimo skristi bent iki vidurdienio.
Kartu su K.Bryantu skrido jo 13 metų dukra Gianna. Jie keliavo į krepšinio rungtynes K.Bryantui priklausančioje „Mamba Sports Academy“, kuriose turėjo žaisti Gianna.
Avarijoje taip pat žuvo K.Bryanto dukros komandos draugė Alyssa Altobelli, jos tėvai Johnas ir Keri Altobelli, krepšinio trenerė Christina Mauser, Sarah Chester su dukra Payton ir 50 metų pilotas Ara Zoboyanas.
Sraigtasparnio gamintojai „Sikorsky“ jau išreiškė užuojautą žuvusiųjų artimiesiems ir nurodė, kad bendradarbiauja su tyrėjais, kurie siekia nustatyti avarijos priežastis.
Parengta pagal Slate.com ir Heavy.com.