Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
2019 03 20

Didžiausia pramoninė katastrofa Lietuvos istorijoje: kas įvyko Jonavoje 1989 m.?

1989 m. kovo 20 d. netoli Jonavos įvyko didžiausia pramoninė avarija Lietuvos istorijoje. Tuometinėje „Azoto“ gamykloje, gaminusioje trąšas, išsiliejo amoniakas ir kilo gaisras. Ore pasklidusios cheminės medžiagos apnuodijo tūkstančius žmonių, buvo ir aukų.
Kinijos chemijos gamykloje įvyko sprogimas.
Sprogimas / „Scanpix“/AP nuotr.

Portalas 15min pristato atsakymus į 8 svarbiausius su nelaime susijusius klausimus, kurie žinantiems primins, o nežinojusius supažindins su šia Lietuvos tragedija.

Nelaimės kontekstas: kas privedė prie avarijos?

Jonavos azotinių trąšų gamykla, vėliau pradėta vadinti tiesiog „Azotu“, veikti pradėjo 1965 m.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Achema“ dabar
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Achema“ dabar

Gamykla gamino įvairias trąšas bei trąšų gamyboje naudojamas medžiagas – amoniaką, metanolį, karbamidą, azoto rūgštį, amonio salietrą ir kitas.

1989 m., kai įvyko katastrofa, gamykla per metus pagamindavo šimtus tūkstančių tonų trąšų, jos produkcija buvo siunčiama į visą SSRS.

Jau vėliau tuometiniai „Azoto“ darbuotojai pasakojo, kad sovietmečiu požiūris į saugumą apskritai buvo atsainus. Pagrindinis tikslas buvo įvykdyti penkmečio planus bet kokia kaina, tad įrengimai buvo stabdomi retai, o į darbų saugą daug dėmesio nekreipta. Mažesnio laipsnio avarijų pasitaikydavo ir iki tol, bet jos nesibaigdavo taip tragiškai.

Kaip įvyko avarija?

Viskas prasidėjo nuo sprogimo „Azoto“ izoterminės saugyklos rezervuare. Jis įvyko 1989 m., kovo 20 d., apie 11 val. 20 min. Jam įvykus, iš rezervuaro išsiliejo apie 7500 tonų skysto gryno amoniako.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kokias tvoras ir kodėl šiemet renkasi namų savininkai?
Reklama
Daugiau Pliusų sporto entuziastams:„Gym+“ vėl plečiasi
Reklama
„Teleloto“ naujienos ne tik tarp vedėjų: nuo šiol laimės visi studijos žaidėjai
30 metų su ypatingais vaikais dirbanti mokytoja Irutė: neįsivaizduoju, kaip galime skirstyti vaikus