Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ar žinojote, kad kadaise iš Kauno į Kyjivą buvo galima nuplaukti laivu?

Lietuvą su Ukrainos miestais Kyjivu, Dnipru, Zaporižia ir Chersonu jungia tiesioginis vandens kelias. Ne per aplink jūromis, o upėmis. Apie tai rašo Statistikos departamento analitikų įžvalgas pristatantis „Facebook“ puslapis „Valstybės duomenų analitika“.
Oginskio kanalas 1930 m.
Oginskio kanalas 1930 m. / Wikimedia Commons / Public Domain nuotr.

Įrašas atkreipia dėmesį, kad iš pirmo žvilgsnio tai skamba keistai, nes Nemuno ir Dniepro upės nesusijungia, o taip pat nesusijungia ir jų intakai. Net vikingai, keliaujantys į Bizantiją, rinkdavosi Daugavos upę, ir net tuomet turėdavo didelius atstumus pernešinėti savo laivus.

Tačiau, pažymima įraše, LDK laikais, 1783 m. buvo baigtas 54 km ilgio Oginskio kanalas, sujungęs Baltiją su Juodąja jūra: Nemunas → Ščiara → kanalas → Jaselda → Pina → Pripetė → Dniepras. Vandens kelio ilgis nuo Kauno iki Kyjivo keliaujant šiuo keliu būtų ~2403 km.

Kanalas turėjo 10 medinių šliuzų, 2 pakeliamus tiltus ir kirto 2 natūralius ežerus, šliuzų sistemos vandens lygiui reguliuoti naudotas ežero baseinas.

Mykolas Oginskis išleido 12 milijonų zlotų. Už tai gavo Sluškų rūmus Vilniuje, žemių, miestą, kaimą ir teisę rinkti naudojimosi kanalu mokestį (8 zlotai nuo irklo).

Darbai truko 10 metų, kasė ir statė vietiniai gventojai. Kanalas miestelį Slonimą ant Ščiaros kranto padarė tarptautiniu „Oginskio uostu“.

Laivai iš Baltijos jūros kanalu galėjo pasiekti Juodąją jūrą, neplaukdami aplink Europą. Sutrumpėjus keliui, labai pagyvėjo laivyba, sparčiau ėmė augti vienas didžiausių šio vandens kelio miestų – Kaunas.

Kanalu baržomis buvo gabenami grūdai, druska, vynas, actas, lašiniai, tabakas, stiklas, plytos, lentos ir rastai, metalas. Taip pat vyko keleiviai.

Atsiradus geležinkeliams, kanalo svarba sumenko, tačiau neišnyko. Pirmojo pasaulinio bei lenkų-rusų (1920) karo metais kanalo hidrauliniai įrengimai (tad ir jo funkcionalumas) buvo sunaikinti.

Kanalas vėl veikė nuo 1928 m. iki 1941 m., o 7-ame dešimtmetyje buvo susprogdinti visi kanalo šliuzai.

Wikimedia Commons nuotr. / CC BY-SA 3.0/Oginskio kanalas 2012 m.
Wikimedia Commons nuotr. / CC BY-SA 3.0/Oginskio kanalas 2012 m.

Šiuo metu kanalas apleistas ir nenaudojamas, atskiromis jo atkarpomis naudojasi tik vandens turistai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?