5 mitai apie žmones, prižiūrinčius mūsų saugius skrydžius

Su kuo asocijuojasi sąvoka „oro navigacija“? Turbūt iškyla patalpos milžiniškais langais vaizdas, kurioje prie didelių ekranų sėdi žmonės, o ekranuose – viso pasaulio žemėlapis, mirksintis spalvotais taškeliais. Ir nenuostabu – daugybė matytų filmų mums sukūrė tokį vaizdinį. Nenuostabu ir tai, kad jis mūsų šalyje apaugo mitais: Lietuvoje už oro erdvės saugą atsakinga vienintelė įmonė tokiu pat pavadinimu – „Oro navigacija“ – irgi tarsi apgaubta paslaptingos organizacijos įvaizdžio skraiste.
Regiono skrydžių valdymo centras
Regiono skrydžių valdymo centras / „Oro navigacijos“ nuotr.

Visos šalys turi tik po vieną oro navigacijos paslaugas teikiančią įmonę, tačiau tokios unikalios įmonės atliekamos funkcijos yra labai svarbios.

„Jau ketvirtį amžiaus veikiame nepriklausomoje Lietuvoje, tačiau žmonės vis dar prisimena, kai tokio pobūdžio organizacijos buvo uždaros visuomenei, o jei kokia informacija ir prasprūsdavo į viešumą, ji būdavo gandų lygio, todėl ir likdavo tokia pusiau tiesa“, – sako Dalia Enkienė, strateginės reikšmės valstybės įmonės „Oro navigacija“ Žmogiškųjų išteklių valdymo skyriaus vadovė ir priduria, kad net šiandien gatvėje paklausus praeivių, kas rūpinasi, jog keliaujantys oro linijomis pasiektų tikslą saugiai ir laiku, sulauktume atsakymų, puikiai tinkančių vienos TV laidos herojams.

D.Enkienė išplatintame pranešime žiniasklaidai išvardina tebegyvuojančių mitų penketuką.

„Oro navigacijos“ nuotr./Dalia Enkienė
„Oro navigacijos“ nuotr./Dalia Enkienė

Mitas 1: visi darbuotojai yra skrydžių vadovai

„Beveik 300 „Oro navigacijos“ darbuotojų kasdien dirba tam, kad mūsų visų kelionės oru būtų saugios, o savo kelionės tikslą pasiektumėme laiku. Didžiuojamės, jog vis dažniau žmonės įmonę sieja nebe su oro uostais ar avialinijų kompanijomis, bet būtent su pas mus dirbančiais išskirtinės profesijos atstovais – skrydžių vadovais. 30 proc. įmonės darbuotojų atlieka šį ypatingą, įtemptą ir daug atsakomybės reikalaujantį darbą. Skrydžių vadovai – įmonės vizitinė kortelė ir turbūt geriausiai žinomi oro eismo paslaugas teikiantys darbuotojai, – sako D.Enkienė. – Tačiau, kad skrydžiai išties būtų saugūs, būtina ir nepriekaištingai, tiksliai veikianti navigacijos, ryšių, stebėjimo, skrydžių valdymo įranga, kurios priežiūra ir nenutrūkstamu bei tiksliu veikimu rūpinasi įmonėje dirbantys technikai, inžinieriai, IT ir kibernetinės saugos specialistai.“

D.Enkienė taip pat paaiškina, kad oro eismo paslaugas teikiančios įmonės visame pasaulyje aktyviai dalyvauja kuriant, įgyvendinant sprendimus, padedančius šias paslaugas teikti saugiau, inovatyviau bei efektyviau. „Oro navigacijos“ projektų vadovai, analitikai, strateginės plėtros vadybininkai, ekonomistai, teisininkai glaudžiai bendradarbiauja su kitų šalių oro eismo paslaugas teikiančiomis įmonėmis, tarptautinėmis organizacijomis, aljansais, kurių narė yra bendrovė. Šie darbuotojai, bendradarbiaudami tiek su techniniu, tiek su operaciniu įmonės personalu, randa bendrus sprendimus, kuria bei įgyvendina inovatyvius projektus, užtikrina mūsų šalies oro paslaugų teikėjo, kaip patikimo, įvaizdį tarptautinėje arenoje.

Mitas 2: dirba tik vyrai

Vienas iš gajesnių mitų, kad aviacija yra išimtinai vyriška profesija (moterys gali būti nebent skrydžių palydovės), bet 32 proc. įmonės darbuotojų sudaro moterys.

„Šiuo metu „Oro navigacijoje“ dirba 26 skrydžių vadovės, o tai yra 25,55 proc. dirbančių skrydžių vadovų. Be to, pastebima tendencija, kad vykdant atrankas į pilotų operatorių, skrydžių vadovų, technikų, inžinierių pozicijas, t.y. ieškant tokių profesijų, kurios dažniau laikomos vyriškomis, specialistų, pretenduoja vis daugiau kandidačių moterų“, – atkreipia dėmesį D.Enkienė.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Oro uoste
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Oro uoste

Mitas 3: dirbama tik paromis

Skrydžiai vyksta nepriklausomai nuo paros meto, todėl ir oro navigacijos paslaugos teikiamos nenutrūkstamai – 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. Kadangi skrydžių valdymas neatsiejamas nuo navigacijos, ryšių, stebėjimo paslaugų teikimo, todėl pamaininis darbas taikomas ne tik skrydžių vadovams, bet ir kitam operaciniam bei techniniam personalui – inžinieriams, technikams, Aeronautikos gelbėjimo koordinacinio centro darbuotojams, Skrydžių srautų planavimo ir duomenų dorojimo specialistams. Tačiau trečdalis įmonės darbuotojų dirba daugumai žmonių įprastu darbo režimu.

Mitas 4: kaip ir visos valstybės įmonės – sustabarėjusi

„Būtų labai neteisinga „Oro navigacijoje“ dirbančius žmones pavadinti sustabarėjusiais, o įmonės vykdomai veiklai primesti praeities ir užsistovėjimo prieskonį, – sako D.Enkienė. – Mes veikiame rinkoje, kur dėl teikiamų paslaugų kompleksiškumo tenka susidurti ne tik su oro erdvės naudotojų skirtingumu (greta pagrindinių oro erdvės vartotojų – avialinijų – kasdien susiduriama su oro balionais, dronais, karinėmis pajėgomis, smulkiąja aviacija, sportine aviacija), bet ir esame priversti keistis, prisitaikyti prie pokyčių, diegti naujoves, kad Lietuvos Respublikos oro erdvė būtų valdoma saugiai, efektyviai ir be trukdžių.“

„Oro navigacijos“ nuotr./Kompetencijų centras
„Oro navigacijos“ nuotr./Kompetencijų centras

Siekiant šių tikslų, įmonė dalyvauja įvairiose tarptautinėse mokslinių tyrimų programose, technologinių aljansų veikloje, kartu su partneriais diegia naujus sprendinius. „Oro navigacija“ – viena pirmųjų oro eismo paslaugas teikiančių įmonių, siekiančių skrydžių valdymą vykdyti iš nuotolinių bokštų.

Mitas 5: valstybės įmonės – nėra patrauklus darbdavys

2019 m. birželį buvo paskelbtas 1200 šalies įmonių reitingas „Verslo žinių“ organizuojamuose rinkimuose „Geidžiamiausias darbdavys 2019“. „Oro navigacija“ čia užėmė garbingą 35 vietą.

„Toks mūsų įmonės reitingas ne tik paneigė šį mitą, bet ir mums patiems parodė, kad pasiekėme vieną iš savo tikslų – pasitelkus inovacijas ir subūrus veiklią komandą savo darbais pateisinti strateginės svarbos įmonės vardą“, – sako D.Enkienė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų