1. Impulsas kurti naują lėktuvą – „Airbus“ veiksmai
„Airbus“ 2013 metais į orą pakėlė naują A350 XWB – plataus fiuzeliažo lėktuvą, skirtą konkuruoti su „Boeing 787 Dreamliner“, rašo Aviacijos pasaulis. „Boeing“ iš esmės neturėjo kitos išeities – tik reaguoti į konkurentų judesius. Taigi, buvo nuspręsta atnaujinti senstantį 777, pristatant porą didesnių modelių 777-8X ir 777-9X.
2. 777X įgijo geriausias 787 savybes
„Boeing 787“ programa nudžiugino ne tik oro linijas, bet ir keleivius. 787 turi platesnes sėdynes, aukštesnes lubas, patogesnį oro slėgį salone, geresnes klimato kontrolės bei pramogų sistemas. Viso to nusipelnė ir 777X.
Taigi, slėgis 777X salone prilygs tam, kurį sutiktumėte 1800 metrų aukštyje – tai yra žymiai patogiau nei įprastas 2200-2400 metrų aukščio slėgis. Salone taip pat bus palaikoma aukštesnė santykinė oro drėgmė. Visa tai reiškia, kad maistas bus skanesnis, o miegas – saldesnis.
Keleiviai taip pat galės pasidžiaugti ir platesnėmis sėdynėmis. „Boeing“ sumažino 777 fiuzeliažo sienų storį, todėl viduje padaugėjo erdvės. Tuo pačiu padidintas ir lubų aukštis. Na, o vyšnia ant torto – didesni langai, primenantys tuos, kuriuos turi 787. Jie neturės įprastų užsklandų – vietoje to naudojami elektrochrominiai stiklai, kurių laidumą šviesai galima laisvai reguliuoti.
3. Ypatingi sparnai
Gamintojas stengėsi, kad „Boeing 777X“ turėtų kiek įmanoma žemesnes degalų sąnaudas. Vienas iš būdų tai pasiekti – padovanoti lėktuvui ilgesnius, didesnio ploto sparnus, pasižyminčius geresniu keliamosios jėgos ir oro pasipriešinimo santykiu. Paprastai tariant, kadangi sparnai sukuria didesnę keliamąją jėgą, varikliams tenka šiek tiek žemesnis krūvis.
777X sparnų ilgis – 71,8 m. Palyginimui – 777-300ER sparnų ilgis – 64,8 m. Ilgesni sparnai, žinoma, yra gerai, tačiau kelia ir papildomų iššūkių – 777X netilptų prie įprastų laipinimo vartų. „Boeing“ tai išsprendė sukurdama užlenkiamus sparnų galus – sulenktų 777X sparnų ilgis yra tie patys 64,8 m. Federalinė aviacijos administracija šiems sparnams paruošė specialius reikalavimus, teko sukurti naujas reagavimo į avarines situacijas procedūras, o ir technologinių iššūkių buvo nemažai, tačiau rezultatas – saugūs ir efektyvūs sparnai, kokiais konkurentai pasigirti negali.
Kartu 777X sparnai yra ir labiausiai kompozitines medžiagas išnaudojantys sparnai „Boeing“ modelių gamoje. Didelę naujųjų sparnų dalį sudaro anglies pluošto kompozitas, o pati konstrukcija yra sutvirtinta titanu.
4. Nauji varikliai
„Boeing 777“ buvo siūlomas su keliais skirtingų gamintojų varikliais, o štai 777X turės tik „General Electric GE9X“. „Rolls-Royce“ bei „Pratt & Whitney“ taip pat siūlė savo variantus, tačiau „Boeing“ pasirinko GE9X. Šis variklis turi 335 cm skersmens ventiliatorių, daugiau lengvų kompozitinių detalių, aptakesnį korpusą – jis yra net 10 % efektyvesnis nei GE90-115B, naudotas 777-300ER.
Kodėl 777X parduodamas tik su vieno tipo varikliais? Nes taip paprasčiau. „Boeing“ galėjo sukurti 3 pasirinkimų gamą, bet tai stipriai apsunkintų sertifikaciją ir išaugintų galutinę lėktuvo kainą.
5. Žemos degalų sąnaudos
Žinoma, pagrindinis naujojo 777X privalumas – efektyvumas. Keleiviams suteikiami patogumai yra didelis privalumas, bet oro linijos pirmiausia skaičiuoja naudojimo kaštus. Lyginant su 777-300ER, naujieji 777X sparnai lėktuvo degalų sąnaudas sumažina visais 7 %. Dar 10 % degalų sąnaudas kerpa ir nauji „General Electric GE9X“ varikliai. Tiesa, 777X yra sunkesnis už pirmtaką, todėl galutinis degalų sąnaudų sumažėjimas – apie 12-13 %. Kita vertus, 777-9X yra ilgesnis ir turi platesnį saloną, todėl santykinės kiekvienai sėdynei tenkančios degalų sąnaudos nukris net 20 %.
„Lufthansa“ tikisi, kad A350-900 ir 777X pasižymės panašiomis degalų sąnaudomis – po 2,9 litrus keleiviui/100 km.
6. Neegzistuojantys ryšiai su 737 MAX
„Boeing 777X“ turėjo pakilti sausio 24 dieną, tačiau skrydį teko atidėti dėl prastų orų. Kai lėktuvas galiausiai atsiplėšė nuo žemės ir visiškai sklandžiai atliko savo pirmąjį skrydį, tiesioginės transliacijos komentarai prisipildė juokeliais apie 737 MAX nelaimę.
Iš tikrųjų, 777X ir 737 MAX praktiškai neturi nieko bendro. 777X neturi ir tos nelaimingos MCAS technologijos.
Tačiau negalima sakyti, kad netikęs „Boeing“ požiūris į lėktuvų gamybą nepalietė ir 777X programos. 737 MAX tyrimo metu buvo atskleista, jog skrydžių simuliatoriai buvo kuriami paskubomis tiek 737 MAX, tiek 777X programose. Pasirodę susirašinėjimai taip pat parodė, kad „Boeing“ ne visada atsakingai žiūri į kuriamų orlaivių saugumą. Kita vertus, po 737 MAX skandalo „Boeing“ pateko po padidinamuoju stiklu, todėl galite neabejoti, kad apie 777X trūkumus, jei tokių išryškės, bus kalbama daug ir garsiai.
7. Kada galime tikėtis keliauti naujuoju „Boeing 777X“?
„Boeing“ pristato dvi 777X versijas:
- 777-8X bus šiek tiek trumpesnis ir talpins 384 keleivius dviejų klasių konfigūracijoje ir galės keliauti 16170 km atstumu.
- 777-9X talpins dviejų klasių konfigūracijoje talpins 426 keleivius, bet keliaus tik 13500 km atstumu.
„Boeing 777-8X“ kainuos apie 410 milijonų dolerių, 777-9X bus brangesnis – 442 milijonai dolerių. Žinoma, oro linijos individualiai derėsis dėl kainos. Kol kas daugiausia naujųjų lėktuvų užsakė „Emirates“ (115 užsakymų).
Pirmiausiai darbo imsis „Boeing 777-9X“ darbo imsis pirmas. Jis ką tik atliko pirmąjį skrydį ir vos tik bus atlikti visi bandymai iškeliaus pas pirkėjus. Manoma, kad pirmąsias oro linijas šie lėktuvai pasieks 2021-aisiais. Maždaug tuo metu prasidės ir 777-8X kūrimas – šis lėktuvas darbo turėtų imtis 2023 m.
Taigi, jau visai greitai ilgesnių kelionių mėgėjai galės pasidžiaugti didesniais langais, papildoma erdve ir malonesniu klimatu lėktuvo viduje. Telieka tikėtis, kad naujojo 777X bandymai eisis sklandžiai ir tai bus toks geras lėktuvas, koks atrodo iš pirmo žvilgsnio.