Žydrė Gavelienė, Nacionalinės turizmo verslo asociacijos ir kelionių organizatoriaus „Estravel Vilnius“ vadovė teigia, kad tautiečiai nori keliauti: į užsienį vyksta kelis kartus per metus, derina poilsį su darbu, renkasi ir kelių dienų, ir ilgesnes keliones.
„Kelionių organizatoriai taip pat nebesiorientuoja tik į kryptis, lėktuvu pasiekiamas per 3–4 valandas: pirmą ketvirtį turime gerokai didesnę kelionių į tolimuosius kraštus pasiūlą“, – pasakoja kelionių ekspertė.
2023-ieji – augimo metai
Praėjusiais metais turizmo rinka lengviau atsikvėpė – pandeminis kelionių sąstingis liko praeityje. Grįžo paskutinės minutės, savaitgalių kelionės, o taip pat didelio populiarumo sulaukė egzotinės kryptys užsakomaisiais reisais.
„Keliavusių užsakomaisiais skrydžiais skaičius per pastaruosius metus labai augo, o pernai Lietuvos oro uostuose tokių skrydžių buvo apie 15 procentų. Keliautojams tokie užsakomieji skrydžiai patrauklūs, nes jie patogūs, retai atšaukiami ir jų metu apie viską pagalvota“, – sako Ž.Gavelienė.
Visgi, ji pastebi, kad galimybės pasiekti tolimus kraštus iš Lietuvos vis dar neatliepia paklausos, tad dalis lietuvių keliauja iš Varšuvos ar Rygos. Tačiau augant reguliariųjų skrydžių į kai kuriuos oro uostus dažniui, gerėja ir galimybės pasiekti tolimus kraštus jungiamaisiais skrydžiais.
„Estravel Vilnius“ duomenimis, motyvacinių komandinių kelionių paklausa pernai augo 13 proc., panašių tendencijų tikimasi ir šiemet.
Motyvacinių komandinių kelionių paklausa pernai augo 13 proc.
„Dalis darbuotojų vis dar dirba nuotoliniu būdu ir, tikėtina, taip dirbs ateityje, tad įmonės ieško būdų, kaip suburti komandas. Motyvacinės kelionės yra viena geriausių tam skirtų priemonių. Mūsų patirtis taip pat rodo, kad kitos darbuotojų skatinimo priemonės yra veiksmingos trumpą laiką, o kelionių įspūdžiai išlieka labai ilgai“, – pasakoja kelionių agentūros vadovė.
Jos teigimu, taip populiaresnės ir kelionės, kuriose darbas derinamas su poilsiu. Tokį keliavimo būdą renkasi ne tik individualiai dirbantys asmenys, bet ir šeimos su vaikais – ilgesnių darbostogų metu dalį laiko pakaitomis dirba vienas ar kitas iš tėvų, o likusį laiką visi kartu atostogauja.
Pastebima, kad vis daugiau keliautojų galvoja apie tvarumą – ir planuodami išvykas, ir jų metu. „Pavyzdžiui, dažniau renkasi tiesioginius skrydžius, kur įmanoma keliauja traukiniais, ilgesniam laikui apsistoja vienoje vietoje ar net prašo pasiūlyti restoranus, kuriuose tiekiamas maistas iš vietos ūkininkų užaugintų produktų“, – sako Ž.Gavelienė.
Šiemet – dar daugiau egzotikos
Tikimasi, kad didėjantys skrydžių skaičiai šiemet atlieps augančią paslaugą. Susidomėjimo jau sulaukė naujos užsakomųjų skrydžių kryptys į Keniją, Šri Lanką, reguliarieji skrydžiai į Dubajų.
„Populiariausia naujiena – Šri Lanka. Šia kryptimi buvo suplanuota po vieną skrydį per savaitę nuo sausio iki kovo mėnesio, tačiau paklausa skrydžių skaičių daugelį savaičių išaugino iki dviejų“, – atskleidė kelionių ekspertė. Jos teigimu, populiarūs bus ir skrydžiai į lietuvių pamėgtą Graikiją – tiesioginis bei užsakomasis skrydžiai į Atėnus.
Be to, reguliariųjų skrydžių naujienų šiemet bus ir daugiau: pavyzdžiui, tiesioginiu reisu bus galima nuvykti į Krokuvą iš Vilniaus bei į Amsterdamą iš Palangos.
Pernai net 23 proc. augo kruizinių kelionių paklausa, panašių tendencijų tikimasi ir šiemet. Juo labiau, kad plečiasi kruizinių kelionių galimybės.
„Anksčiau sklandė mitas, kad į kruizus leidžiasi tik senjorai. Tikrai ne. Keliauja ir šeimos, ir jaunimas – tokios kelionės konkuruoja su kelionėmis užsakomaisiais skrydžiais. Kruizo metu gauname panašų komfortą, tačiau aplankome žymiai daugiau naujų vietų“, – sako Ž.Gavelienė.
Anksčiau sklandė mitas, kad į kruizus leidžiasi tik senjorai.
Šiemet į kruizus išplauks daug naujų laivų – tiek jų nebuvo nė vienais ankstesniais metais. Ilgų kelionių mėgėjams beveik visos kruizų kompanijos jau siūlo keliones aplink pasaulį, o įprastos kruizinės ekspedicijos plečiasi į sunkiau pasiekiamus kraštus – Arktiką, Antarktidą, Grenlandiją, Australiją. Taip pat tautiečiai atranda ir upių kruizus: juos dabar galima įsigyti itin patraukliomis kainomis.
Į kitą šalį – pramogauti ir dirbti
Dar viena tendencija – kelionės į kitas šalis, siekiant apsilankyti koncerte ar sporto varžybose. „Muzikos ir sporto gerbėjai taip keliauja ne tik iš Lietuvos, bet ir į mūsų šalį“, – pasakoja kelionių agentūros vadovė. Ji atskleidžia, kad visi didesni koncertai ir sporto čempionatai prisideda prie atvykstamojo turizmo atsigavimo. Ši tendencija, tikimasi, išliks ir 2024-aisiais.
Motyvacinės kelionės planuojamos drąsiau, daugiau ir dažniau.
Pramogų derinimas su darbu – dar viena kelionių sritis, turinti didelio potencialo augti.
„Motyvacinės kelionės planuojamos drąsiau, daugiau ir dažniau. Pastebime, kad šiemet jų populiaru vykti į tvarumo sostine vadinamą Slovėniją, daugelio svajonių kraštą Dubajų, nuostabia gamta žavinčią Madeirą bei gerą kainos ir kokybės santykį bei labai daug gamtos galinčią pasiūlyti Malaiziją“, – atskleidžia Ž.Gavelienė.
Ji taip pat atkreipia dėmesį, kad planuojant motyvacines keliones svarbu suderinti darbuotojo ir darbdavio interesus: „Neužtenka tik užsakyti bilietus ir viešbutį. Darbuotojas nori maksimaliai turiningo laisvalaikio, patirti kuo daugiau įspūdžių, kuriuos siūlo šalis. Tam svarbu gerai suplanuoti kelionę, suderinant skirtingus keliautojų interesus“.
Savarankiškai ar su kelionių organizatoriumi?
Turizmo rinkos tendencijos rodo, kad vis daugiau kelionių patikima kelionių organizatoriams ir agentūroms. Lyginant su 2022 metais, pernai besinaudojusių jų paslaugomis Lietuvos gyventojų išaugo net 27 procentais. 2023-iasiais per organizatorius ir agentūras keliavo beveik kas trečias turistas (29 proc.), kai prieš pandemiją tokių buvo tik kas penktas (20 proc.).
„Su kelionių agentūromis bei organizatoriais praėjusiais metais keliavo beveik pusė milijono Lietuvos keliautojų. Pasitikėjimas kelionių organizatoriais auga ne be pagrindo – iš jų kelionę įsigijęs žmogus jaučiasi saugesnis. Skrydžių atšaukimai, ekstremalūs orai, streikai – šių netikėtumų bus visuomet, o turizmo bendrovė tokiu atveju žymiai lengviau pakeis kelionės planą nei tai galėtų padaryti savarankiškas keliautojas“, – sako Ž.Gavelienė.
Dirbtinis intelektas, jos teigimu, taip pat artimiausiu metu nepakeis kelionių organizatorių.
Kol kas dirbtinis intelektas negali prilygti profesionaliam kelionių agentui.
„Turizmo srityje gausu įvairaus turinio, taisyklių ir ne viskas yra detaliai surašyta. Dėl to drąsiai sakau, kad kol kas dirbtinis intelektas negali prilygti profesionaliam kelionių agentui“, – reziumuoja beveik dviejų dešimčių metų darbo patirtį turinti turizmo ekspertė.