Dienos pasižymi dinamika
Ilgiausiai, beveik penkerius metus, orlaivių antžeminio aptarnavimo bendrovėje „Litcargus“ dirbanti dispečerė Ilona Solovej pasakoja, kad dispečerinėje tarnyboje vienodų dienų nebūna, rašoma bendrovės pranešime spaudai. Tačiau kiekvienos dienos darbus galima išskirstyti į rytinius, pietinius ir vakarinius. Rytiniai darbai sukasi apie pirmuosius skrydžius ir pasiruošimą jiems.
„Ryte oro uoste judesio būna jau visai nemažai, nes į padanges kyla pirmieji orlaiviai. Per pirmąsias darbo valandas intensyviai komunikuojame su įgulos nariais, oro uosto darbuotojais, aviakompanijų technikais. Perduodame reikalingą informaciją atsakingiems rampos agentams, bagažų skyriaus darbuotojams. Taip pat fiksuojame išvykimo laikus, taikome vėlavimo kodus, stebime slot‘us (lėktuvų intensyvumą oro erdvėje) ir sekame radijo ryšį“, – ryto darbus vardija ji.
Dispečerinėje tarnyboje vienodų dienų nebūna.
Įdienojus rytinį skrydžių piką keičia popietinis, o tarp jų yra fiksuojami atvykstančių orlaivių laikai, pildomos ataskaitos, dalyvaujama telefoninėje konferencijoje su aptarnaujančių avialinijų atstovais.
I.Solovej pažymi, kad dispečerio pareigybė taip pat leidžia išbandyti savo jėgas sprendžiant nenumatytas situacijas, susijusias su orlaivių vėlavimais – koreguojant aikšteles, atvykimo ir išvykimo vartų darbą, rampos agentų pasiskirstymą.
Vakarinės darbo dalies tempas dažniausiai kiek nurimsta – prasideda kitos dienos skrydžių planavimas: „Vakare laukia kitos dienos planavimas: suvedame į sistemą sekančios dienos aikšteles, nurodome atvykimo ir išvykimo vartus, bagažų juostas, planuojamą keleivių skaičių kiekvieno skrydžio metu. Taip pat pateikiame užsakomųjų skrydžių (angl. charter) informaciją, siunčiame vėlavimo ataskaitas bei laukiame sugrįžtančių bazinių orlaivių“, – dalijasi, kaip atrodo dispečerio vakarinė darbo dienos dalis, ilgametė darbuotoja.
Darbas, vienijantis mylinčius bendravimą ir aviaciją
Minėtoje orlaivių antžeminio aptarnavimo bendrovėje šiuo metu dirba keturios, pagal poreikį kartais ir penkios, dispečerės. Visos kone vienbalsiu pažymi, kad svarbiausia, ką reikia gebėti daryti dispečeriui – tai „multitaskinti“ bei dirbti komandoje.
„Dispečerio darbas – vienas svarbiausių bei aktyviausių. Tai reikalauja nemažai disciplinos bei efektyvios darbų planavimo praktikos. Visgi viską atperka galimybė darbus atlikti kylančių bei besileidžiančių lėktuvų fone“, – sako ji.
I.Solovej pažymi, jog pastarosiomis pareigybėmis ypač mėgaujasi asmenys, kurie mėgsta bendravimą, mat čia jo tikrai netrūksta: „Oro uostas iš savęs turi kažką magiško ir savaime patrauklaus. Tai erdvė, kuri siejasi su geromis emocijomis, naujomis pažintimis, įtraukiančiomis užduotimis ir, svarbiausia, nestabdomu tobulėjimu bei noru gilintis į operacinius procesus.“