„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Be universiteto diplomo, bet su pavydėtina alga: kaip Lietuvoje tapti pilotu?

Būti pilotu ne vienam vis dar skamba kaip sunkiai pasiekiama svajonė. Žinios apie šią profesiją dažai apsiriboja mitais apie itin sudėtingus ir brangius mokslus bei profesijos privalumais – aukštu atlyginimu ir kelionėmis po visą pasaulį. O visgi, kaip ir yra iš tiesų? Lietuvoje įkurtų ir visame pasaulyje skrydžius vykdančių avialinijų „Avion Express“ įgulų atrankos vadovė Kristina Mateikaitė-Riepšienė pranešime spaudai sako, kad tapti pilotu mūsų šalyje galimybių išties daug, o profesijos atstovų – trūksta.
Lėktuvo pilotavimas
Lėktuvo pilotavimas / Shutterstock / „Avion Express“ nuotr. / „15min“ fotomontažas

Mokytis galima universitete arba specializuotoje mokykloje

Ne dažnas žino, kad norint tapti sertifikuotu orlaivių pilotu, nėra būtinas universiteto diplomas. Pilotus visame pasaulyje rengia ir specialios mokyklos, kur būsimi pilotai įgauna reikiamas teorines žinias ir sukaupia būtiną kiekį skraidymo valandų. Mokslai specializuotose privačiose institucijose yra mokami, tačiau pašnekovė sako, kad verta domėtis įvairiomis stipendijų programomis ir finansavimo galimybėmis.

„Kalbant apie piloto karjeros kelią svarbu įsivertinti asmenines galimybes. Nors šiai specialybei nėra būtinas aukštasis išsilavinimas, vis dėlto pilotai turi įgyti itin reikšmingas inžinerines, mechanines ir kt. žinias būtinas darbui orlaivyje. Mokslų pagrindą sudaro matematikos, fizikos pagrindai, kurių tikrai prireiks mokantis pilotavimo. Lietuvoje turime dvi institucijas, kurios rengia pilotus, t. y. VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas, kuriame galima studijuoti orlaivių pilotavimą ir „BAA Training“ specializuota – pilotus ruošianti mokykla“, – pasakoja K.Mateikaitė-Riepšienė.

Shutterstock nuotr. / Lėktuvas
Shutterstock nuotr. / Lėktuvas

Įgulų atrankų skyriaus vadovė pabrėžia, kad įgijus teorines žinias seka daugumos piloto karjeros siekiančių žmonių itin laukiamas etapas – skraidymas.

„Pilotų mokslai išties intensyvus. Pavyzdžiui, specialiose mokyklose pilotu galima tapti maždaug per dvejus metus, o tai reiškia, kad daug žinių ir įgūdžių bus išdėstoma per itin trumpą laiką, o tai reikalauja atsidavimo ir asmeninės motyvacijos. Pilotai skraidyti mokosi tiek skrydžių simuliatoriuje, tiek valdydami tikrą lėktuvą specialiuose skrydžiuose“, – apie mokymų eigą pasakoja Kristina.

Ji sako, kad karjerą pilotai pradeda taip pat gana greitai: „Mokslus baigęs pilotas gali iš karto įsidarbinti avialinijose, sėkmingai praėjus atranką. Tai padarius, žinoma, dar laukia mokymosi procesas avialinijų viduje, kurį sėkmingai baigus įgyjama teisė užimti antrojo piloto pareigas (angl. first officer)“.

„Avion Express“ nuotr. / Kristina Mateikaitė–Riepšienė
„Avion Express“ nuotr. / Kristina Mateikaitė–Riepšienė

Įgulų atrankos komandos vadovė pastebi, kad būtent antrųjų pilotų trūkumas šiuo metu labiausiai ir pastebimas rinkoje, o kalbant apie pilotų karjerą, tai ji priklauso nuo darbo rezultatų ir asmeninių ambicijų. Sukaupus tam tikrą skrydžio valandų skaičių antrieji pilotai gali tapti kapitonais.

Tai kiek uždirba orlaivių pilotai?

K.Mateikaitė-Riepšienė pastebi, kad dažniausia, ką žmonės žino apie piloto darbą, tai faktą, kad tai viena iš geriausiai apmokamų profesijų. Ji sako, kad taip yra dėl akivaizdžios didžiulės atsakomybės, gyvenimo būdo pokyčių reikalaujančių darbo valandų ir, žinoma, konkurencijos rinkoje.

Antrieji pilotai uždirba apie 65 tūkst. Eur per metus, o kapitonai – apie 115 tūkst.

„Avion Express“ skraidantys antrieji pilotai uždirba apie 65 tūkst. Eur per metus, o kapitonai – apie 115 tūkst. Konkreti suma priklauso ne tik nuo patirties, bet ir nuo vykdomų skrydžių kiekio. Mes, kaip visame pasaulyje skrydžius vykdančios oro linijos ir konkuruojame ne vien su Europos oro linijomis, bet ir su Lotynų Amerikos, Azijos“, – pasakoja K.Mateikaitė–Riepšienė.

Ji taip pat sako, kad svarstantiems rinktis piloto profesiją svarbu suvokti ir darbo dinamiką, skrydžių kiekį, laiką praleistą ore ir svečiose šalyse:

„Pilotams sudaromos kiek įmanoma lanksčios sąlygos, be to poilsio tarp skrydžių laikas yra nurodytas ir saugos reikalavimuose, kurių preciziškai laikomasi. Šiuo metu dauguma pilotų bazėse būna 20 dienų, ir tuomet turi 10 laisvų dienų. Reikia atsižvelgti ir į tai, jog per rotacijos dienas bazėje, pilotas skrenda ne kiekvieną dieną. Gali būti ir vadinamoje „parengtyje“, kas reiškia, kad esant poreikiui ar nenumatytai situacijai turi per trumpą laiką atvykti į oro uostą ir pilotuoti lėktuvą. Tai yra būtina, užtikrinant skrydžius esant sveikatos sutrikimams ar kitiems netikėtumams“.

„Avion Express“ nuotr. / Lėktuvo pilotavimas
„Avion Express“ nuotr. / Lėktuvo pilotavimas

Įgulų atrankos skyriaus vadovė pabrėžia, kad kadangi „Avion Express“ yra ACMI modelio oro linijos, tai reiškia, kad pilotai ir kiti įgulos nariai ne tik skraido visame pasaulyje, bet ir kurį laiką gali gyventi svečiose šalyse.

Lietuvoje daugėja galimybių būsimiems pilotams

Sekant aviacijos industrijos žiniasklaidą, gali susidaryti įspūdis, kad orlaivių pilotavimas ir talentų trūkumas yra kone sinonimai. Skirtingų prognozių duomenimis, atsižvelgiant į didėjančią skrydžių paklausą, reikės parengti daugiau nei pusę milijono pilotų. Pilotų trūkumo priežastys yra kompleksinės – pandemijos metai apsunkino specialistų rengimą, o dalyje didelių rinkų (įskaitant JAV), prognozuojama, kad per artimiausius metus nemaža dalis aktyvių pilotų išeis į pensiją.

Matydamos augančią konkurenciją dėl šių specialistų, oro linijos vis labiau įsitraukia į patį rengimo procesą. Tai yra gera žinia svarstantiems apie šį kelią, nes daugėja galimybė ne tik gauti finansavimą studijoms, bet ir užsitikrinti darbo pasiūlymą dar studijų metu.

Tokio pobūdžio kadetų programos skinasi kelią ir į Lietuvos aviacijos sektorių. Šiemet pristatyta „BAA Training“ programa „Pilot Runway“ siekia padėti dešimtims, o ilgainiui šimtams būsimų pilotų greičiau pradėti savo karjerą. Partnerystė su oro linijų bendrovėmis, įskaitant „Avion Express“, padės užtikrinti, kad studentai pradėtų dirbti iškart po studijų.

123rf.com nuotr. / Pilotai
123rf.com nuotr. / Pilotai

„Esminis karjeros programų ir klasikinio pilotų studijų kelio skirtumas yra glaudus bendradarbiavimas su oro linijomis. Kadangi jos yra tiesiogiai suinteresuotos įdarbinti programą baigusius žmones, oro linijos gali pasiūlyti studijų finansavimo galimybes. Žinant, kad savaime pilotų studijos gali kainuoti ir šešiaženklę sumą, šis aspektas atveria duris žmonėms, kuriems būtų sunku padengti mokslų kainą savarankiškai,“ – aiškina programos „Pilot Runway“ direktorius Norbertas Akromas.

Baigę programą ir išlaikę visus būtinus egzaminus, studentai įgyja daugianarės įgulos piloto licenciją (angl. „Multi-Crew Pilot Licence“), kurios užtenka užimti antrojo piloto pareigas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“