2010 metais „Filair“ oro linijų „Let L-410 Turbolet“ turbopropelerinis lėktuvas pakilo į įprastą skrydį iš Kinšasos į Bandudu. Tai buvo vidinis skrydis Kongo teritorijoje, todėl vos 19 vietų lėktuvas buvo sausakimšas. Toks sausakimšas, kad jame buvo daugiau nei 19 žmonių, tačiau tai tiems kraštams buvo ir tebėra įprasta – vaikai sėdi ant kelių.
Skrydis ėjo kaip suplanuota, ir Bandudu oro uostas jau buvo prieš akis, kai lėktuvas staiga pasviro ir, kaip pasakoja liudininkai, nukrito kaip medžio lapas. Jis atsitrenkė į namą likus maždaug kilometrui iki nusileidimo tako. Žuvo 20 lėktuvu skridusių žmonių, išgyveno vos vienas.
Žiniasklaida iš karto pareiškė, kad lėktuvui pritrūko degalų. Visi žvilgsniai buvo nukreipti į „Filair“. Degalai yra papildomas svoris – kuo daugiau degalų lėktuve, tuo daugiau jų orlaivis sunaudoja. Tai reiškia, kad oro linijos stengiasi neprisipilti daug daugiau, nei reikalauja saugumas.
Tačiau „Filair“ tą maršrutą vykdė jau daug metų. Bendrovės teigimu, lėktuve buvo dar bent 150 litrų degalų, kurių tikrai būtų pakakę nusileisti. Ir ne tik – jei nusileidimas būtų nesėkmingas, lėktuvas dar būtų galėjęs apsisukti ir bandyti dar kartą. Vis dėlto degalų trūkumo hipotezę palaikė ir tai, kad avarijos vietą pasiekę kariai nepastebėjo jokios ugnies ar sprogimo pėdsakų. Tačiau prisiminkime, kad vienas keleivis išgyveno.
Vienintelis išgyvenęs lėktuvo keleivis iš karto pareiškė, kad tiksliai žino avarijos priežastį – lėktuvo salone buvo krokodilas.
Jis paspruko iš vieno iš keleivių krepšio ir ėmė vaikščioti grindimis. Tai pamačiusi skrydžių palydovė pasileido bėgti į lėktuvo priekį. Supanikavę keleiviai taip pat pasitraukė arčiau pilotų kabinos – kai kurie iš jų juokėsi, nes krokodilas realios grėsmės gyvybei nekėlė. Konge vidiniais reisais dažnai skraido ir gyvūnai – šie lėktuvai yra tarsi skraidantys autobusai. Tačiau staiga į kitą lėktuvo pusę perbėgę keleiviai pakeitė lėktuvo svorio centrą. Tai įvyko pačiu netinkamiausiu metu, kai lėktuvas leidosi ir skrido labai lėtai. Staiga nosis pakrypo žemyn ir orlaiviui nepakako aukščio ir greičio, kad vėl išsitiesintų.
Beje, šią teoriją palaikė ir kai kurie gelbėjimo misijoje dalyvavę kariai. Keletas jų pasakojo, kad avarijos vietoje tikrai buvo krokodilas, kurį jie užmušė mačete. Tačiau oficialiai taip ir neaišku, kuria versija reikėtų tikėti. Juk ir lėktuvas nebuvo geriausios būklės – jis buvo pagamintas dar 1991 metais, Estijoje skraidė iki 2007 metų, o tada porą metų stovėjo nenaudojamas. „Filair“ jį įsigijo tik 2009 metais būtent skrydžiams Konge.