Dailininko rankos įamžinti Lietuvos dvarai: istorija meno kūriniuose

​​​​​​​Dailininko teptukas neretai tampa ir istorijos išsaugojimo įrankiu. Meno kūriniuose įvairiais laikotarpiais užfiksuota daug Lietuvos dvarų ir pilių pastatų. Įsigalėjus romantizmui, XIX-XX a., menininkai ypač gręžėsi į praeitį ir idealizuotos istorinės didybės pėdsakus aptikdavo senosiose dvarvietėse, daug šimtmečių buvusiuose vietų centruose su paveldą bylojančiais pastatais.
Antanas Žmuidzinavičius. Jurbarko griuvėsiai. 1927 m. ir Jurbarko dvaro aplinka. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.
Antanas Žmuidzinavičius. Jurbarko griuvėsiai. 1927 m. ir Jurbarko dvaro aplinka. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.

Būta menininkų, kurie su savo dailės įrankiais keliaudami per šalį sukūrė ištisas kolekcijas ranka įamžintų didingų pilių ir dvarų paveikslų. Vienas tokių dailininkų – Napoleonas Orda (1807–1883), siekęs ateities kartoms įamžinti istorinius pastatus ir sukūręs apie tūkstantį architektūrinių peizažų (tarp jų darbai, kuriuose – Kretingos, Raguvėlės, Belvederio dvarai, Panemunės, Trakų pilys...).

Napoleonas orda. Belvederis Lietuvoje. Burbų rūmai. 1876 (Nacionalinis Krokuvos muziejus, MNK XV-R.-19334)
Napoleonas orda. Belvederis Lietuvoje. Burbų rūmai. 1876 (Nacionalinis Krokuvos muziejus, MNK XV-R.-19334)
Belvederio dvaro rūmai. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.
Belvederio dvaro rūmai. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.

Būta ir dvarininkų, turėjusių aistrą dailei (o galbūt – vėlgi jautusių tam tikrą pareigą, paveldo dokumentavimo svarbą), – štai Mečislovas Jaloveckis (18761962), Saldutiškio dvaro savininkas, savo laiku akvarele įamžino daugiau nei tūkstantį dvarų pastatų, o darbus pildė išsamia informacija apie dvarų valdytojus, architektus ir kita.

Napoleonas Orda. Gelgaudų pilis. 1876 (Krokuvos nacionalinis muziejus, MNK XV-R.-19363)
Napoleonas Orda. Gelgaudų pilis. 1876 (Krokuvos nacionalinis muziejus, MNK XV-R.-19363)
Panemunės pilis. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.
Panemunės pilis. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.

Taigi dailininkai su dažų lagaminėliais rankose ir molbertais po pažasčia dažnai skubinosi į gražiausias istorines gilią praeitį menančias vietas... Pavyzdžiui, prie ežerų supamos salos, kur stūksojo jau amžius apleistos Trakų pilies griuvėsiai, praėjusių laikų didybe dvelkiantys. Vienintelė gotikinė salos pilis Europoje, statyta kaip gynybinė tvirtovė, o vėliau tapusi Lietuvos didžiojo kunigaikščio rezidencija, ilgus amžius apleista laukė atgimimo ir traukė menininkų akį.

Vincentas Dmachauskas. Trakų pilis. 1854 (Krokuvos nacionalinis muziejus, MNK II-a-117)
Vincentas Dmachauskas. Trakų pilis. 1854 (Krokuvos nacionalinis muziejus, MNK II-a-117)
Trakų salos pilis. Lino Bartašiaus nuotrauka, 2019 m.
Trakų salos pilis. Lino Bartašiaus nuotrauka, 2019 m.

Trakų salos, Medininkų, Panemunės pilis XIX amžiuje tapė dailininkai Napoleonas Orda, Vincentas Dmachauskas (1805–1862), pastarojo mokiniu buvęs Juozapas Marševskis (1825–1883). XX a.pr. Trakų salos pilies griuvėsius įamžino ir modernizmo laikotarpio lenkų dailininkas Janas Stanislavskis (1860–1907).

Vincentas Dmachauskas. Medininkų pilis. 1853 (Krokuvos nacionalinis muziejus, MNK II-a-119)
Vincentas Dmachauskas. Medininkų pilis. 1853 (Krokuvos nacionalinis muziejus, MNK II-a-119)
Medininkų pilis. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.
Medininkų pilis. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.

Romantinio peizažo akcentu dailininko Juozo Kamarausko (1874–1946) paveiksle tapo Neries pakrantėje stūksantys Tuskulėnų dvaro rūmai, o Antanas Žmuidzinavičius (1876–1966) nutapė nebeišlikusį Jurbarko dvarą – tai kadaise didingų kunigaikščio Vasilčikovo rūmų griuvėsiai, pavaizduoti supami parko medžių, saulei tekant.

Litografija ,,Vilniaus apylinkės. Tuskulionys“. XIX a. L. P. Bišebua ir A. Adamo litografija pagal A. Žemaitį. Iš: Vladas Drėma „Dingęs Vilnius“.
Litografija ,,Vilniaus apylinkės. Tuskulionys“. XIX a. L. P. Bišebua ir A. Adamo litografija pagal A. Žemaitį. Iš: Vladas Drėma „Dingęs Vilnius“.
Tuskulėnų dvaras
Tuskulėnų dvaras

Raudondvario dvaru galime pasigėrėti dailininko grafiko Gerardo Bagdonavičiaus (1901–1986) paveiksle. Architektas Arūnas Eduardas Paslaitis (g.1942) dešimtmečius fiksavo senąją lietuviškąją architektūrą įvairiomis grafikos priemonėmis ir sukaupė didžiulę dvarų, jų koplyčių, malūnų ir kitų pastatų piešinių kolekciją.

Gerardas Bagdonavičius. Raudondvario pilis. Šiaurinis fasadas. XX a.II p. Šiaulių „Aušros“ muziejus. LIMIS-150000011793678
Gerardas Bagdonavičius. Raudondvario pilis. Šiaurinis fasadas. XX a.II p. Šiaulių „Aušros“ muziejus. LIMIS-150000011793678
Raudondvario dvaras. Lino Bartašiaus fotografija, 2019 m.
Raudondvario dvaras. Lino Bartašiaus fotografija, 2019 m.

Joje galima išvysti ir Liubavo dvaro vandens malūną, šiandieną restauruotą ir veikiantį kaip muziejų.

A.E.Paslaitis. Liubavo dvaro malūnas. 1993 m. LNM
A.E.Paslaitis. Liubavo dvaro malūnas. 1993 m. LNM
Liubavo dvaro malūnas. L.Bartašiaus fotografija, 2019 m.
Liubavo dvaro malūnas. L.Bartašiaus fotografija, 2019 m.

Pilys ir dvarai, didingai atsiskleidžiantys architektūriniai paminklai arba laiko naštos slegiami istorijos liudytojai įkvėpė daugybę dailininkų, jų dėka galime gėrėtis meno kūriniais, pasakojančiais istoriją.

Parinktuose XIX – XX a. tapybos, akvarelės, piešimo darbuose vaizduojamos Lietuvos pilys ir dvarai. Kviečiame pasigrožėti ir palyginti juos, įamžintus dailininko teptuko (kartais prieš šimtmetį ar kelis) su užfiksuotais šiandieninėje fotografijoje.

Napoleonas orda. Kretingos grafo Juozapo Tiškevičiaus rūmų vaizdas nuo tvenkinio pusės. 1875 m. (KM P 8667, Kretingos muziejus)
Napoleonas orda. Kretingos grafo Juozapo Tiškevičiaus rūmų vaizdas nuo tvenkinio pusės. 1875 m. (KM P 8667, Kretingos muziejus)
Kretingos dvaro rūmai. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.
Kretingos dvaro rūmai. Gyčio Juodėno fotografija, 2019 m.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis