Nors būtent tokia tvarka numatyta tarpmiestinio susisiekimo taisyklėse, joms prieštarauja Kelių eismo taisyklės, kuriomis vadovaujasi policija.
Bendrovės „Kautra“ atstovai pripažįsta, kad iki dabar galiojanti tvarka yra pasenusi ir ją būtina keisti.
Vieta mažam vaikui nepriklauso ir taškas
Savo istorija A.Jūrė, kuri daugeliui žinoma kaip tinklaraščio „Ū ilgoji“ autorė, pasidalino socialiniame tinkle „Facebook“.
„Važiuoti po Lietuvą tarpmiestiniu transportu su vaikais – tikra pasiutpolkė. 2-3 valandų (mano „Vilnius – Biržai“ atveju – visų 3-4 valandų) kelionė mažam žmogui yra nuobodulio bakalauras, o tėvams – kantrybės magistras. Vaikų turintiems neišsiplėsiu, kokių ir kiek pramoginių paruoštukų reikia turėti su savimi, kad per visą kelionę sulauktum piktų žvilgsnių minimumo.
Tik perspėju mamas – pirmūnes. Visų tų namų darbų, kuriais planavote palaikyti autobuse ramybę savo vaiko ir kitų keleivių malonei, gali ir neprireikti. Mat vaikai iki 7 metų verčiami sėdėti tėvams ant kelių. Tai reiškia kelių valandų kentėjimą ir muistymąsi be jokio papildomo centimetro vartyti knygą, spalvinti, žaisti pirštų žaidimus ar tiesiog žiūrėti filmuką per kompiuterį.
Pasidalinsiu asmenine istorija, kuri nutiko, kai dar nebuvau perskaičiusi viso Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo. Autobusų stotyje su savo penkiamete prie kasos paprašiusi bilietų sau ir vaikui, sulaukiu atsakymo, kad vaikui bilieto pirkti nereikia, mat vaikams iki 7 metų taikoma lengvata ir jie gali važiuoti nemokamai.
Įsėdu į autobusą, vaiką pasodinu šalia, atskiroje vietoje. Dar autobusui neišvažiavus, prisirenka daug keleivių ir vairuotojas liepia (liepiamuoju tonu) pasisodinti dukrą ant kelių ir parduoda bilietą keleiviui, kuris turi užimti mano vaiko vietą. Aš atsisakau sodintis vaiką ant kelių ir noriu nupirkti jam bilietą, tačiau sulaukiu ne tik vairuotojo, bet ir kitų keleivių replikų, kokia išpaikusi motina esu ir kad reiktų būti draugiškesnei, nes visi nori grįžti namo.
Kadangi vieta jau parduota ir laisvų bilietų išvis nebėra, neturiu kur dėtis ir užleidžiu žmogui savo vaiko vietą. Dukrą tris su puse valandos laikau ant kelių, o kai galiausiai išsilaisvinu iš autobuso į gryną orą, mane atsiveja garbaus amžiaus, bet visiškai nepagarbaus tono moteris, rėkdama per visą stotį, kaip ji mane nufilmavo autobuse prieš vairuotoją „keliančią vėjus“.
Tik moteriškė be reikalo pergyveno dėl vairuotojo, kuriam drįsau priešgyniauti, mat pastarąjį saugo įstatymo užuovėja:
1. Kiekvienam keleiviui suteikiama teisė nemokamai vežtis du vaikus iki 7 metų neužimant atskiros sėdimos ar miegamos vietos.
2. Keleiviui, vežančiam keletą vaikų iki 7 metų, suteikiama teisė trečiajam ir kitiems vaikams iki 7 metų įgyti važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida.
3. Įsigyti bilietą su 50 procentų nuolaida suteikiama vežamiems vaikams nuo 7 iki 10 metų“, – istorija dalinosi moteris.
Su bendrovės „Kautra“ autobusu A.Jūrė važiavo iš Biržų į Kauną. Po šios kelionės A.Jūrė parašė elektroninį laišką bendrovei „Kautra“, prašydama oficialaus komentaro. Sulaukė tik lakoniško atsakymo:
„Tokie yra įstatymai, kuriais mes vadovaujamės. Tikimės, kad spragos kurios yra mūsų įstatymuose bus ištaisytos :)“, kurį su skyrybos klaidomis parašė moteris, vardu Kokybės, pavarde Kontrolė. O iš dešinės jai sėdintis kolega pasufleravo: „Tik nepamiršk šypsenėlės uždėt, atrašydama tai supermamytei. Turėtų atsifutbolint,“ – rašė A.Jūrė.
Laišką ji išsiuntė ir Lietuvos policijai – klausė, ar apskritai saugu autobuse vežtis vaiką ant kelių.
„Dvi savaites jokio atsakymo. Tada dar porą laiškų išsiunčiau, paskambinau ir gegužės 8 d. gavau laišką, kurio esminę ištrauką pateikiau savo feisbuko puslapyje: „Atkreiptinas dėmesys į tai, kad vyresni kaip 3 metų autobusų keleiviai privalo naudotis įrengtomis prisegimo sistemomis (202 punktas), o vairuotojas privalo užtikrinti, kad motorine transporto priemone vežami vaikai naudotų įrengtas ir jiems pritaikytas prisegimo sistemas (203 punktas).
Taip pat Kelių eismo taisyklių 18 punkte numatyta, kad vairuotojas privalo imtis visų būtinų priemonių savo, keleivių ir krovinio saugumui kelionės metu užtikrinti. Vairuotojui draudžiama važiuoti (tęsti judėjimą), jeigu yra (atsirado važiuojant) keleivių (krovinių) vežimo tvarkos reikalavimų pažeidimų, keliančių pavojų žmonėms ir aplinkai, kol jie bus pašalinti.
Atsižvelgiant į išdėstytas aplinkybes, vežti vaiką, sėdintį ant kelių, yra draudžiama. Vaikas turi būti prisegtas jo ūgiui ir masei pritaikytomis vaikų prisegimo sistemomis.“ Laiškas tuo ir užsibaigia, be jokių pasiūlymų ar patikinimų, kad informacija apie pastebėtą įstatymo spragą bus perduota atsakingoms institucijoms“, – gautą atsakymą pacitavo mergaitės mama.
15min moteris sakė, kad didžiausia problema – painiava. „Net ir patys tarpmiestinių autobusų vairuotojai, kasininkės nežino, kaip elgtis. Viskas iš esmės priklauso nuo darbuotojų požiūrio, geranoriškumo, nuotaikos. Nors per metus autobusu važiuoju nedažnai – kokius 10 kartų, o su dukra – dar rečiau. Vis dėlto nėra smagu, kaskart galvoti, ką daryti, ar pavyks įsigyti bilietą, aiškintis su darbuotojais prie vaiko“, – sakė A.Jūrė.
„Kautra“: senoji tvarka galioja nuo „caro laikų“, ją bandome keisti
Komentuodamas šią situaciją bendrovės „Kautra“ marketingo direktorius Gintautas Pakusas pabrėžė, kad dabar galiojanti tvarka yra pasenusi.
„Tiek Transporto lengvatų įstatymas, tiek keleivių vežimo tarpmiestiniu transportu taisyklės numato, kad vaikas iki 7 metų važiuodamas negali užimti atskiros vietos. Tokia ydinga tvarka nepakeista galioja nuo “caro laikų„ ir šiandien jau prasilenkia su logika“, – sakė pašnekovas.
Pasak jo, kol įstatymai atsilieka, bendrovė „Kautra“ savo iniciatyva padarė kai kurių pakeitimų – perkantiems bilietus internetu ir kai kurių Lietuvos miestų autobusų stočių kasose siūlo įsigyti šeimos bilietą, kuriame numatyta galimybė gauti atskirą keleivio vietą kiekvienam šeimos nariui, taip pat ir mažamečiui (iki 7 metų) vaikui.
G.Pakusas atkreipė dėmesį ir į dar vieną niuansą – autobusuose privalomus saugos diržus. „95 proc. „Kautros“ autobusų juos turi. Autobusų gamintojai nenumato sėdynių kėdučių vaikams, todėl sėdėdami atskirai ir jie turi būti prisegti saugos diržais. Tiesa, šie diržai nėra tobuli – reikėtų trijų taškų, yra tik dviejų. Tačiau trijų taškų diržų autobusuose neturi ir kitų šalių, pavyzdžiui, Portugalijos, autobusų parkai. Vis dėlto toks diržas geriau nei jokio. Vežti vaiką neprisegtą taip pat pavojinga kaip ir mamai ant kelių – juk vienu diržu mamos ir vaiko neprisegsi“, – mintimis ir žiniomis dalinosi „Kautros“ atstovas.