Dronai tapo oro uostų siaubu: kodėl juos pastebėjus iškviečiama dešimtys policininkų

Oro uostai skirti skraidantiems aparatams. Bet ne visiems – dronai čia itin nepageidaujami. Kaip galima būtų atsikratyti tokių nekviestų svečių?
Dronas
Dronas / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Antrą kartą per mažiau nei mėnesį dėl pastebėtų dronų buvo uždarytas JK oro uostas. Sausio 8 dienos skrydžiai iš Londono Hitrou oro uosto buvo užlaikyti ilgiau nei valandai. O tarp gruodžio 19-tos ir 21-os daugiau nei 140 000 Londono Gatviko oro uoste buvusių žmonių kelionių planus sutrikdė virš oro uosto pastebėti dronai.

Kaip dronai gali sukelti tokią sumaištį?

Oro uostai veikia labai įtemptu „gyvu“ grafiku, Hitrou lėktuvai siunčiami į pakilimo taką vidutiniškai kas 45 sekundes.

„Scanpix“/„PA Wire“/„Press Association Images“ nuotr./Hitrou oro uostas
„Scanpix“/„PA Wire“/„Press Association Images“ nuotr./Hitrou oro uostas

Dronas šį srautą gali sutrikdyti, jei lėktuvams tektų parinkti kitą taką. Oro eismo kontrolė nežino, ką dronas darys ar kur skris, tad išvydę droną, privalo elgtis atsargiai.

Ar bent esame tikri, kad Gatvike ir Hitrou iš tiesų skraidė dronai?

Tai nėra užtikrinta, bet tikėtina. Sasekso policijos pareigūnas prieš Kalėdas sakė, kad „yra tikimybė“, kad Gatvike drono nebuvo – ir du dėl šio incidento areštuoti žmonės buvo paleisti, nepateikus kaltinimų. Tačiau per Gatviko uždarymą buvo užregistruoti 67 parodymai apie regėtus dronus. Hitrou irgi buvo uždarytas galimai pastebėjus droną, kurį matė ir BBC operatorius.

Kas nutiktų, jei dronas trenktųsi į lėktuvą?

Tai gali blogai baigtis. Dayton universiteto Tyrimų instituto tyrėjai 1 kilogramo komercinį droną paleido į lėktuvo sparną beveik 400km/h greičiu, ir iš to nieko gero nebuvo. Priekinis sparno kraštas buvo perplėštas. Tyrėjai bandymams pasirinko standartinį lėktuvo sparną ir droną, kurį galima nesunkiai įsigyti internetu.

Ar galima sustabdyti dronų skrydžius virš oro uostų?

Iš principo, taip, tačiau praktiškai tai įgyvendinti – keblu. Dronai pernelyg maži, kad juos užfiksuotų tradiciniai radarai. Tad dažniausiai jie būna pastebimi tik tiesiogiai, ir bet kokios jų sustabdymo priemonės yra lėtos ir netikslios.

Per incidentus Londono oro uostuose dronų ieškojo dešimtys policininkų.

Ar nebūtų galima jų tiesiog nušauti?

Tai keltų riziką, kad kulka gali nuskrieti ten, kur neturėtų, o krentantys dronai irgi gali pridaryti žalos. Kas pakilo, turi ir leistis. Be to, reikėtų, kad kas su šautuvu prie drono pakankamai prisiartintų, o tai, pasirodo, išties nelengva.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Draudimas skraidinti dronus prie oro uosto
AFP/„Scanpix“ nuotr./Draudimas skraidinti dronus prie oro uosto

Ar yra kokių kitų galimybių?

Radiotrikdžiais galima sukliudyti dronams, esantiems už 2 kilometrų. Tokie prietaisai sustabdo nuotolinio valdymo pultų siunčiamus signalus. Taip aktyvuojama grįžimo namo funkcija, leidžianti jam saugiai nusileisti.

Daugelyje dronų yra geotvorų programinė įranga, neleidžianti pilotams jų skraidinti į jautrias oro erdves – virš oro uostų, karinių bazių ir nacionalinių parkų. „Bet jei esate technologiškai pasikaustę ir norite sukelti netvarką, galite tokių kliūčių išvengti, pasigamindami nuosavą droną ir pareguliavę jo programinę įrangą”, – sako nepriklausomas dronų ekspertas Andrew Heatonas.

Prancūzijoje dronus ėmė medžioti ereliai, Olandijos policija irgi bandė treniruoti erelius dronų medžioklei, bet turėjo atsisakyti projekto, nes ereliai retai paklusdavo įsakymams.

Kaip toli gali būti drono pilotas?

Be to, kad galėtų legaliai skraidinti dronus, pilotai privalo juos visą laiką matyti – o tai reiškia, kad jie negali nutolti daugiau nei 500 metrų nuo tos vietos, kur yra pilotas. Tačiau kai kurie dronai gali siųsti signalus pilotui iš už 2 km, be to, rinkoje yra signalo stiprintuvų, kuriuos panaudojus, dronus galima skraidinti neteisėtai toli.

Beje, kai kuriuos dronus galima iš anksto užprogramuoti autonominiam skrydžiui.

Ar oro uostai dabar kaip nors saugosi?

Po incidento Gatvike oro uostas įdiegė £1 mln. vertės apsaugos sistemą. Ją sudaro 360 laipsnių apžvalgos radaras ir terminio vaizdo sistema bei radiotrikdžius skleidžiantys prietaisai. Tai viena iš daugelio tokio tipo sistemų pasaulio oro uostuose. Pavyzdžiui, Ronaldo Reagano nacionaliniame oro uoste Vašingtone yra 30 jūrmylių radiotrikdžius skleidžiančių prietaisų tinklas, turintis užtikrinti, kad dronai neįskris į oro uosto oro erdvę.

Tačiau rengiant tyčinę ataką, tokių sistemų būtų galima išvengti, sako Owenas McAree iš John Moores universiteto Liverpulyje. „Vienintelis užtikrintas būdas juos sustabdyti, nesukeliant papildomos rizikos – neleisti piktų užmačių turintiems žmonėms dronų įsigyti”, – sako jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų