„Technologinė pažanga yra būtina, siekiant padidinti pajėgumus, kad Lietuvos oro uostai bendrai galėtų aptarnauti daugiau negu 10 mln. keleivių per metus. Didesnis saugumo lygis, automatizuoti procesai, milžiniškos LED sienos, elektrifikuotas transportas, naujos paslaugos ir kitokie kelionių įpročiai – visa tai prasidės kartu su naujo Vilniaus oro uosto era 2025 m. pradžioje“, – pabrėžia Giedrius Paulikaitis, Lietuvos oro uostų technologijų vystymo skyriaus vadovas.
Jis išskiria kelias svarbiausias naujoves, kurios atspindės oro uostų technologinį proveržį ir didesnį visų keleivių komfortą.
Pirma tokia moderni rankinio bagažo patikra Baltijos šalyse
Būsimame naujajame terminale keleiviams sparčiai judėti pirmyn aviacijos saugumo patikros zonoje leis viena moderniausių rankinio bagažo patikros sistemų Baltijos šalyse.
Pirmiausia, bagažo turinys bus analizuojamas pasitelkus dirbtinio intelekto sprendimus, kurie atliks neleistinų daiktų atpažinimo užduotis ir pateiks vaizdą 3D formatu. Tai reiškia, kad keleiviams bus galima sudaryti galimybes iš savo lagaminų, kuprinių, keleivinių krepšių neištraukti kompiuterių, fotokamerų, skysčių ir kitų daiktų – pro modernius įrenginius, primenančius ligoninėse naudojamus magnetinio rezonanso tomografijos aparatus, bagažas galės keliauti užsegtas.
Be to siekiant maksimaliai išnaudoti būsimus rankinio bagažo skenavimo pajėgumus, keleiviams bus pasiūlyta automatinė dėžučių grąžinimo sistema, kuri aviacijos saugumo patikros procesą pagreitins ir leis sumažinti streso lygį.
Tokie aviacijos saugumo C3 lygio rankinio bagažo patikros įrenginiai jau naudojami JAV, Jungtinės Karalystės ir kelete kitų didžiausių Europos šalių oro uostuose. Juose saugumo patikra atliekama iškart keliais lygiais, vykdant specialias procedūras ir taikant automatinius saugumo modelius. Taip gerokai sumažinama žmogiškosios klaidos rizika, be to, taupomas laikas, nes modernios technologijos nustato, kas gali kelti pavojų skrydžių metu, o kas – ne.
Savarankiška bagažo atidavimo sistema
Dar viena aktuali naujovė Vilniaus oro uoste bus registruoto bagažo savitarnos terminalai, kuriais naudotis bus itin paprasta ir intuityvu.
Keleiviai naujajame terminale savo bagažą galės priduoti savarankiškai, o jis vėliau bus tikrinamas bagažo valdymo sistemos pagalba bei pakraunamas į orlaivius. Tai leis sutaupyti nemažai laiko pagrindinių oro uosto operacijų metu, o keleiviams suteiks alternatyvų dar paprasčiau pasiruošti skrydžiui.
Rekordinio dydžio LED vaizdo sienos
G.Paulikaitis įsitikinęs, kad naujo terminalo viduje keleiviai iš karto pastebės įspūdingo dydžio vidaus LED vaizdo sienas. Jo teigimu, LED šviesos diodų vaizdo sienos bus aiškus modernumo bei pažangos ženklas, atliekantis pagrindinę funkciją – nuolat informuoti keleivius, kad jie nepraleistų svarbios informacijos, visada jaustųsi informuoti ir ramūs.
Didžiausią iš trijų vaizdo sienų planuojama įrengti naujojo terminalo pagrindinėje salėje, priešais registracijos stalus. Jos aukštis sieks apie 3,8 metro, o ilgis – net 19,2 metro, bendras ekrano plotas sudarys bemaž 73 kvadratinius metrus. Įspūdingų matmenų vaizdo sieną paguldžius ant žemės, ji uždengtų beveik pusę standartinės lauko teniso aikštės žaidybinio ploto.
Ji uždengtų beveik pusę standartinės lauko teniso aikštės žaidybinio ploto.
Antroji vaizdo siena bus perpus trumpesnė, 9,6 metro ilgio, bet jos aukštis sieks 5,4 metro. Šis, apie 52 kv. metrų ploto, ekranas bus skirtas rodyti įvairiems vaizdams, kurie kurtų malonią oro uosto aplinką ir keltų teigiamas emocijas keleiviams.
Trečioji vaizdo siena bus beveik 13 kv. metrų, jos ilgis turėtų siekti 4,8 metro, o aukštis – 2,7 metro.
Modernios laipinimo „rankovės“
Naujasis keleivių išvykimo terminalas statomas tarp dabartinio ir VIP terminalo su konferencijų centru. Su dabartiniu oro uosto pastatu naujasis bus sujungtas erdvia galerija, kuri užtikrins patogų susisiekimą tarp terminalų. Be to, naujajame terminale bus įrengtos dvi naujos teleskopinės keleivių laipinimo galerijos, keleivių dažnai vadinamos tiesiog „rankovėmis“, leidžiančios keleivius išlaipinti ir įlaipinti tiesiai į orlaivius.
Aukščiausius saugos standartus atitinkančios galerijos turės nuo orlaivio apgadinimo saugančius daviklius, sumontuotas papildomas, galerijos aplinką operatoriui rodančias kameras, neslystančias grindis, modernias navigacijos sistemas, kurios geba dirbti įvairiomis oro sąlygomis.
„Stebime, kad keleiviai vis dažniau renkasi tradicines oro bendroves savo kelionėms, tad poreikis užtikrinti patogią, saugią ir greitą keleivių laipinimo paslaugą ateityje tik augs“, – pastebi Lietuvos oro uostų technologijų vystymo skyriaus vadovas.
Šiandien Vilniaus oro uoste veikia 5 keleivių laipinimo galerijos, kurios taip pat bus modernizuojamos. Po šio projekto planuojama „rankovių“ skaičių išplėsti iki 7.
Daugiau švarios energijos
Naujasis Vilniaus oro uosto išvykimo terminalo pastatas bus A++ energinės klasės, o didelę dalį jo stogo dengs dvipusio veikimo saulės elementai. Dėl to Vilniaus oro uostą nuo 2025 m. pradžios bus galima vadinti elektros energijos gamintoju.
Be to, statybos procesai vykdomi taip, kad atitiktų „BREEAM Good“ lygio sertifikato reikalavimus – Lietuvos oro uostai yra iškėlę tikslą, kad pastatas gautų šį tvarumą liudijantį sertifikatą. Tvari statyba lemia geresnius eksploatacinius parametrus, didesnę ilgalaikę grąžą, atsakingą požiūrį į aplinką ir žmogaus sveikatą.
Planuojama, kad naujasis išvykimo terminalas pradės veikti 2025 m. pradžioje. Naujasis pastatas bus dviejų aukštų: pirmajame veiks keleivių registracijos erdvė su savitarnos zona, įrengtos bendros viešos erdvės, kavinės ir kitos komercinės zonos, oro bendrovių biurai bei išvykimo ir atvykimo vartai. Antrajame aukšte bus įkurta saugumo patikros zona ir taip pat išvykimo bei atvykimo vartai Šengeno šalių keleiviams.
Elektra varomo transporto galimybės
Lietuvos oro uostų atstovai teigia, kad ateityje bus diegiamas platus elektra varomų automobilių įkrovos stotelių tinklas, kuris bus plėtojamas visoje teritorijoje aplink naująjį išvykimo terminalą. Kitas svarbus pokytis numatomas ir aerodromo teritorijoje, kur elektros įkrovos stotelių tinklas bus įrengtas ir oro uoste naudojamiems automobiliams, keleivius vežantiems autobusams.
Elektriniai autobusai neabejotinai yra ateities keleivių transporto dalis.
Technologijų vystymo skyriaus vadovas teigia, kad nuo 2026 m. pirmojo ketvirčio Vilniaus oro uoste išvykstančius ir atvykstančius keleivius pradės aptarnauti visiškai elektriniai autobusai, kurie ne tik užtikrins nulines emisijas, prisidės prie oro uosto aplinkosauginių įsipareigojimų, bet ir gerokai pagerins keleivių patirtį.
Elektriniai autobusai neabejotinai yra ateities keleivių transporto dalis. Jų įdiegimas Lietuvos oro uostuose ne tik prisidės prie tvarumo ir energetinio efektyvumo, bet ir parodys šalies pasiryžimą pereiti prie švarios ir modernios transporto sistemos. Tikime, kad elektrinių autobusų įsigijimas taps simboliu, atspindinčiu Lietuvos oro uostų įsipareigojimą rūpintis tiek ateities kartomis, tiek šiuolaikinės visuomenės gerove.
Visą naujausią informaciją apie naująjį Vilniaus oro uosto terminalą rasite specialiame polapyje.