Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Juokingos senų lėktuvų bėdos – vien dėl stiklų valytuvų JAV oro pajėgos praranda 7 mln. dolerių

„Boeing KC-135 Stratotanker“ yra vienas iš seniausių tebenaudojamų karinių lėktuvų. Šis degalų papildymo orlaivis buvo gaminamas 1955-1965 metais. Tai reiškia, kad jauniausiam šio tipo lėktuvui šiemet sukaks 55-eri! Nors dideli patobulinimai jau nebeplanuojami, vienas mažytis pakeitimas leistų JAV Karinėms oro pajėgoms sutaupyti po 7 milijonus dolerių per metus.
„Boeing KC-135 Stratotanker“ - vienas seniausių karinių lėktuvų pasaulyje
„Boeing KC-135 Stratotanker“ - vienas seniausių karinių lėktuvų pasaulyje / „Wikimedia Commons“ nuotr.

„Boeing KC-135 Stratotanker“ buvo sukurtas „Boeing 707“ pagrindu. Pirmam skrydžiui šis degalų papildymo lėktuvas pakilo 1956 metais ir nuo to laiko dalyvavo visuose JAV kariniuose konfliktuose. Net neįmanoma suskaičiuoti, kiek skirtingo tipo orlaivių yra pamaitinęs KC-135 – nuo jau seniai pamirštų F-105 ir F-4 iki F-22 ir F-35. Ir pamaina šioms degalinėms ore vėluoja.

Šiuo metu JAV pajėgose tarnauja 396 KC-135 lėktuvai. Per artimiausius kelerius metus seniausias 100 šių lėktuvų turėtų būti pakeisti „KC-46A Pegasus“ lėktuvais. Tačiau jie vėluoja – „Boeing“ pristatyti lėktuvai turėjo stiprių kokybinių trūkumų. Likę KC-135 turėtų būti pakeisti kitą dešimtmetį – dalį jų turėtų pakeisti STEALTH technologijomis aprūpintas KC-Z, jei tas projektas rimtai pajudės. Bet kuriuo atveju, senukai KC-135 skraidys dar ne vienerius metus. Tai gal jį būtų tikslinga atnaujinti?

„Wikimedia Commons“ nuotr./KC-135 pildo F-15 degalų bakus
„Wikimedia Commons“ nuotr./KC-135 pildo F-15 degalų bakus

Dideli atnaujinimai tikriausiai nebus planuojami – tai būtų resursų švaistymas. Tačiau net maži pakeitimai gali turėti didelės naudos. Mat KC-135 buvo sukurtas dar tais laikais, kai supratimas apie aerodinamikos vertę buvo pakankamai ribotas. Tai puikiai iliustruoja KC-135 valytuvai.

Išjungti KC-135 valytuvai prigula horizontaliai – o jie didžiąją laiko dalį praleidžia išjungti. Na, maždaug kaip jūsų automobilio, tačiau jų neslepia aukšta kapoto linija – jie yra atviri. JAV oro pajėgų inžinieriai atliko keletą kompiuterinių simuliacijų ir išsiaiškino, kad tokia padėtis stipriai kenkia orlaivio aerodinamikai. Na, gal ne taip jau stipriai – pastačius valytuvus vertikaliai būtų jaučiamas 0,8 % degalų sąnaudų sumažėjimas. Jei tie seni stori ir dabar jau stati valytuvai būtų pakeisti moderniais aptakesniais, degalų sąnaudos sumažėtų visu procentu.

„Wikimedia Commons“ nuotr./KC-135 valytuvai ilsisi horizontalioje padėtyje
„Wikimedia Commons“ nuotr./KC-135 valytuvai ilsisi horizontalioje padėtyje

Manote, kad tai – niekas? Inžinieriai skaičiuoja, kad pajėgos dėl tokio pakeitimo per metus sutaupytų po 7 milijonus dolerių. Tai – reikšminga pinigų suma, kurią būtų galima skirti lėktuvų priežiūrai.

Kita vertus, ar kas ryšis keisti 396 lėktuvų valytuvus? Reikėtų keisti ne tik pačias šluoteles, bet ir mechanizmą. Tikriausiai tai priklausys nuo tolimesnių skaičiavimų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų