Jungtinė Karalystė privalo įvykdyti visas išstojimo iš Europos Sąjungos procedūras iki spalio 31 d. Iš esmės yra du būdai tai padaryti: vienaip ar kitaip susitarti su ES dėl tam tikrų išstojimo ir tolimesnio tarpusavio bendradarbiavimo sąlygų – arba įvykdyti „Brexitą“ be jokio susitarimo. Niekas iš tikrųjų nežino, kaip viskas galiausiai išsispręs.
Nepaisant to, jau dabar galime pateikti scenarijus, nusakančius, kaip bet kuri iš šių baigčių paveiks keliaujančiuosius. Jeigu Jungtinė Karalystė paliks ES su susitarimu, kelionių į šią šalį tvarka nesikeis iki 2021 m. Viskas žada susidėlioti šiek tiek įdomiau, tik jeigu „Brexitas“ įvyks be susitarimo.
Ar keliaujant į Jungtinę Karalystę reikės vizos?
Jungtinei Karalystei išstojus iš ES be susitarimo, Airijos piliečiai ir toliau galės pateikti į šalį, čia gyventi ir dirbti neturėdami vizos. Europos Sąjungos ir Europos ekonominės erdvės šalių ir Šveicarijos piliečiai į Jungtinę Karalystę ta pačia tvarka galės vykti iki 2020 m. gruodžio 31 d. O visiems kitiems teks pasitikrinti savo paso galiojimą ir susipažinti su Jungtinės Karalystės vizos gavimo tvarka.
Taigi, ką reikės daryti, vykstant į Jungtinę Karalystę po spalio 31 dienos? Jeigu esi ES šalies narės, Islandijos, Norvegijos, Lichtenšteino ar Šveicarijos pilietis, tau dar ne laikas pradėti domėtis tuo, kaip gauti vizą. Kol kas patekimui į šalį vis dar užteks paso arba asmens tapatybės kortelės – ir ši tvarka galios bent jau iki 2020 m. gruodžio 31 d. netgi tuo atveju, jeigu Jungtinė Karalystė paliks Bendriją be jokio susitarimo.
Po 2020-ųjų, norint patekti į Jungtinę Karalystę Europos ekonominės erdvės šalių piliečių tapatybės kortelės nebebus pripažįstamos, tačiau tiksli data, kada šis apribojimas įsigalios, bus paskelbta vėliau.
Ar dabar lagaminą teks krautis kitaip?
O kaip dėl bagažo? Šiuo klausimu vis dar privalu nuolat turėti omenyje savo oro vežėjo nustatytus limitus – nepriklausomai nuo to, kokios „Brexit“ naujienos pasieks oro linijas ar pačius keliautojus. Kol kas pati Jungtinė Karalystė neplanuoja uždėti papildomų apribojimų niekam iš to, ką jau esi įpratęs susikrauti į savo lagaminą keliaudamas į Britų salas. Žinoma, jeigu planuoji įvežti į šalį gyvūnus, esančius Nykstančių rūšių sąraše, turi žinoti, kad tokio tipo kelionė su augintiniu yra griežtai reglamentuojama, ir privalu pasirūpinti visais jai reikalingais papildomais dokumentais.
Dar vienas dalykas, kuris nuo šiol gali pasirodyti šiek tiek neįprastu: bet kas, įsivežantis su savimi į Jungtinę Karalystę daugiau nei 10 tūkst. svarų (maždaug 11,3 tūkst. eurų) grynaisiais, privalės turimą sumą deklaruoti muitinėje. Neįprasta daugumai su tuo susidurti turėsiančių keliautojų ši aplinkybė yra dėl to, kad iki šiol toks reikalavimas galiojo tik į Jungtinę Karalystę atvykstantiems keliautojams ne iš ES šalių.
Kiek dabar kainuos skambučiai kelionėje?
Dar vienas svarbus dalykas, į kurį derėtų atkreipti dėmesį: mobiliojo telefono ir tarptinklinio ryšio įkainiams nuo šiol galios tokia tvarka, kokią nustatys pati Jungtinė Karalystė. Jeigu „Brexitas“ įvyks su susitarimu, viskas liks taip pat, kaip ir iki šiol. Esami įkainiai yra nustatyti atitinkamų reguliacijų, kurios dėl „Brexito“ nepasikeis ir vis dar galios – taip pat ir Jungtinei Karalystei. Vis dėlto, jeigu britai paliks ES be jokio susitarimo, minėti įkainiai šoktels aukštyn – priklausomai nuo operatoriaus. Tokiu atveju jau galėsi pratintis vesti į „Google“ paiešką „nemokamas Wi-fi Londone“.
Kokių pokyčių tikėtis keliaujantiems Jungtinės Karalystės piliečiams?
Tačiau, ko tikėtis, jei turi Jungtinės Karalystės pilietybę ir norėsi vykti į ES šalį narę, iš kurios ką tik išvykai? Visų pirma, privalėsi su savimi turėti pasą, galiojantį mažiausiai šešis mėnesius nuo įvažiavimo į šią šalį datos. Be to, į ES atvykstančio Jungtinės Karalystės piliečio gali būti pareikalauta parodyti atgalinį kelionės bilietą bei įrodymo, jog turi pakankamai lėšų visai savo viešnagės Bendrijos teritorijoje trukmei.
Egzistuoja 99 proc. tikimybė, kad nepriklausomai nuo to, ar „Brexitas“ įvyks su susitarimu, ar be, į ES keliaujantys Jungtinės Karalystės piliečiai turės pasirūpinti leidimu įvažiuoti į Bendrijos teritoriją, naudodamiesi ETIAS (Europos kelionių informacijos ir leidimų sistema) – taip pat, kaip ir kitų 60 šalių piliečiai, šiuo metu jau pildantys anketas šioje sistemoje prieš keliaudami į ES. ETIAS yra suprojektuota taip, kad naudotis ja būtų paprasta, o užpildyti elektroninę formą užtruktų apie 10 minučių.
Jei esi Jungtinės Karalystės pilietis, šiuo metu turima ESDK (Europos sveikatos draudimo kortelė) po „Brexito“ nebegalios, tad turėsi ieškotis atitinkamų sveikatos draudimo alternatyvų. Jeigu turi galiojančią kredito kortelę, pravartu pasitikrinti, ar jos turėtojui yra taikomas sveikatos draudimas, o jeigu kredito kortelės neturi, gali pasirūpinti būtent tokia, kurios turėtojui sveikatos draudimas yra taikomas.
Jungtinės Karalystės piliečiai, vykstantys į ES šalis, privalo žinoti ir tai, kad neapmokestinamas tarptinklinis mobilusis ryšys nuo spalio 31 d. jiems vėl bus apmokestinamas. Konkretūs įkainiai bus nustatyti kiekvieno mobiliojo ryšio operatoriaus atskirai.
Kaip bus su kompensacijomis?
Neatmetamas ir scenarijus, pagal kurį Jungtinės Karalystės piliečiams teks pamiršti apie britams jau seniai įprastomis tapusias keliones autobusu į tokias šalis kaip Šveicarija ar Andora, t.y. Europos valstybes, nešančias ES narėmis. Čia keliautojams iš Didžiosios Britanijos gali tekti susidurti su valstybinių sienų kirtimu, kas savo ruožtu daro tokias išvykas daug sudėtingesnėmis. Tikėtina, kad įvykus „Brexitui“, didžioji dalis jų nebebus organizuojama.
Ir galiausiai – dalykas, į kurį kiekvieną kartą skatiname atkreipti keliautojų dėmesį: skrydžio kompensacija. Keliaujantieji oro transportu vis dar galės gauti kompensaciją už sutrikdytą skrydį, įvykusį skrendant į Jungtinę Karalystę ar iš jos.
Bet kuriuo „Brexit“ atveju tiek JK registruotų oro linijų, vykdančių skrydžius iš JK oro uostų, tiek skrydžių tarp JK ir ES teritorijoje esančių oro uostų keleiviams priklausys tokios pat kompensacijos sutrikdyto skrydžio atveju, kaip ir iki šiol.
Kaip aiškina „Skycop“, taip bus todėl, nes JK, vadovaudamasi Pasitraukimo aktu (Withdrawal Act), yra nusprendusi pakeisti šiuo metu jai taikomus ES teisės aktus jų pagrindu sukurtais atitinkamais nacionaliniais įstatymais, tarp jų – ir Europos Parlamento (EC) Nr. 261/2004 reglamentu ir 2004 m. vasario 11 d. ES Tarybos potvarkiu.