„MSC Grandiosa“ – lyg anomalija pandemijos sukaustytame pasaulyje, kur viešbučiai ir kurortai buvo priversti užversti duris arba dėl apribojimų, arba dėl klientų trūkumo. O štai šis kruizinis laivas ir žiemos metu plaukiojo Viduržemio jūroje, siūlydamas 7 naktų poilsį, rašo AP.
Po to, kai kruiziniai laivai pandemijos pradžioje buvo tapę didelių protrūkių šaltiniu, „MSC Grandiosa“ sugrįžti į trasą pamėgino vykdydama griežtas Italijos pareigūnų patvirtintas taisykles ir sukurdama „sveikatos burbulą“ laive.
Prieš kelionę tiek keleiviai, tiek įgulos nariai privalo pasidaryti COVID-19 testus. Jie kartojami ir kelionės metu. Galioja ir visa eilė kitų saugumo reikalavimų – temperatūros tikrinimas, privalomos veido kaukės, judėjimą fiksuojančios apyrankės, dažna dezinfekcija ir t.t. Visa tai – kad būtų užkirstas kelias protrūkiui.
Keleiviai ne iš Italijos privalo atvykti su neigiamu COVID-19 testu, kuris atliktas ne anksčiau nei prieš 48 valandas nuo išvykimo, priimami tik klientai iš Europos Sąjungos Šengeno erdvės šalių ir Rumunijos, Kroatijos bei Bulgarijos.
Trečiadienį „Grandiosa“ paliko Italijos Civitavecchia uostą ir išplaukė į savaitės trukmės Velykų kruizą. Laive – tik 2 tūkst., nors galėtų tilpti net ir 6 tūkst. Laivas ketina stojo Neapolyje ir Maltoje, o tuomet grįš į savo namų uostą Genują.
Keleiviai džiaugėsi normalumo iliuzija – laisve valgyti restorane, sėdėti prie baseino be kaukės. Nors jie ir vis tiek nerimavo dėl užkrato.
„Po metus trunkančių apribojimų pagalvojome, kad galėtume savaitę pailsėti ir atsipalaiduoti“, – AP sakė 39-erių mokytoja ir vieniša mama Stefania Battistoni. Jį į kelionę išvyko su dviem sūnumis ir mama.
Pandemija kruizinių laisvų sektorių panardino po vandeniu. 2019 į kruizus leidosi rekordinis skaičius keleivių – net 30 mln. Tačiau nuo 2020 m. liepos jų tebuvo 350 tūkst. Šiuo metu visame pasaulyje plaukioja mažiau nei 20 laivų.
„MSC Grandiosa“ laive yra paskirtos atskiros kajutėms tiems atvejams, jeigu reikėtų izoliuoti asmenis, įtartus dėl užsikrėtimo COVID-19. Jeigu keleiviui būtų nustatytas koronavirusas, jis būtų nedelsiant atskirtas nuo kitų žmonių, o judėjimą fiksuojanti apyrankė leistų iškart atsekti galimus kontaktus. Medicinos personalas nustatytų juos ir atliktų papildomus tyrimus. Teigiamus COVID-19 testo atsakymus gavę asmenys būtų išlaipinti krante ir perduoti medikams.
Nepriklausoma konsultacijų bendrovė „Bermello Ajamii & Partners“ teigia, kad nuo praėjusios vasaros, kai kruizinių laivų įmonės pradėjo atsargiai atnaujinti veiklą, COVID-19 buvo patvirtintas tik 23 asmenims. Tai – 0,006 proc. nuo visų keleivių.
Visgi kruizų verslo kritikai sako, kad rizikuoti nėra verta, ir bendrovės šią priverstinę pertrauką geriau išnaudotų ieškantys, kaip išspręsti įsisenėjusias savo aplinkosaugos ir darbuotojų sąlygų problemas.
„Visi dideli laivai sunaudoja milžiniškus kiekius pigiausių, užterščiausių degalų, kokie tik įmanomi, – sako Jimas Ace'as iš aplinkosaugos grupės „Stand Earth“. – Kruizinių laivų bendrovės galėjo pasinaudoti COVID-19 uždarymu tam, kad įvertintų savo įtaką visuomenės sveikatai ir aplinkosaugai. Vietoj to jie išardė kelis seniausius laivus ir susirinko pinigų išgyvenimui.“
„Dideli laivai teršia mūsų orą, mūsų vandenis ir prisideda prie klimato kaitos. Jie yra nuodai uostų gyventojams. Ir jie skleidžia COVID-19. Jie išnaudoja darbuotojus ir keleivius stato į pavojų, – sako J.Ace'as. – Kodėl turėtų būti leisti didiesiems kruiziniams laivams grįžti, kai jie visiškai neatsakė į šiuos probleminius klausimus?“
Laive tuo tarpu keleiviai mėgaujasi galimybe patirti tai, kas uždaryta Italijoje ir didelėje dalyje Europos: teatru, restoranais, parduotuvėmis, gyvos muzikos vakarais baruose.
Prieš Velykas Italijoje buvo sugriežtintas karantinas – uždarytos parduotuvės, restoranai ir barai galėjo siūlyti maistą tik išsinešimui. Italijos valdžia ir paskelbė reikalavimą visiems iš ES atvykstantiems asmenims 5 dienas izoliuotis.
„Sakykime taip – po tokio ilgo ribojimų ir uždarymų laikotarpio, sprendimą priėmėme dėl savo psichologinės sveikatos“, -AP sakė Federico Marzocchi, kuris į kruizą leidosi su savo dešimtmečiu sūnumi.
Europos kruizinių laivų savininkai tikisi, kad jau šį pavasarį į vandenis galės išplaukti daugiau jų. Dabar laivai plaukioja aplink Kanarų salas, o nuo gegužės keliones atnaujinti žada „Costa Cruises“, „Viking“ ir kitos bendrovės.