Kas blogai su „Boeing 737 Max“?

Per penkis mėnesius įvyko dvi „Boeing 737 Max“ lėktuvų aviakatastrofos, per kurias žuvo 346 žmonės. Abu lėktuvai buvo pakankamai nauji, tad Vokietijos leidinys „Der Spiegel“ kelia klausimą – galbūt tai yra gamintojo klaidos? Įtarimai krenta ant vienos sistemos, kuri įdiegta norint naudoti taupesnius variklius.
„Boeing 737 MAX 8“
„Boeing 737 MAX 8“ / „Scanpix“ nuotr.

Abiejų nelaimių panašumai

2018 m. spalio 29 d., praėjus 12 minučių po pakilimo, Indonezijos „Lion Air“ sudužo į jūrą. Beveik nauju orlaiviu skrido 189 žmonės, visi jie žuvo. Sekmadienį, kovo 10 d., „Ethiopian Airlines“ lėktuvas smigo žemyn praėjus 6 minutėms nuo pakilimo. Žuvo visi 157 juo skridę žmonės. Vėlgi – lėktuvas buvo naujas.

„Kas negerai su „Boeing 737 Max“?“, – klausia Vokietijos leidinys. Pabrėžiama, kad šiek tiek atsakymų bus galima gauti išanalizavus Etiopijoje rastas juodąsias dėžes, tačiau panašumai tarp abiejų katastrofų stulbina: abiejų orlaivių pilotai negalėjo tolygiai kilti, norėjo grįžti į oro uostą dėl techninių problemų, tačiau jiems nepavyko.

Anot tyrėjų, Indonezijos lėktuve iškilo ne viena problema, iš kurių didžiausia – blogai veikusi Manevravimo charakteristikų papildymo sistema (MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System). „Spiegel“ teigia, kad apie šią sistemą net nėra rašoma gamintojo instrukcijose.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Boeing 737 MAX 8
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Boeing 737 MAX 8

Dabar, kai per penkis mėnesius įvyko dvi katastrofos, įtarimai krenta ant naujausių iki tol saugiu laikyto modelio „Boeing 737“ patobulinimų.

Kaina už taupesnius variklius

Anot „Der Spiegel“ žurnalisto Marco Everso, reikia prisiminti, kad „Boeing 737“ yra seni lėktuvai. Jie pradėti gaminti dar 1968 m., naudojant šeštojo dešimtmečio technologinius pasiekimus. Kad išliktų konkurencingi, „Boeing“ ne kartą tobulino šį modelį. Su kiekvienu patobulinimu orlaiviai tapdavo ekonomiškesni, tylesni, didesni, efektyvesni ir galintys nuskristi didesnius atstumus.

VIDEO: ES oro erdvėje uždraustas „Boeing 737 MAX“ pakilo iš Vilniaus oro uosto

M.Eversas teigia, kad inžinieriai, tobulinantys šį modelį, žinojo darantys kompromisus, kurių sau nebūtų leidę, jeigu būtų dirbę prie visiškai naujo projekto. „Ir dabar už tai reikės sumokėti“, – rašo jis.

Kai „Boeing“ pradėjo gaminti „737 Max” 2011 m., iškart buvo nuspręsta juose įtaisyti „CFM International“ „LEAP“ variklius, kuriuos savo „A320neo” orlaiviams naudojo ir „Boeing“ konkurentas „Airbus“. Varikliai sunaudoja mažiau degalų – iš dalies dėl to, kad variklio galo diametras yra net 198 cm. Ilgų kojų „Airbus“ toks dydis nebuvo problema, tačiau „Boeing“ važiuoklė yra trumpesnė, ir tokio monstro po sparnais nebuvo galima patalpinti.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Įvykio vietoje
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Įvykio vietoje

„Boeing“ inžinieriai sugalvojo šiek tiek pakeisti turbinų vietą, kad tilptų tokio dydžio taupesnieji varikliai, tačiau taip pasikeitė orlaivio aerodinamika, buvo išbalansuotas svorio centras. „737 Max” pradėjo pavojingai kelti nosį į viršų.

„Boeing“ inžinieriai tuomet sukūrė sistemą (MCAS), kuri turi saugoti nuo pernelyg didelių atakos kampų – t. y., prižiūrėti, kad lėktuvas neatsistotų piestu. Kai tik jo priekis kiltų pernelyg pavojingai, sistema pati aktyvuotų horizonto stabilizatorių, ir lėktuvo priekis automatiškai šiek tiek nusileistų. Pilotai nė nežinotų, kad čia įsikišo programa. Todėl „Boeing“ net nematė būtinybės apie MCAS užsiminti orlaivio instrukcijoje.

Anot žurnalisto, „Boeing“ neįvertino vieno dalyko – MCAS jautrumo. Jeigu bent vienas daviklis suveiktų klaidingai ir neteisingai įvertintų, kad orlaivio kilimo kampas esąs per didelis, MCAS automatiškai įsikištų ir leistų lėktuvo nosį žemyn. Vėlgi – lakūnai tokiu atveju net nesuprastų, kodėl taip vyksta.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Boeing 737 MAX 8
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Boeing 737 MAX 8

Po „Lion Air“ katastrofos „Boeing“ pažadėjo atnaujinti MCAS, tačiau to dar nepadarė. Kaip rašo „Der Spiegel“ žurnalistas, jeigu MCAS kaltė būtų patvirtinta, tikriausiai būtų atimtas leidimas tokio modelio lėktuvams skraidyti.

Dėl lėktuvų skundėsi lakūnai

Hipotezę, kad kalta MCAS, lyg ir patvirtintų informacija apie tai, kad abiejų orlaivių pilotams buvo labai sunku kelti lėktuvus. „Lion Air“ vis smuko – net 26 kartus.

flightradar24.com iliustr./Sudužusio „Lion Air“ lėktuvo greitis ir aukštis
flightradar24.com iliustr./Sudužusio „Lion Air“ lėktuvo greitis ir aukštis

JAV lakūnai per pastaruosius mėnesius ne kartą buvo oficialiai pranešę apie problemas su „Max 8“.

Du lakūnai informavo, kad jų lėktuvas netikėtai smuko žemyn, kai po pakilimo buvo įjungtas autopilotas. Jiems orlaivį ištiesinti pavyko išjungus šią sistemą.

Kitas lakūnas skundėsi dėl to paties, dar vienas – dėl lėktuvo valdymų instrukcijų, kurias jis pavadino „beveik nusikalstamai nepakankamomis“.

Iš viso nuo 2018-ųjų balandžio iki gruodžio JAV federalinė aviacijos administracija iš lakūnų sulaukė mažiausiai 11 skundų dėl „Max 8“.

Avialinijos visame pasaulyje yra užsakiusios daugiau nei 5 tūkst. „Boeing 737 Max“ lėktuvų. Apie Europos bendroves, kurios naudoja arba laukia šių orlaivių, skaitykite čia. Nors kol kas niekas savo užsakymų neatšaukė, „Boeing“ reputacijai suduotas stiprus smūgis – vien pirmadienį bendrovės akcijos biržoje krito 10 proc.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis