„Boeing 737 MAX“ pirmam skrydžiui pakilo dar 2016 metais. 2017-aisiais MAX ėmėsi darbo ir sulaukė nemenko pripažinimo – tai yra visomis prasmėmis geriausia 737 versija. Žinoma, „Boeing“ sulaukė šūsnies užsakymų ir iš karto ėmėsi darbo.
Jis sekėsi neblogai, tačiau dvi tragiškos avarijos raudonomis dėmėmis pažymėjo jauno lėktuvo istoriją – 2018-ųjų spalio 29 dieną sudužo „Lion Air“ (189 aukos, 0 išgyvenusiųjų), o 2019 m kovo 10 dieną tokia pat tragedija pasiglemžė „Ethiopian Airlines“ lėktuvą (157 aukos, 0 išgyvenusiųjų). „Boeing 737 MAX“ skrydžiai greitai buvo sustabdyti ir, nors gamintojas tikėjosi greito problemos sprendimo, MAX neskraido iki šiol.
Tiesa, 737 MAX gamyba buvo sustabdyta tik 2019-ųjų gruodį. „Boeing“ ir toliau gamino lėktuvus, nors negalėjo jų pristatyti pirkėjams. Buvo tikimasi, kad tai leis sumažinti nuostolius – pirkėjai greitai sulauks savo lėktuvų, o „Boeing“ – pinigų ir naujų užsakymų. MAX užpildė gamyklų aikšteles (įskaitant ir skirtas automobiliams), bet skraidyti iki šiol negali. Taigi, „Airbus“ gali pasidžiaugti naujų „A320Neo“ užsakymų gausa, tiesa? Ne, netiesa.
Daug kas kartoja, kad MAX tragedija yra didžiulė palaima „Airbus“. Iš tikrųjų, bendras A320 užsakymų skaičius B737 aplenkė tik praeitų metų lapkritį. Oro linijos dabar kol kas vengia pateikti naujus 737 MAX užsakymus, nes lėktuvo ateitį kol kas sunku prognozuoti. Tačiau „Airbus“ iš to mažai naudos. Oro linijos nepradėjo masiškai atšaukinėti savo 737 MAX užsakymų, kad galėtų įsigyti daugiau A320 orlaivių. Kodėl? Priežastis paprasta – dabar užsakyto A320 tektų laukti ilgiau nei anksčiau užsakyto MAX.
„Airbus“ neseniai atskleidė, kad visų užsakytų A320 kompanija negalėtų pagaminti iki 2025-ųjų pabaigos. Taigi, nors užsakymų skaičius auga, tai yra nauji pirkimai, o ne MAX atsisakymas ir A320 užsakymas. Nors 737 MAX ateitį ir sunku prognozuoti, greičiausiai šie lėktuvai darbo imsis dar šiemet. Kai tai nutiks, „Boeing“ iš karto atnaujins gamybą. Jei oro linijos dabar dairosi naujo orlaivio, A320 pirkimas būtų protingas pasirinkimas. Jei MAX užsakymas pateiktas prieš metus ar seniau, tai jo atsisakyti dabar būtų neprotinga.
Žinoma, negalima paneigti kito fakto – „Boeing“ reputacija patyrė smūgį ir tai yra naudinga „Airbus“. Tačiau ne taip naudinga, kaip gali pasirodyti. „Airbus“ ir „Boeing“ dvivaldystė komercinių lėktuvų rinkoje reiškia, kad daugiau lėktuvų nėra iš kur pirkti. Taigi, jei tik „Boeing“ pasiūlys palankias sąlygas ir pažadės pristatyti 737 MAX palankiu metu, šie lėktuvai ir vėl bus perkami kaip ir anksčiau, nes „Airbus“ negali patenkinti visų oro linijų poreikių.
Iš tikrųjų, iš MAX problemų daugiau naudos turės A220 – mažesnis lėktuvas, kadaise sukurtas „Bombardier“. Tačiau „Airbus“ atskleidė, kad pernai pristatyti tik 48 šio tipo orlaiviai. Taigi, gamybos apimtys yra per žemos, kad „Airbus“ galėtų agresyviai pavogti keletą MAX laukiančių pirkėjų.
Taigi, bent jau trumpalaikėje perspektyvoje, „Airbus“ iš MAX problemų turės mažai naudos, nes A320 užsakymų yra daugiau nei kompanija gali įgyvendinti per ateinančius 5 metus. Oro linijos kol kas renkasi laukti 737 MAX darbo ir gamybos atnaujinimo, nes tai leis jau užsakytus lėktuvus gauti anksčiau. Nors pernai atšaukta apie 200 MAX užsakymų, didžioji jų dalis buvo prarasta dėl oro linijų bankroto ar kitų „Boeing“ gamos lėktuvų pasirinkimo.
Kita vertus, ilgalaikėje perspektyvoje „Airbus“ ši padėtis gali būti naudinga. Oro linijos, kurios dabar renkasi naują lėktuvą, yra labiau linkusios savo užsakymus patikėti „Airbus“.