Prognozuoti, kur lietuviai ir kitų šalių turistai keliaus šiemet, sudėtinga, vis dėlto kai kurias tendencijas galima nuspėti.
Gabrielė Štaraitė, kelionių organizatoriaus „Travel Planet“ bendrasavininkė ir vadovė, knygos „Į Aziją su meile“ autorė dalinasi savo įžvalgomis, kas turizmo versle diktuos kelionių madas 2016 metais.
1. Orų prognozės
Dėl klimato pokyčių, šiais metais besitęsiančio El Nino efekto vis sunkiau ir sunkiau prognozuoti orus. Štai, pavyzdžiui, šiaurės Tailande sausis visada būdavo sausasis metas, o šiemet vietiniai sulaukė nemažai lietaus.
Balyje turėtų lyti bent jau nuo gruodžio iki vasario, o lietus dar neatėjo. Tad akivaizdu, kad planuojant keliones kartais teks pasikliauti savo gera karma (geriems keliautojams ir oras visada palankus), o ne ilgametėmis orų tendencijomis.
2. Skrydžių kainos
Portalas Expedia.com suskaičiavo, kad 2015 metais skrydžių kainos visame pasaulyje mažėjo apie 8 proc., na o 2016-aisiais tikrai neprognozuojamas jų augimas.
Skrydžiams iš Lietuvos – tiek tiesioginiams, tiek jungtiniams – į tolimesnius kraštus, ženklaus kritimo neprognozuojame, mat trūksta dar vieno svarbaus kainos mažėjimo elemento – konkurencijos.
Nukritusi kuro kaina yra palanki keliautojams, o tradicinės aviakompanijos perima daug geros praktikos iš „mažų kaštų“ aviakompanijų. Vis dėlto skrydžiams iš Lietuvos – tiek tiesioginiams, tiek jungtiniams – į tolimesnius kraštus, ženklaus kritimo neprognozuojame, mat trūksta dar vieno svarbaus kainos mažėjimo elemento – konkurencijos.
Na, ir dar primenu, kad perkant bilietus tarpžemyniniams reisams, kainos mažiausios būna iki kelionės likus 5 mėnesiams, tad planuokite savo atostogas iš anksto.
3. Viešbučių kainos
Visiškai priešingos tendencijos laukiamos viešbučių sektoriuje. Portalas Tripadvisor.com atliko viešbučių apklausą, kuri parodė, jog net 47 proc. apklaustų viešbučių atstovų planuoja kelti kainas.
Dauguma tai darys norėdami kompensuoti savo išaugusius kaštus, kiti planuoja renovaciją arba kels kainas dėl didėjančios paklausos. Taigi, šioje vietoje sutaupyti nepavyks.
4. Dalinimosi ekonomika
Ši tema jau kuris laikas vyrauja visose kalbose apie turizmo pokyčius. Airbnb.com ar Uber.com sudrebino viešbučių ir taksi rinkas, tačiau dėl vis didesnio noro ir poreikio reguliuoti individualius paslaugų teikėjus yra didelė tikimybė, kad nuomojančių savo butus ar pavežančius savo mašina kiekis nedidės, o kainos kils.
Paprastas pavyzdys: Barselonoje man net du kartus atšaukė buto nuomą per Airbnb.com, motyvuodami namo remontu, tačiau tikroji priežastis buvo Ispanijos Mokesčių inspekcijos aktyvūs veiksmai.
Dalinimosi ekonomika ateina ir į restoranų verslą – rekomenduojame išbandyti Eatwith.com arba Plateculture.com ir ragauti maistą pas šefus namuose.
Bet kokiu atveju, viešbučiai jau ėmėsi siūlyti naujų paslaugų jaunesnėms keliautojų kartoms, kuriems ne itin svarbus gerai veikiantis wi-fi ryšys, bet ir galimybė pasidaryti originalias nuotraukas iš savo nakvynės vietos.
Didieji viešbučių tinklai siekia net sumažinti asmeninį kontaktą su savo svečiais, suteikdami jiems galimybę užsisakyti kažką į kambarį ne telefonu, o per programėlę planšetėje.
Dalinimosi ekonomika ateina ir į restoranų verslą – rekomenduojame išbandyti Eatwith.com arba Plateculture.com ir ragauti maistą pas šefus namuose.
5. Sveikatingumo kelionės
Jei pirmąjį XXI amžiaus dešimtmetį pagrindinis kabliukas keliautojams buvo paketai „viskas įskaičiuota“, tai jau keleri metai pasaulyje vis madingesnėmis tampa sveikatingumo kelionės.
Kinta ir pats tokių kelionių įvaizdis – anksčiau jas galima buvo pavadinti „skirta moterims, turinčioms pinigų ir važiuojančioms į SPA“.
Dabar ta sąvoka apima ir jogos stovyklas, ajurvedos centrus, detoksikacijos programas ar net specialias nuotykių programas, kur, pavyzdžiui, galima „detoksikuotis“, pavyzdžiui, nuo priklausomybės nuo interneto.
Galbūt Lietuvoje tai dar tikrai neišaugo į masinę tendenciją, bet susidomėjimas pakeisti alkoholinius kokteilius į sultis – jaučiamas ir pas mus.
6. Kelių kartų kelionės
Vis populiaresnės darosi kelionės, į kurias važiuoja seneliai, tėvai ir anūkai. Visi laimi – ir gerų įspūdžių, ir šiek tiek daugiau asmeninio laiko kelionėje, kai galima pasidalinti vaikų priežiūra.
7. Fotografijos
Asmenukių mada po truputį mažėja (bent jau aš taip tikiuosi), tačiau vis daugėja kitų technologinių aparatų, kuriuos būtinai pasiimame į keliones. Tai Go Pro kameros, fiksuojančios jūsų nuotykius arba skraidantys dronai, galintys užfiksuoti įspūdingus kadrus ir itin patraukliai pasirodantys laukinės gamtos stebėjimo safariuose.
TAIP PAT SKAITYKITE: Dronu įamžinti penki švyturiai atskleidžia nesutramdomą Fuerteventuros grožį
8. Saugumas ir patirčių kelionės
Kiekvienais metais įvairūs kelionių portalai ir specialistai sudaro „karščiausių“ krypčių topus. Štai „Lonely Planet“ pirmas 3 vietas skyrė Botsvanai, Japonijai ir JAV.
Kur keliauti yra saugu? To niekas atsakyti negali, belieka sekti pasaulio naujienas ir vertinti jas kritiškai, bet nepasiduoti panikai.
„Travel and Leisure“ žurnalas didžiulę sėkmę prognozuoja Kolumbijai. Visi tik ir kalba, kaip Kubą užplūsta amerikiečiai (dėl to šioje šalyje jau kyla kainos ir prastėja servisas).
Tačiau akivaizdu, kad labai daug pasaulio kryptis 2016-ais metais veiks bendra saugumo tema. Kur keliauti yra saugu?
To niekas atsakyti negali, belieka sekti pasaulio naujienas ir vertinti jas kritiškai, bet nepasiduoti panikai.
Jei galima būtų išskirti svarbiausią ne tik 2016 metų, bet kelių pastarųjų ir ateinančių metų tendenciją – keliautojai nustoja kolekcionuoti „lankomus objektus“ ir ieško vietinių patirčių.