„Nebūk kvailas, nesidaryk testo“
„Pagalvojau, kad gal bus įdomu jums, nes tai, manau, labai svarbu“, – į 15min redakciją kreipėsi Aurimas, kuris praėjusį savaitgalį iš Norvegijos tranzitu per Švediją grįžo į Klaipėdą.
Praėjusią savaitę tiek Švedija, tiek Norvegija Lietuvos skelbiamame paveiktų šalių sąraše buvo priskirtos geltonai zonai – t.y. neskiepyti ir nepersirgę koronavirusu asmenys privalo turėti neigiamą COVID-19 testo atsakymą, atvykę į Lietuvą pasidaryti dar vieną. Absoliučiai visi keliautojai turi užpildyti ir NVSC anketą bei gauti QR kodą.
Aurimo teigimu, šiomis taisyklėmis niekas kelte nesirūpino.
„Keltuose niekas nieko netikrina – nei QR kodo, nei koronos testo, visi eina kiaurai, jokios patikros. Kaukių niekas nedėvi, antibakteriniai skysčiai pasibaigę“, – rašė jis.
Vyras kėlėsi „TT line“ keltu iš Švedijos miesto Treleborgo, tačiau tikino, kad draugai, naudojęsi kitų bendrovių keltais, kalbėjo tą patį.
„Norvegijos lietuvių forumuose lygiai tas pats – „Nebūk kvailas, nesidaryk testo, nes jo vis tiek niekam nereikės“, – rašė Aurimas.
Keltuose niekas nieko netikrina – nei QR kodo, nei koronos testo, visi eina kiaurai, jokios patikros, – rašė keleivis.
Jį nustebino ne tik tai, kad kelto darbuotojai Švedijoje nesidomėjo nei QR kodais, nei COVID-19 testais, bet ir tai, kad Klaipėdoje nebuvo jokios atvykstančiųjų patikros.
„Šventai tikėjome, kad būsime patikrinti Klaipėdos uoste, bet ne – kontrolės nebuvo, – stebėjosi Aurimas. – Visiška nulinė patikra Klaipėdoje, sėdi ir leki. Žmonių masės, reikalavimų milijonas, bet tik ten, kur gali eurą išspausti. Realiai gali be paso, be jokių tyrimų važinėtis – graudu. Tas pats yra ir su kitais keltais – kontrolės nulis.“
„Kraupu, turėtų būti kitaip. Primenu kad Skandinavija labiau serga korona, tai tik laiko klausimas kada priveš koronos ir čia“, – rašė jis.
Vyksta automatinė registracija
Keltų operatoriai neigia, kad nesirūpinama taisyklių dėl NVSC anketų ir reikalingų testų užtikrinimu.
„TT-Line“ atstovė tikino, kad bendrovė griežtai laikosi visų PSO rekomenduojamų atsargumo priemonių, siekiant maksimaliai sumažinti COVID-19 plitimo riziką ir užtikrinti keleivių saugumą kelionėje.
„Keleiviai yra informuojami apie įvažiavimo į kelionės šalį reikalavimus ne tik registracijos į keltą metu, bet jau užsakant bilietus, – teigiama atsakyme 15min. – Be to, informacija yra skelbiama mūsų internetiniame puslapyje bei laiku atnaujinama.
Keleivių registracija Treleborgo uoste vyksta automatinėse registracijos mašinose.
Papildomai, sulig kiekvienu nupirkto bilieto patvirtinimu, kartu yra siunčiama informacija, jog keleiviai, vykstantys į Lietuvą, privalo užsiregistruoti NVSC puslapyje ir užpildyti registracijos formą bei registracijos į keltą metu turėti QR kodą.“
Anot bendrovės, keleivių registracija Treleborgo uoste vyksta automatinėse registracijos mašinose, kuriose keleiviai turi nuskenuoti QR kodus bei patvirtinti, jog turi neigiamus COVID-19 testo rezultatus, jei šis reikalavimas jiems yra taikomas.
„TT-Line“ taip pat atkreipė dėmesį, kad šalių reikalavimai atvykstantiems keleiviams dažnai keičiasi – dėl to tenka skubiai prisitaikyti ne tik atnaujinant informaciją, bet ir pritaikant registracijos sistemas.
„Nesenai dėl pasikeitimų Vokietijoje, kuri nebereikalauja registruotis ir turėti neigiamų testų atvykstantiems iš Švedijos ir Lietuvos, teko registracijos sistemą perprogramuoti. Todėl, kažkurį laiką QR kodo skenavimo funkcija galėjo neveikti“, – rašoma bendrovės komentare.
Šalių reikalavimai atvykstantiems keleiviams dažnai keičiasi – dėl to tenka skubiai prisitaikyti.
Keltų operatoriaus atstovė taip pat patikino, kad registracijos terminalai bei keltai yra aprūpinti visomis būtinomis priemonėmis, dezinfekciniu skysčiu rankoms, kuris yra laisvai prieinamas keleiviams. „Žinoma, kažkur jis galėjo baigtis. Apie tai reikėtų nedelsiant informuoti personalą, kuris tokį trūkumą greitai išspręstų“, – patarė ji.
Įkurtas ir COVID-19 testų punktas
Pasak „DFDS Seaways“ atstovo Vaidoto Klumbio, šios bendrovės keltais keliaujantys keleiviai yra griežtai tikrinami dar pačiame uoste, neįlipus į laivą. Registracijos į laivą metu uoste prašoma pateikti ne tik bilietus, bet ir koronaviruso testo rezultatus arba vakcinacijos pažymėjimą, o vežėjų – ir QR kodą.
„Iš tikrųjų, DFDS privalo vykdyti Vyriausybės nurodymus ir reikalavimus, o Lietuvos Vyriausybės parėdymas yra, kad vežėjas turi tikrinti ir negali įleisti į laivą, jei keleivis neturi to, kas reikalaujama. Tai šiuo atveju, be deklaracijos, QR kodo, negali būti įleistas į keltą, kaip ir be koronaviruso testo. Tikrinama uoste, ne laive. Ką laive betikrinti? Jei jau laive neturi deklaracijos arba testo, ką su tuo keleiviu padarysi? – kalbėjo V.Klumbys.
– Turime ir patikros punktą sukūrę, tad tie žmonės, kurie neturi koronaviruso testo, gali užsiregistruoti prieš kelionę ir su rezultatu vykti į keltą. Palengviname dalią, kad greitaisiais testais galėtų išsitirti uostuose. Registracijos biurai tikrina dokumentus, kaip ir avialinijos – parodai, kad turi testą, ir būtinai patikrina deklaracijas, QR kodą.“
Nesilaikant taisyklių – baudos iki 6 tūkst. Eur
Nacionalinis visuomenės sveikatos centras 15min paaiškino, kad jo specialistai nebevykdo visų atvykstančiųjų kontrolės, tačiau tebėra prievolės patiems keliautojams laikytis taisyklių, o vežėjams – tikrinti, ar turimi visi būtini dokumentai.
„Sveikatos apsaugos ministro-valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimu NVSC pavesta vykdyti atsitiktinę, ne užsakomaisiais reisais atvykstančių keleivių kontrolę. Tai reiškia, kad asmenį, atvykusį į Lietuvą, nebūtinai visais atvejais pasitiks kontrolę vykdantys specialistai.
Tačiau tai, kad NVSC specialistai nepasitinka kiekvieno į Lietuvą parvykstančio keleivio, nereiškia, kad keleiviai neturi laikytis Lietuvoje galiojančių teisės aktų. Juolab kad kiekvieną į lėktuvą, keltą ar kitą transporto priemonę įlipantį keleivį turi patikrinti ir patys vežėjai.
Vežėjai yra įpareigoti užtikrinti, kad visi keleiviai prieš patekdami į transporto priemonę pateiktų užpildytos elektroninės anketos, skirtos surinkti informaciją apie keleivį visuomenės sveikatos tikslais (https://keleiviams.nvsc.lt/lt/form), patvirtinimą, t. y. vadinamąjį QR kodą.
Už teisės aktuose numatytų nurodymų nesilaikymą tiek esant karantinui, tiek valstybės lygio ekstremaliajai situacijai gresia Administracinių nusižengimų kodekso 45 straipsnyje numatytos sankcijos, t. y. asmenims – bauda nuo 500 iki 1500 eurų; ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 1500 iki 6000 eurų“, – rašoma atsakyme 15min.
Asmenims – bauda nuo 500 iki 1500 eurų; ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 1500 iki 6000 eurų.
Be to, oro uostuose, keltuose yra privalomas nosį ir burną dengiančių priemonių dėvėjimas, taip pat keleiviams turi būti užtikrinta galimybė dezinfekuoti rankas.
NVSC paminėjo, kad visi sprendimai dėl ribojimų priimami, atsižvelgus į esamą epidemiologinę situaciją. Jai keičiantis, gali būti keičiami ir šiuo metu galiojantys reikalavimai.