Į VOYAGE verslumo kelionę balandžio pradžioje išvyko 2 startuolių komandos – lietuvių ir užsieniečių (portugalų, rumunų, ukrainiečių, ispanų ir t.t.) Jas lydintys mentoriai iš Lietuvos pastebėjo, kad lietuviai įvairias užduotis atlieka visai kitaip nei tarptautinė komanda. Aš pati tai apibūdinčiau „bandau darau“ principu.
Antrąją kelionės savaitę lietuvių grupė laiką leidžia jachtoje Adrijos jūrose su kapitonais Pauliumi Kovu ir Sauliumi Šukaičiu. Be buriavimo komanda gauna ir komandinio darbo pamokų.
Užsieniečiai jachtoje įvairias kapitonų užduotis vykdė savaite anksčiau nei lietuviai, ir, pasak kapitonų, tas pačias problemas sprendė visiškai kitaip.
Kaip išgelbėti uošvienę?
Jachtos kapitonai surengė pratybas, kaip gelbėti už borto iškritusį žmogų. Užduotis neatrodė sunki – komandos narys, pastebėjęs skęstantįjį, rėkia „žmogus už borto“ ir nenuleidžia nuo jo akių, vairininkas bando kaip įmanoma greičiau priplaukti prie jo, o likusi komandos dalis traukia nelaimėlį iš vandens.
Pasirodė, kad vien didelio noro ir pastangų išgelbėti žmogų neužtenka.
Užduotis lietuviams pasirodė tokia paprasta, kad pasitarimui, kaip vis tik bus traukiamas už borto esantis žmogus, jie skyrė vos kelias minutes. Tad nenuostabu, kad, pradėjus vykdyti užduotį, pasipylė nesklandumai. Pasirodė, kad vien didelio noro ir pastangų išgelbėti žmogų neužtenka.
„Uošviene“ vadintas fenderis (guminis laivo bortų amortizatorius) skendo ne kartą – kapitonai lietuvius suskirstė į dvi komandas ir abiem „uošvienę“ gelbėti sekėsi ne itin. Viena komanda kelis kartus perplaukė „uošvienės“ galvą, kita pačiupti ją sugebėjo tik iš 4 karto. Geriausias pratybų rezultatas – 53 sekundės.
Kapitonai pasakojo, kad užsieniečiai su šia užduotimi susitvarkė kur kas geriau – viena jų komandų jau iš antro karto užduotį įvykdė per 38 sekundes. Laivo vairininke tuo metu buvo nė automobilio teisių neturinti mergina.
Kadangi ši užduotis nėra vienintelė, kurią užsieniečiai atliko geriau už lietuvius, natūraliai kyla klausimas: kodėl?
Kapitonai, kurie rengė mokymus ir užsieniečių, ir lietuvių komandoms, pasakojo, kad tarptautinės VOYAGE komandos nariai kur kas daugiau laiko nei lietuviai praleisdavo galvodami ir tardamiesi, kaip atlikti užduotį, o ne ją atlikdami.
Komandos kalbėjo, kad lietuviai yra kur kas geriau vertinami darbo rinkoje. Mat, kol užsieniečiai kalba, ką ir kaip darys, lietuviai ima ir daro.
Pavyzdžiui, prieš gamindami pietus ar vakarienę jie kelias valandas tardavosi, kaip pjaustomos paprikos, kiek laiko geriausia virti ryžius ir panašiai. Tuo metu lietuvių komandose ginčų dėl to buvo itin mažai: jei reikia gaminti, ima puodą ir kaičia vandenį, o jau tik tada galvoja, ką dės į tą puodą.
Atsakomybių pasidalijimas ir konkrečios strategijos pasirinkimas iš tiesų padeda greičiau įvykdyti užduotį, tačiau lietuviai dėl to, kad kiek prasčiau nei užsieniečiai atliko užduotis, nenusiminė.
Komandos kalbėjo, kad lietuviai yra kur kas geriau vertinami darbo rinkoje. Mat, kol užsieniečiai kalba, ką ir kaip darys, lietuviai ima ir daro.
Jėga slypi komandoje
Užduotys, kurias kapitonai skyrė lietuviams, buvo skirtos ugdyti jų lyderystės, darbo komandoje gebėjimus. Tobulėti, akivaizdu, dar yra kur.
Štai kokias išvadas po „uošvienės“ gelbėjimo operacijos padarė VOYAGE verslumo kelionės dalyviai:
1) Net ir tuo atveju, kai užduotis atrodo labai paprasta ir savaime suprantama, būtina aptarti kiekvieną jos vykdymo smulkmeną. Reikia patikrinti, ar visi užduotį ir atsakomybes supranta vienodai.
2) Būtina laikytis iš anksto priimto veiksmų plano. Tačiau, jeigu jis nepavyktų, būtina turėti atsarginį variantą, kuris išgelbėtų kritinėje situacijoje.
3) Komunikacija yra gero komandinio darbo pamatas. Jeigu komandos narys iki galio nesupranta užduoties, reikia ją aiškinti kitais žodžiais tol, kol jam bus viskas aišku.
4) Labai svarbu nubrėžti galutinį tikslą ir jo laikytis, antraip kyla grėsmė paskęsti detalėse.
5) Kiekviena klaida kainuoja labai daug, todėl jau geriau daryti užduotį lėtai, kad būtų išvengta klaidų. Kaip sakoma, „skūpas“ moka du kartus.
15min kelionę jachta po Adrijos jūros vandenis iš dalies apmokėjo VOYAGE organizatoriai. Straipsnių turiniui tai įtakos neturi.