Antradienį premjeras Saulius Skvernelis paskelbė, kad pirmieji skrydžiai gali būti grąžinti gegužės 10–15 dienomis. Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius tarp pirmų galimų skrydžių krypčių įvardijo Latviją, Vokietiją ir Lenkiją.
A.Veryga pasų nauda abejoja
Kada tiksliai ir į kur būtų atnaujinti skrydžiai, priklausys ne tik nuo Lietuvos vyriausybės bei oro linijų sprendimų, bet ir nuo to, ar kitos šalys sutiktų įsileisti keliautojus. Kol kas daugelyje valstybių galioja griežtas reikalavimus atvykus dviem savaitėms karantinuotis, tačiau jau svarstoma ir apie keliones po šios taisyklės atsisakymo.
Kai kurios šalys, pavyzdžiui, Graikija ir Ispanija, yra iškėlusios „sveikatos pasų“ idėją. Svarstoma, kad būtų įsileidžiami tik tie keliautojai, kurie galėtų įrodyti neturintys COVID-19 užkrato. Graikijos turizmo ministro Harry Theochariso siūlymu, tyrimas būtų atliekamas turisto gimtojoje šalyje, dar prieš išvykimą atostogų svetur.
Už tokį pasiūlymą yra pasisakęs ir Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) direktorius Saulius Čaplinskas. Jis feisbuke rašė: „Manau, kad tai labai logiška diskusija, kaip ir galimas laikinas COVID-19 ligos plitimo kontrolės sprendimas. Daugumą užsikrėtusiųjų ir virusą platinančių asmenų galima diagnozuoti. Po tam tikro laiko žmonės pasveiksta ir tampa nebeužkrečiami. Pasveikai ir keliauk sau sveikas!“
Jis ragino sudaryti Lietuvoje galimybę žmonėms išsitirti savarankiškai, kurios, anot S.Čaplinsko, dabar praktiškai nėra.
Lietuvos sveikatos apsaugos ministras, valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas Aurelijus Veryga visgi yra skeptiškai nusiteikęs tokių pasų atžvilgiu.
„Kiek aš stebiu tarptautines naujienas, nei Pasaulio sveikatos organizacija, nei ES ligų kontrolės centras nerekomenduoja tokių pasų šalims diegtis, todėl, kad yra labai daug klausimų“, – antradienį spaudos konferencijoje sakė jis.
„Pirmiausiai – dėl aktyvaus sirgimo fakto nustatymo. Jūs puikiai žinot, kad žmogus pasidaręs tyrimą po dienos gali sėkmingai užsikrėsti ir tapti nešiotoju. Tad tas išsityrimas dar savaime nieko nereiškia“, – aiškino ministras.
Kitas aspektas – kol kas nėra ir imuniteto įgavimo persirgus įrodymų. „Tas pasas labiau logikos turėtų, jeigu žmogus būtų persirgęs ir turėtų imunitetą. Būtent šita grupė būtų pati saugiausia. Bet šiandien nėra atsakymų, kokiam laikui tas imunitetas susiformuoja, kiek jis būtų stiprus ir t.t. Yra pavienių žinučių apie pakartotinius užsikrėtimo atvejus, kurie visokių klaustukų kelia“, – teigė A.Veryga.
Su skrydžiais grįžtų ir saugumo priemonės
Sveikatos apsaugos ministras sakė, kad atnaujinus skrydžius, su jais grįžtų ir tos pačios saugumo priemonės, kurios Lietuvos oro uostuose buvo taikomos Europoje pradėjus plisti koronavirusui.
„Bent jau iš to, kokias diskusijas turėjome iki šiol COVID-19 valdymo komitete, jeigu skrydžiai būtų atnaujinti, galiotų tos pačios priemonės, kurios buvo dar iki uždraudimo – ir tikrinimas, ir registravimas, ir kiti dalykai“, – antradienį spaudos konferencijoje sakė A.Veryga.
Pastaruoju metu pasaulyje svarstomi įvairūs variantai, kaip užtikrinti keleivių saugumą lėktuvuose. Kalbama apie privalomas kaukes, socialinį atstumą ir oro uostų bei orlaivių dezinfekavimą.
Vienas iš kardinalesnių pasiūlymų – uždrausti keleiviams sėsti į vidurinę kėdę. Tik taip esą būtų išlaikomas socialinis atstumas orlaiviuose. Tačiau IATA vadovas Alexandre'as de Juniacas pareiškė, kad socialinio atstumo orlaiviuose įgyvendinimas reikštų, kad baigiasi „pigių kelionių“ era.
„Labai aišku, kad jeigu lėktuvuose bus įvestos socialinio atstumo taisyklės, mums reikės „neutralizuoti“ didelę dalį vietų – mažiausiai trečdalį trumpo ir vidutinio nuotolio orlaiviuose... O tai reiškia, kad jeigu socialinis atstumas bus privalomas, pigios kelionės baigiasi. Voila“, – aiškino aviacijos ekspertas.
„Ryanair“ vadovas jau pagrasino, kad jo vadovaujamos oro linijos neskraidys, jeigu bus reikalaujama orlaiviuose laikytis socialinio atstumo.
Atnaujinus skrydžius sugriežtinti reikalavimai galiotų ir oro linijų darbuotojams. Jiems tikriausiai bus privalu dėvėti mažų mažiausiai veido kaukes. Malaizijos oro vežėjas „AirAsia“ jau pristatė naująsias apsaugines skrydžio palydovų uniformas:
Yra ir originalesnių pasiūlymų. Pavyzdžiui, Italijos bendrovė „Aviointeriors Group“ siūlo naują kėdžių dizainą, kur vidurinė kėdė būtų apsukta, o keliautojus saugotų plastikiniai skydai:
Tris Lietuvos oro uostus valdančios bendrovės vadovas Marius Gelžinis praėjusią savaitę yra tikinęs, kad aplinkinių valstybių pavyzdžiai rodo, jog skrydžių atnaujinimas dabartiniu metu būtų saugus.
„Yra Švedijos pavyzdys, Talino oro uostas, kuris veikia visą laiką, ir dabar į Taliną vyksta du kartus per savaitę skrydžiai į Frankfurtą, Minską, Helsinkį. Esame numatę eilę saugumo priemonių – atstumų išlaikymai, atskyrimas stiklais ir taip toliau“, – BNS sakė M.Gelžinis.
Kanarų salos norėtų sekti turistus
Dar vienas pasiūlymas dėl naujų saugumo priemonių atvėrus sienas atkeliavo iš tarp keliautojų itin populiarių Kanarų salų. Čia kalbama ir apie anksčiau minėtą sveikatos pasą, o dabar valdžia paskelbė norinti per telefonus sekti turistų judėjimą.
Kanarų valdžia ketina pristatyti naują telefono programėlę, kurią įdiegus būtų galima sekti turisto judėjimą šiam vos nusileidus salose. Ji leistų nustatyti, kur keliautojas buvo, su kuo turėjo kontaktų. Tai esą sumažintų galimo užkrato plitimo riziką.
Tiesa, salos užsieniečių įsileisti artimiausiu metu dar neplanuoja. Svarstoma, kad visų pirma – nuo liepos ar rugpjūčio – jose galėtų lankytis tik ispanai, o kitų šalių piliečiai galbūt būtų įleidžiami tik nuo spalio. Kelionės į Kanarų salas, beje, ir yra populiariausios antroje rudens pusėje bei žiemą.