180 žmonių, kurių nemaža dalis šeimos su vaikais ir senjorai, Vilniaus oro uoste pralaukė keliolika valandų ir tik tuomet galiausiai išskrido ilsėtis į populiarų Egipto kurortą. Tarp šių keliautojų buvęs televizijos laidų vedėjas ir žurnalistas Edvardas Žičkus tuomet piktinosi dėl atsainaus oro vežėjo ir kelionių organizatorių požiūrio.
Laukti vėluojančio SPA skrydžio jam teko ir grįžtant į Lietuvą iš Hurgados. Tiesa, tąkart skrydis vėlavo trumpiau – nepilną valandą.
Suprasti akimirksniu
- Sausio 2 d. į Hurgadą iš Vilniaus turėjęs išskristi „Small Planet Airlines“ lėktuvas vėlavo daugiau nei 12 valandų
- Iš juo skridusių 180 keleivių pretenzijas pareiškė 118. Dalis jų jau gavo kompensacijas
- Maksimali kompensacija šiuo atveju - 400 Eur. Tačiau kai kuriems pasiūlyta taikytis už 100 Eur
- Dalis reiso keleivių iki šiol nežino, ar gaus ir kokią gaus kompensaciją
Pasiekęs namus E.Žičkus, kaip ir nemaža dalis kitų SPA lėktuvu į Egiptą skridusių lietuvių, pateikė kelionių organizatoriams „Novaturas“ bei „Tez Tour“ oficialias pretenzijas, prašydami suteikti jiems priklausančias kompensacijas. Pastarieji atsakė, jog tai – oro vežėjų, t.y. SPA atsakomybės reikalas.
Tuomet nukentėjusieji pretenzijas pateikė ir SPA. Netrukus paaiškėjo, kad kompensacijų dydžio nustatymo mechanizmai galioja tik popieriuje. Realybėje viskas vyksta susitarimų principu. Lemti kompensacijos dydį gali ir keliautojo žinios. Todėl, jei anksčiau nesate susidūręs su kompensacijų skyrimo mechanizmu ir neturite konsultanto, išmanančio šią sritį, greičiausiai liksite be pinigų arba gausite mažesnę kompensaciją.
Pasiūlė 50 eurų – „už nepatogumus“
Šiuo reisu į Hurgadą skridusi Kristina Garbauskaitė-Kriptavičienė iki šiol laukia žinių iš SPA. Cukriniu diabetu serganti moteris atostogauti vyko su vienerių metų vaiku. „Vėlavęs skrydis įnešė panikos: vaikas tuo metu dar nevaikščiojo, o vežimėlis jau buvo atiduotas į bagažą. Neturėjome jam net sauskelnių. O aš pati likau be insulino. Jį naudoju tik vakare, tad ramiai atidaviau į bagažą. O kai likome Vilniaus oro uoste keliolikai valandų, nebežinojau – spėsiu nuskristi ir susileisti vaistus, ar ne. Niekas oro uoste nežinojo, kada mes išskrisime į Hurgadą“, – prisiminė moteris.
Nepaisant to, kad jos šeima patyrė daugybę nepatogumų, kompensacija jai nėra paskirta. Tiesa, vos grįžus į Vilnių su moterimi susisiekė „Baltic Tours“ atstovai, iš kurių šeima pirko kelionės paketą, ir pasiūlė 50 Eur – „už patirtus nepatogumus“. Su tokia kompensacija nesutikusi K.Garbauskaitė-Kriptavičienė parašė oficialią pretenziją. Bet žinių iš SPA laukia jau beveik du mėnesius.
Nieko, 100 ar daugiau?
„Taip neturi būti“, – įsitikinęs E.Žičkus, nors jis pats oficialių pretenzijų SPA nebeturi – jam paskirta maksimali tokiais atvejais priklausanti kompensacija. Tokia, kokios žurnalistas ir tikėjosi.
Asmeniškų pretenzijų oro vežėjui neturiu. Tačiau kitus žmones raginu nenuleisti rankų ir ginti savo teises.
„Pretenziją surašiau remdamasis advokato rekomendacijomis. Pabrėžiau, kad priimdami sprendimą vadovautųsi Europos teise, Lietuvos teismų praktika ir Civilinio kodekso išaiškinimu.
Pagal įstatymus mūsų atveju priklauso po 400 Eur žmogui kompensacija. Pagal Lietuvos teismų praktiką – dar + 300 Eur moralinei žalai padengti (šią sumą galima tikėtis prisiteisti, jei su vežėju nepavyksta susitarti ir kompensacijos klausimas perkeliamas į teismą – aut. past.). Bet sulaukiau iš SPA taikaus pasiūlymo ir su mama gavome kompensacijas.
Taigi, asmeniškų pretenzijų oro vežėjui neturiu. Tačiau kitus žmones raginu nenuleisti rankų ir ginti savo teises. Žinau, kad tokių yra: esu sulaukęs žmonių, keliavusių tuo pačiu lėktuvu, laiškų. Jie rašo, kad SPA pasiūlė po 100 Eur arba iš viso nesureagavo į jų pretenzijas“, – kalbėjo žurnalistas. Visą kelionės paketą jis buvo įsigijęs iš kelionių organizatoriaus „Novaturas“.
Jo kolegė Katrina Zeiter į Hurgadą skrido tuo pačiu lėktuvu, taigi, oro uoste savo skrydžio laukė tiek pat laiko. Tačiau jai, skirtingai nei E.Žičkui, SPA pasiūlė ne 400 Eur, bet 100 Eur kompensaciją. Atsakymo į prieš du mėnesius išsiųstą pretenziją ji sulaukė šios savaitės pradžioje. Nors kiti to paties reiso SPA klientai jau prieš pusantro mėnesio gavo kompensacijas. O tokie, kuriems, kaip ir jai buvo pasiūlyta ne 400 Eur, bet 100 Eur, spėjo sulaukti ir atsiprašymo „už klaidą“ laiškų.
„XXI amžius. Europos Sąjungos vidurys. O čia lygioje vietoje didžiulė kompanija bando sutaupyti...“, – priežastį, kodėl neketina sutikti su paskirta kompensacija nurodė žurnalistė.
„Iš SPA pirkau tik bilietus, kelionę įsigijau iš vienos Vokietijos agentūros. Tačiau žinau, kad tokiais atvejais tiesiogiai bilietus pirkęs klientas turi net daugiau teisių, nei visą paketą per kelionių organizatorių įsigijęs asmuo“, – pasakojo pašnekovė.
Nuleisti rankų ji neketina, nes žino, kad turi teisę gauti maksimalią priklausančią sumą, t.y. 400 Eur. K.Zeiter ketina konsultuotis su teisininkais ir kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją – instituciją, kuri turi užtikrinti, jog Lietuvos oro vežėjai laikytųsi nustatytų reglamentų.
„XXI amžius. Europos Sąjungos vidurys. O čia lygioje vietoje didžiulė kompanija bando sutaupyti...“, – priežastį, kodėl neketina sutikti su paskirta kompensacija nurodė žurnalistė.
Ji nebus vienintelė, kuri teisybės sieks įstatymais numatyta tvarka. Civilinės aviacijos administraciją turėtų pasiekti dar mažiausiai 20-ies žmonių, skridusių į Hurgadą minėtu SPA reisu, skundai. Jiems dėl nežinia kokių priežasčių SPA nusprendė nemokėti nė cento – kompensacijos nebuvo pasiūlytos.
„Small Planet Airlines“: su kiekvienu nukentėjusiu kalbamės privačiai
„Small Planet Airlines“ Marketingo departamento direktorius Simonas Bartkus 15min sakė, jog dėl minėtų Vilnius-Hurgada skrydžių bendrovė iš viso sulaukė 118 pretenzijų.
„Daliai keleivių kompensacijos jau išmokėtos, kai kurie atvejai dar nagrinėjami. Visi kreipimaisi unikalūs, todėl negalime išskirti kiekvieno individualaus atvejo ir jo komentuoti“, – nurodė bendrovės atstovas.
Pasak S.Bartkaus, keleivių saugumui SPA teikia aukščiausią prioritetą, todėl minimu atveju – skrydžiuose iš Vilniaus į Hurgadą ir atgal – laikėsi aukščiausių skrydžio saugos reikalavimų ir dėl to skrydžius turėjo atidėti.
Daliai keleivių kompensacijos jau išmokėtos, kai kurie atvejai dar nagrinėjami. Visi kreipimaisi unikalūs, todėl negalime išskirti kiekvieno individualaus atvejo ir jo komentuoti.
„Atkreipiame dėmesį, kad net ir esant nenumatytiems atvejams, nesiremiame dažna reguliariųjų skrydžių (ypatingai žemų sąnaudų skrydžių kompanijų) praktika ir skrydžio niekada neatšaukiame bei nepaliekame keleivių asmeniškai atsakingų už kelionės tikslo pasiekimą – visi skrydžiai įvykdomi, esant poreikiui – atvyksta pakaitinis lėktuvas, pasitaiko atvejų, kai siunčiamas ir tuščias lėktuvas, arba pašaliname techninius gedimus.
Skrendant su mūsų kompanija, tiek keleivis, tiek skrydžio užsakovas gali būti ramus, kad skrydį visada įvykdysime, tačiau tam tikri vėlavimai išskirtiniais atvejais yra galimi“, – sakė S.Bartkus.
Jis užtikrino, kad skrydžio vėlavimo metu keleiviams visada parūpinamas maitinimas, apgyvendinimas viešbučiuose ir suteikiama kita reikalinga pagalba. Pagal numatytas taisykles, keleiviai, patyrę nepatogumų dėl skrydžio vėlavimo, gali kreiptis į oro bendrovę, kuri kiekvieną skundą sprendžia atskirai – individualiu susitarimu skiriamos ir kompensacijos.
„Skiriasi patirti nepatogumai tų žmonių, kurie buvo atvykę iš kito miesto nuo tų, kurie gyvena Vilniuje. Visos situacijos skirtingos, todėl ir kompensacijos nagrinėjamos individualiai“, – sakė pašnekovas.
Kompensacijų skyrimo tvarka konkreti ir aiški
Bendrovės „Sorainen“ advokatė, vyresnioji teisininkė Vaiva Mašidlauskienė pabrėžė, jog turistams priklausančių kompensacijų skyrimo tvarka yra aiškiai reglamentuota nuo 2004 metų, kada buvo patvirtintas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 261/2004, nustatantis bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju.
„Vienas iš šio reglamento tikslų yra nemalonumų ir nepatogumų, kuriuos sukelia keleiviams skrydžių atšaukimas ar vėlavimas, sumažinimas. Tuo tikslu oro vežėjui nustatytos pareigos teikti keleiviams informaciją, jais rūpintis bei išmokėti kompensacijas. Svarbu pažymėti, kad oro vežėjo sąvoka apima tiek reguliariuosius, tiek užsakomuosius skrydžius. Keleivių apsaugos dėl skrydžių atšaukimo ir vėlavimo taisyklės galioja ir kelionių paketų atveju“, – nurodė teisininkė.
Reglamente nurodyta, kad skrydžio atidėjimo atveju, keleiviams turi būti pasiūloma du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti telekso ar fakso pranešimus arba elektroninius laiškus, maistas ir gaivinamieji gėrimai, atsižvelgiant į laukimo laiką. O kai būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų – taip pat apgyvendinimas viešbutyje ir transportas į jį ir iš jo.
Be to, vadovaujantis Europos Sąjungos teisingumo teismo praktika, jei skrydis atidėtas ilgiau nei trims valandoms, keleiviai turi teisę į tokią pat kompensaciją, kaip skrydžio atšaukimo atveju (išskyrus ypatingų aplinkybių atvejus).
Kai skrydis atidedamas ne mažiau kaip 5 valandoms, oro vežėjas privalo pasiūlyti keleiviui atsisakyti šio skrydžio ir per septynias dienas atgauti už bilietą sumokėtą visą sumą.
Pasak advokatės V.Mašidlauskienės, reglamente numatyta taisyklė, kad sumokėti kompensaciją ir užtikrinti kitas keleivių teises turi oro vežėjas.
„Tačiau jei skrydis yra kelionės paketo dalis, keleivis dėl kompensacijos gali kreiptis į kelionių organizatorių. Tais atvejais, kai skrydį vykdantis oro vežėjas išmoka kompensaciją arba įvykdo kitas jam tenkančias prievoles, jis turi teisę reikalauti, kad turizmo kelionių organizatorius arba kitas asmuo, su kuriuo skrydį vykdantis oro vežėjas yra sudaręs sutartį, grąžintų sumokėtą sumą“, – sakė teisininkė. Bet tai jau – ne keleivio rūpestis.
Keliaujant niekada nesi tikras, ar tavo skrydis nebus atidėtas, tad siūlome įsiminti kompensacijų dydį – jis siejamas su skrydžio atstumu ir yra skirstomas į tris kategorijas:
Skrydis tarp Vilniaus ir Hurgados patenka į antrąją kategoriją. Taigi, visi šio reiso keleiviai turi teisę kreiptis ir prašyti 400 eurų kompensacijos.
Advokatė pabrėžė, kad kompensacijos dydis nuo skrydžio įsigijimo kanalų nepriklauso: „Reglamente 261/2004 numatyta apsauga turėtų būti taikoma keleiviams, vykstantiems ne tik reguliariais, bet ir nereguliariais skrydžiais, įskaitant skrydžius, kurie yra organizuotos turistinės kelionės dalis“.
Ką daryti, jei paskirta kompensacija netenkina: susitaikyti ar bandyti pasiekti tai, kas teisėtai priklauso?
Pasak pašnekovės, pirmiausia reikėtų kreiptis į oro vežėjo arba kelionių organizatoriaus atsakingą darbuotoją ir pateikti raštišką pretenziją. Maksimalus numatytas terminas atsakyti į keleivio pretenziją yra 2 mėnesiai.
Jei oro vežėjo ar kelionių organizatoriaus atsakymas keleivio netenkina arba keleivis negauna atsakymo daugiau nei 2 mėnesius, jis turėtų kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją. Jei ir tai neduos norimo rezultato, situaciją galima aiškintis teisme.