„Tai labai laukta diena tiek infrastruktūros valdytojui, tiek kultūros atstovams ir visuomenei – visiems keliaujantiems, besidomintiems, ieškantiems naujų patirčių ar tiesiog išskirtinių vaizdų. Tikiu, kad šis unikalus istorinis statinys taps vienu iš daugelio įdomių, kultūros vertybėmis laikomų ir labiausiai lankomų objektų šalyje“, – sako susisiekimo viceministrė Loreta Maskaliovienė.
Pasak LTG grupės generalinio direktoriaus Egidijaus Lazausko, beveik 600 metrų ilgio ir daugiau nei 40 metrų aukščio Lyduvėnų geležinkelio tiltas – strateginės reikšmės saugomas objektas. Tai ne tik kultūros vertybė, bet ir svarbi geležinkelių infrastruktūros dalis, užtikrinanti nepertraukiamą traukinių eismą Klaipėdos uosto kryptimi, kai vykdomi didelės apimties remonto ar rekonstravimo darbai ruože Šiauliai–Klaipėda.
Lyduvėnų geležinkelio tiltas patenka į Dubysos regioninio parko Lyduvėnų kraštovaizdžio draustinį. Bilietų pardavimas į ekskursijas Lyduvėnų geležinkelio tiltu prasidės jau nuo gruodžio 9 dienos.
„Tai unikalus ir ilgai lauktas sprendimas raiškiausio Lietuvoje Dubysos slėnio kraštovaizdį apžvelgti iš 33 m aukščio. Atkreipiame dėmesį, kad tai nėra paprastas lankytinas objektas, todėl ekskursijas reikės planuotis iš anksto, įsivertinti aukščio baimę ir labai atsakingai susipažinti su visomis lankymosi ant tilto sąlygomis bei taisyklėmis“, – sako Agnė Jasinavičiūtė, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorė.
Tilto pritaikymo visuomenei sprendimai
Viešoji geležinkelių infrastruktūra yra svarbi nacionaliniam saugumui. Tiltas – saugomas strateginis objektas, todėl įrengiant jo prieigas reikėjo užtikrinti saugos reikalavimus. Kad lankytojai galėtų apžvelgti Dubysos upės slėnį ir geležinkelio tiltą, „LTG Infra“ po juo įrengė pėsčiųjų taką, sumontavo naujus metalinius turėklus ir apsauginius stogelius. Tilto prieigose įrengta automobilių stovėjimo aikštelė, link tilto vedantys takeliai, informaciniai stendai ir daiktų saugojimo dėžės.
Rytinėje ir vakarinėje tilto pusėse bendrovė įrengė metalinius laiptus, sumontavo apsaugines tvoras bei turniketą, tako apšvietimo bei vaizdo stebėjimo sistemas.
Bendra projekto vertė (techninio darbo projekto parengimas, parengto projekto ekspertizė, ranga bei statinio statybos techninės priežiūros paslaugos) – apie 1,5 mln. Eur. Projektas įgyvendintas Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos projekto Nr. 05.4.1-APVA-V-016-01-0008 „Kraštovaizdžio vertybių apsauga ir pritaikymas pažinti (I)“ lėšomis. Projekto rangovas – UAB „Švykai“.
Ką svarbu žinoti lankytojams
„Lankymo strateginės reikšmės saugomuose objektuose sąlygos kitokios nei lankantis paprastuose apžvalgos objektuose. Norintieji pasivaikščioti Lyduvėnų geležinkelio tilto taku savo apsilankymą privalės suplanuoti iš anksto rezervuodami ekskursiją ir įsigydami bilietą per PAYSERA sistemą, taip pat sutikdami su lankymosi taisyklėmis. Su iš anksto įsigytais bilietais pirmosios ekskursijos vyks jau gruodžio 13 dieną“, – sako Mindaugas Balčiūnas, Žemaitijos saugomų teritorijų direkcijos direktorius.
Ekskursijas ves specialiai pasiruošę ir saugos mokymus baigę Žemaitijos saugomų teritorijų direkcijos specialistai.
Atkreipiame dėmesį, jog bilietus ekskursijoms reikia įsigyti ne vėliau nei 5 darbo dienos iki apsilankymo ant tilto. Vietoje įsigyti bilietų galimybės nebus, o savarankiškai lankytis objekte draudžiama.
Vienos ekskursijos trukmė 1 valanda, o vienu metu ant tilto gali lankytis daugiausia 14 asmenų.
Visi galimi ekskursijų laikai bus skelbiami bilietų pardavimo sistemoje. Taip pat dėl nenumatytų geležinkelio tilto infrastruktūros priežiūros darbų, nepalankių oro sąlygų (stipraus vėjo, lietaus, snygio, plikšalos, perkūnijos ir pan.) ekskursija gali būti atšaukta. Apie tai lankytojai bus informuojami elektroninėje ekskursijų rezervavimo sistemoje nurodytais kontaktais ne vėliau kaip 1 dieną iki ekskursijos. Atšaukta ekskursija būtų keliama į kitą laikotarpį arba pirkėjui grąžinamas sumokėtas ekskursijos mokestis.
Aukščio baimę turinčių lankytojų prašoma įvertinti savo galimybes dalyvauti ekskursijoje, o prieš atvykstant kviečiama susipažinti su lankymosi maršrutu.
Nuo Lyduvėnų geležinkelio tilto atsiveriančiu vaizdu galės grožėtis kiekvienas – ant tilto įrengta vaizdo kamera.
Apie Lyduvėnų geležinkelio tiltą
Lyduvėnų tiltą I pasaulinio karo metais (1918 m.) pastatė vokiečiai. Tuo metu statinys buvo 570 m ilgio ir buvo sudarytas iš devynių santvarų. Tiltu nutiestu vienbėgiu geležinkeliu pirmasis traukinys pravažiavo 1918 m. gegužės mėnesį.
Iki Antrojo pasaulinio karo eismas Lyduvėnų tiltu buvo labai intensyvus: keleiviniai traukiniai per metus perveždavo 5–12 tūkstančių keleivių. Prekiniais traukiniais buvo gabenama daug krovinių į Vokietiją.
Atsitraukdami, vokiečiai 1944 m. liepą tiltą susprogdino. Tai sutrukdė sovietų armijai žygiuoti pirmyn. Karinis inžinerinis dalinys per 29 dienas tiltą atstatė. Dalis trofėjinių santvarų buvo atgabenta iš Vokietijos. Dalis atramų ir perdangos buvo pastatyta taip pat iš medinių konstrukcijų.
1952 m. baigtas atstatyti dabar stovintis tiltas.