Keistai elgtis ėmė jau kelionės pradžioje
Kaip pasakoja Viktorija, pasiruošimas prieš daugiau nei metus vykusiai kelionei klostėsi sklandžiai – buvo pasirašyta sutartis, pavedimu atliktas avansas, o moteriai, kuri pati daug keliauja ir yra aplankiusi daugiau nei 50 šalių, organizaciniai klausimai nesukėlė jokių įtarimų.
„Nedidelis įtarimas kilo pervedus avansą – Aida paklausė, ar galėtume tą padaryti į lietuvišką sąskaitą, nes tuomet mums nebūtų taikomas mokestis. Kadangi avansą jau buvome pervedę, to daryti nesutikome. Ji buvo labai maloni ir pasakė, kad nieko tokio, tik norėjo, jog mums būtų geriau.
Prieš atvažiuojant, Aida prašė atvežti tam tikrų dalykų – pavyzdžiui, marškinėlius su „Žalgirio“ atributika. Buvo nemažai daiktų, tačiau nepasirodė įtartina, kadangi jie buvo lietuviški. Pirmą kartą keisčiau reagavau, kai ji oro uoste paprašė nupirkti kvepalų, bet pasiteisino tuo, kad jų reikia viešbučio vadybininkei, kadangi ten yra labai brangu ir jie neoriginalūs.
Aida tikrai labai maloniai bendravo, dalijosi patarimais, tad viskas užglaistoma buvo tikrai gražiai“, – kelionės pradžią prisimena Viktorija.
Anot Viktorijos, Aida kurį laiką visur važiavo kartu, tačiau jau kelionės pradžioje prasidėjo įvairūs nesklandumai. Pirmiausia, dėl liūties pasikeitė planai aplankyti vieną parką, o tuomet, neva dėl pavėlavimo, Viktorijos šeima nebegalėjo nuvykti į termo vonias.
„Nuvežusi į parką, ji mums pasiūlė kelias valandas pasivažinėti dviračiais, o tuomet kartu vykti į termo vonias. Grįžus, Aida pasakė, kad mes pavėlavome, termo vonios nebedirba, be to, jos yra tame pačiame parke, kuriame ką tik buvome, tad už įėjimą reikėtų mokėti papildomai. Susinervinome, nes mes nevėlavome. Kaip vėliau paaiškėjo, tai buvo melas – vonios dirbo ir nereikėjo važiuoti į jokį parką.
Kitą dieną ji su mano tėvais nuvažiavo į parduotuvę. Pasirodo, neturėjo pasiėmusi piniginės, tad paprašė paskolinti 100 JAV dolerių, kuriuos atiduos, kai grįš į viešbutį. Kadangi iki tol viskas buvo gerai, tėvai sutiko paskolinti. Apie tai sužinojus, man kilo įtarimas“, – prisimena Viktorija.
Viktorijos nepatiklumas su kiekviena diena augo vis labiau. Jos teigimu, Aida su šeima nevyko kartu į Masai Mara, kur, kaip paaiškėjo, kone viskas buvo neapmokėta.
„Atvykus pirmą dieną, pernakvojus, viskas buvo gerai. Ryte negalėjome išvažiuoti, nes Aida nebuvo sumokėjusi automobilio nuomos. Bandėme susisiekti, nepavyko, tad apmokėjo vairuotojas. Privažiavus Masai Mara, jis pasakė, kad yra neapmokėta. Paskambinus Aidai, ji paprašė sumokėti patiems, kadangi pamiršo įduoti pinigus vairuotojui. Prašėme pinigus pervesti, tačiau teigė, jog pavedimas taip greitai neateis. Apmokėjome, nes į parką norėjome patekti.
Nuvykus į masajų miestelį, Aida pasakė, kad čia taip pat nesumokėta, tad tą turime padaryti patys. Atrodo, naivu, bet kai tokį atstumą atvažiuoji, norisi viską pamatyti. Grįžus prašėme grąžinti pinigus, ji sakė, kad atiduos grynais Nairobyje. Man kilo vis didesnis įtarimas, tad pradėjau jų reikalauti.
Atrodo, naivu, bet kai tokį atstumą atvažiuoji, norisi viską pamatyti.
Nairobyje turėjome eiti į bokštą, ji pasakė, kad nedirba. Grįžus į viešbutį, Aida pasiūlė pasidėti daiktus, vykti į restoraną, tačiau ji pirmiau norėjo grįžti namo, pasiimti pinigus ir tuomet susitikti numatytoje vietoje. Mano vyras ir tėtis nusprendė vykti kartu, nes nuojauta sakė, kad geruoju nesibaigs.
Praėjus kelioms valandoms ir jiems negrįžus, paskambinome ir sužinojome, kad Aida pinigų neturi, ieško, kur jų gauti. Vairuotojas mums papasakojo, kad ji visada taip elgiasi ir patarė reikalauti pinigų. Pradėjau rašyti piktas žinutes, tad Aida pervedė 245 JAV dolerius.
Nuvykus pas vyrus, reikalavau Aidos pasirašyti skolos lapą su 505 JAV dolerių skola. Šiaip ne taip ji rado žmogų, kuris pervedė 111 JAV dolerių. Prisidėjus dar papildomoms išlaidoms, skolos likutis siekė 414 JAV dolerių.
Aida pažadėjo, kad skolą perves draugė, gyvenanti JAV. Laukiau, pervedimo nebuvo, o anksti ryte laukė skrydis į Paryžių. Neramu, tuo metu ėmė uždaryti šalių sienas, aš jai vis rašiau žinutes. Galiausiai Aida pradėjo sakyti, kad mes jai esame skolingi, nes turėjome per daug kambarių, savivaliavome, nors viską ji pati užsakinėjo. Ėmė aiškinti, kad išvažinėjome daugiau kuro, vanduo, kurį gėrėme, nebuvo įskaičiuotas, o vakarienės kainavo per daug, nors kelionės metu nieko nesakė.
Vėliau su viešbučiais išsiaiškinome, kad ji turi didžiules skolas už kitus turistus, jai nebenori nuomoti kambarių, todėl duoda mažesnius už brangiau arba didina kitų turistų sąskaitas“, – feisbuko įraše teigia Viktorija.
Pasiskolintų pinigų negrąžino
Viktorija neslepia, kad prasidėjus keistenybėms, ji jautėsi pikta. Anot moters, blogiausia, kad tuo metu nebuvo kitos išeities, kaip tik susimokėti patiems.
„Net vairuotojas mums maloniai sutiko padėti, nes minėjo, kad Aida taip pat jį yra apgavusi, tad norėtų mums pagelbėti, kadangi policijai duodami kyšiai ir ji nepadės“, – sako Viktorija.
Viktorija tikina, kad iki šiol Aida jai yra neatidavusi kiek daugiau nei 400 JAV dolerių, o juos susigrąžinti bandė ne tik rašydama žinutes, bet ir laiškus el. paštu.
„Dalį pinigų ji grąžino. Žadėjo, kad 200 JAV dolerių perves jos draugė, kuri planavo tą padaryti ryte, tačiau kai su ja sukontaktavau, ji parašė, jog Aida pasakė pinigų nepervesti, – pasakoja Viktorija. – Vėliau Aida pradėjo mus kaltinti, kad pažeidėme sutarties sąlygas, nes pasidalinau istorija feisbuke.“
Sugrįžus į Lietuvą, šalyje buvo paskelbtas griežtas karantinas, tad Viktorija turėjo 14 dienų izoliuotis. Tuo metu ji surinko visus įrodymus, tačiau pasikonsultavusi su teisininkais, suprato, kad tai beprasmiška.
„Jie mane informavo, kad Aida yra Afrikoje, tad aš nelabai ką galėsiu padaryti. Dar kelis kartus parašiau jai laiškus, bet nieko negavau. Aida mane visur užblokavo, – neslepia Viktorija. – Prieš mums vykstant į kelionę, apie Aidą buvo geri atsiliepimai. Tik po mūsų kelionės sužinojau dar kelių moterų istorijas, kurios taip pat buvo apgautos.“
Prašė nupirkti drabužių, neįspėjusi pakeitė viešbutį
Ilona su šeima į Keniją vyko gruodžio pabaigoje ir tikina, kad dėl Aidos taip pat prarado nemažą dalį pinigų, o kelionės planas, jos teigimu, buvo įvykdytas tik apie 40 proc.
„Aidos organizuojamas keliones vienoje keliautojų grupėje pamačiau rugpjūtį. Pakomentavau po nuotrauka, o ji pasiūlė atvykti ir viską pamatyti gyvai. Sutarėme, kad atvyksime gruodį, ir paprašiau, jog atsiųstų planą, kaip atrodytų kelionė dviem suaugusiems ir vaikui“, – prisimena I.Skripnik.
Anot moters, įspėjamieji signalai prasidėjo dar organizuojant kelionę, tačiau tuo metu moteris jų nesureikšmino. Kaip ji pasakoja, pirmiausia Aida paprašė anksčiau sumokėti pinigus už kelionę.
„Pirmą mokėjimą reikėjo atlikti praėjus mėnesiui nuo rezervacijos, antrą – maždaug po 6 savaičių, trečią – likus 10 dienų iki kelionės. Spalio viduryje ji paklausė, ar galėtume padaryti pirmą mokėjimą argumentuodama, kad bus piko metas, tad viską reikia rezervuoti iš anksto. Pagalvojau, jog nieko tokio ir pinigus pervedžiau.
Svarbu, kad ji duoda ne savo rekvizitus, o draugų, vadinamų darbuotojų – pinigai mokami ne tiesiogiai jai“, – teigia I.Skripnik.
Spalio viduryje ji paklausė, ar galėtume padaryti pirmą mokėjimą argumentuodama, kad bus piko metas.
Sumokėjus pinigus už visą kelionę, Aida Ilonos paprašė nupirkti ir atvežti drabužių, avalynės, kadangi Afrikoje viskas labai brangu. Užsiminusi, jog turistai visada taip daro, o pati akimirksniu už prekes atsiskaito, Aida nesunkiai įtikino Iloną padėti.
„Ji išsirinko marškinėlių, kombinezoną, sportbačius. Vėliau atsiuntė nuotrauką, kad jos draugas yra gatvės muzikantas, kuriam sulūžo gitara, Afrikoje nėra pirkti originalių, tad paklausė, ar galėtume nupirkti. Visa suma išėjo 266 eurai, o ji pati vis akcentavo, kad neišmestume kvitų, surašytume, kiek kas kainavo ir ji pinigus atiduos“, – sako I.Skripnik.
Rimtesni nesklandumai Ilonos šeimą pasitiko jau nusileidus oro uoste – Aida kiek daugiau nei valandą vėlavo atvažiuoti pasiteisindama, kad yra didelis eismas.
„Dabar manau, kad vėlavimas buvo suplanuotas, nes tą dieną turėjome važiuoti į žirafų parką, o ji tempė laiką. Kiek žinau, parkas dirba ilgai, mačiau jų darbo laiką, bet ji pasakė, jog tai neatitinka, nes čia Afrika. Pasiūlė pailsėti, pabūti viešbutyje.
Pagal planą, mūsų viešbutis turėjo tiekti pietus ir vakarienę, tačiau paaiškėjo, jog viešbutis ne tas, o šiame nėra suplanuoto maisto. Aida pasiūlė vykti į prekybos centrą, kur galėsime pavalgyti. Pati Aida valgė kartu. Paprašėme sąskaitos, o ji tuo metu atsistojo ir nuėjo. Numoję ranka, sumokėjome už ją“, – pirma karčia patirtimi dalijasi I.Skripnik.
Dabar manau, kad vėlavimas buvo suplanuotas, nes tą dieną turėjome važiuoti į žirafų parką, o ji tempė laiką.
Netrukus Ilona atidavė Aidos prašytus atvežti drabužius ir pasakė, kad už juos gali sumokėti grynais. Visgi tuo metu Aida pinigų neturėjo ir pažadėjo už daiktus sumokėti kitą dieną.
„Ji pažadėjo, kad vairuotojas perduos jos pinigus, tačiau ryte atvažiavo kitas žmogus, kuris nieko apie tai nežinojo. Nuo to karto Aidos savo akyse daugiau nemačiau“, – tikina I.Skripnik.
Susigrąžinti pinigų nesitiki
Atvykus į vieną nacionalinį parką, Ilona sužinojo, kad suplanuoto safario tą dieną nebus, nors sumokėta buvo už dvi dienas. Kaip ji pasakoja, susisiekus su Aida, ji tikino nieko apie tai nežinanti.
„Praėjus dviem dienoms, ruošėmės išvykti į kitą nacionalinį parką, bet gavau žinutę, kad pastarojoje vietoje nebuvo apmokėta nakvynė. Aida apkaltino banko trukdžius, tad patys susimokėjome 275 JAV dolerius. Aida pažadėjo viską grąžinti.
Pakeliui vairuotojas informavo, kad kelionės planai keičiasi, nors viskas buvo apmokėta, tad dvi dienos safaryje nuplaukė. Aida paaiškino, jog ten buvo liūtis ir viskas apsemta, tačiau paskambinus į parką, sužinojome, kad jokios liūties nebuvo.
Atvykus į naują viešbutį, paaiškėjo, kad vėl įskaičiuoti tik pusryčiai, nors turėjo būti kitaip. Aida pažadėjo, jog pinigus grąžins. Kitą dieną išvažiavome į Masai Mara, kur sužinojome, kad ji nėra rezervavusi bilietų, nors už juos sumokėjome. Kantrybė jau trūkusi, bet nesinorėjo nuvilti vaiko, tad sumokėjau 410 JAV dolerių“, – pasakoja I.Skripnik.
Anot Ilonos, kiekviena kelionės diena šeimai atnešdavo vis po naują siurprizą – dažniausiai būdavo rezervuotas ne tas viešbutis, kas nors nesumokėta, o Aida visada paprašydavo susimokėti patiems ir pažadėdavo grąžinti pinigus.
„Vietoje aštuonių dienų safaryje turėjome tris, lėktuvo bilietai buvo nupirkti tik su rankiniu bagažu, nors turėjo būti įskaičiuoti ir lagaminai. Ji man liko skoloje apie tūkstantį eurų, nors vienu metu 270 eurų pervedė“, – aiškina I.Skripnik, kuriai šiandien Aida kaip tik dalį pinigų sugrąžino, nors, Ilonos teigimu, vis tiek trūksta apie 300 eurų.
Bėgant laikui, Ilonai susisiekti su Aida darėsi vis sunkiau – moteris kelias dienas neatrašydavo argumentuodama, kad turi daug reikalų, tačiau pinigus žadėdavo grąžinti rytoj.
„Aida vis sakydavo, kad nesinervinčiau, nes jai mano pinigų nereikia. Kiek bendravau su kitais nukentėjusiais, vieni pinigų laukia metus, kiti – dvejus. Daugumai skolinga apie kelis šimtus eurų. Galiausiai Aida mane užblokavo, – atskleidžia I.Skripnik. – Dar būdama ten, supratau, kad pinigų tikėtis neverta.“
VVTAT: priklauso, ar organizatorė yra registravusi savo veiklą
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) atsiųstame komentare teigia, kad konkrečiu atveju reikėtų įvertinti tam tikras aplinkybes.
„Jeigu minėta moteris veikia kaip kelionių organizatorius ir yra atitinkamai registravusi savo veiklą Lietuvoje, tokiu atveju tarp jos ir paslaugas įsigijusių žmonių susiklosto vartojimo santykiai. Nukentėję vartotojai savo teises galėtų ginti bendra tvarka.
Jei nepavyktų ginčo išspręsti su paslaugos teikėju, jie gali kreiptis į VVTAT, pateikti prašymus, mokėjimą patvirtinančius dokumentus, kitus įrodymus. VVTAT nagrinėtų ginčą ne teismo tvarka, vertindama visas aplinkybes, ginčo šalių paaiškinimus ir pateiktus įrodymus.
Tačiau jeigu moteris veikia kaip fizinis asmuo ir savo veiklos nėra oficialiai registravusi, jos veiksmai galėtų būti vertinami kaip sukčiavimas. Šiuo atveju nukentėję asmenys galėtų kreiptis į teisėsaugos institucijas.
Visais atvejais, prieš įsigyjant su kelionėmis susijusias paslaugas, vartotojams patariame patikrinti, ar konkretus paslaugų teikėjas yra registruotas kaip turizmo paslaugų teikėjas Lietuvoje. VVTAT savo tinklapyje skelbia licencijuotų kelionių organizatorių, kelionių pardavimo agentų, gidų ir kt. sąrašus. Iš licencijuotų subjektų įsigijus paslaugas, bus lengviau apginti savo pažeistas teises, bus galima išvengti apgaulių ir kitų sukčiavimo atvejų“, – sako VVTAT.
Keliones organizuojanti Aida: pinigai keliautojai grąžinti
Aida atsiųstame komentare teigia, kad pinigai buvusiems klientams, konkrečiai, I.Skripnik, yra grąžinti.
„Pagal sutartis neatitikimai grąžinami per 30 dienų. Grąžinta anksčiau. Atsiprašome dėl nepatogumų“, – sako A.N.Sann.
Po kurio laiko Aida komentarą patikslino:
„Būna situacijų, kai žmonėms gali tekti už ką nors susimokėti patiems, bet tai įvyksta retai. Dažniausiai taip nutinka užstrigus bankų sistemos mokėjimams. Jeigu būna neatitikimų, su klientais kelionės pabaigoje susiskaičiuojame ir jie arba mes grąžiname pinigus.
Didesnes sumas dažniausiai grąžiname pavedimu ir, pagal sutartis, tai gali užtrukti iki 30 dienų. Visada stengiamės padaryti anksčiau, kad nekiltų nesusipratimų. Už lietuvišką atributiką pinigus atiduodu.
Būna, klientai patys pridaro problemų: suserga, kviečiame gydytojus, perkame vaistus, vairuotojai vežioja į oro uostus. Jau po kelionės tvarkome su mūsų paslaugomis nesusijusios klausimus.
Atvykę žmonės to nesupranta ir kaltina sukčiavimu, terorizuoja šeimos narius, kitus turistus, juos gąsdina, šmeižia. Dėl to kreipsiuosi į atitinkamas migracijos ir teisėsaugos institucijas. Visiems pinigai buvo grąžinti, o su nukentėjusiais nuo pandemijos yra susitarta raštu.“