Kaip rašoma pranešime spaudai, patirtį tarptautinėse turizmo bendrovėse įgijusi projektų ir kelionių vadovė bei gidė M.Auksutytė įsitikinusi, kad pandemijos laikotarpis yra geriausias laikas pasiruošti naujiems turistų srautams ir šių dienų poreikius atitinkančiam gidų darbui.
„Dar prieš pandemiją turistų nakvynių skaičius Lietuvoje augo apie 10 proc. – iš visų ES šalių tokiu augimu nusileidžiame tik Slovakijai. O šių dienų turistams nebeužtenka tik sauso pasivaikščiojimo po miesto centrą su gidu. Keliautojai nori betarpiško bendravimo, empatijos, nuklysti į šoną nuo turistinių objektų, veikti tai, ką veikia vietiniai, išragauti tradicinius patiekalus, o geras gidas už visą tai ir yra atsakingas. Dėja, Lietuvoje tik labai nedidelė dalis gidų – naujų ir dirbančių ilgą laiką – gali tokias patirtis pasiūlyti“, – modernios gidų mokyklos poreikį Lietuvoje įvardino „GuideLines Academy“ vadovė.
Atgyvenę gidų mokymai
Pirmieji gidų rengimo standartai Lietuvoje sukurti ir patvirtinti valstybės buvo dar 1993 m. Nuo to laiko gidų mokyklų gairės minimaliai keistos buvo tik kelis kartus. Pirmoji gidų sąjungos prezidentė Skaidra Kulakauskienė pripažįsta, kad Nepriklausomybės pradžioje buvo visai kitas turizmo srities kontekstas, keliautojų buvo vienetai, o gidams pakako bazinių žinių ir istorijos išmanymo.
„Dabar gyvuojančiose gidų mokyklose per daug reikšmės skiriama teorijai, metodikai, tačiau trūksta praktinių užsiėmimų, kur būsimi gidai realiai susidurtų su situacijomis. Gidų ruošimo gairėse per mažai vietos atskiroms gidų šakoms – tokioms, kaip animatoriai ar teminiai gidai. Šių dienų gidams trūksta grupės valdymo psichologinių pagrindų, žinių, kaip bendrauti su gidus samdančia agentūra ar kelionių organizatoriais“, – teigia atvykstamajį turizmą daugiau nei 20 metų organizuojanti viena labiausiai patyrusių gidžių Lietuvoje S.Kulakauskienė.
Ilgametė JAV turizmo kompanijos „Grand Circle Coorporation“ Pabaltijo, Centrinės Europos ir Centrinės Azijos regionų padalinio vadovė Oksana Šidlauskienė taip pat pabrėžia, kad vienas didžiausių iššūkių organizuojant turus užsienio turistams Lietuvoje ir Pabaltyje – gerų vietos gidų trūkūmas.
„Pagrindinė daugelio gidų problema – lankstumo nebuvimas. Dažnas gidas išmano istoriją ir savo pasiruoštą programą, tačiau turistai šiais laikais nori ir gido asmeninę istoriją sužinoti, ir jo vardą įsiminti bei tikisi šypsenos. Dažnai girdėdavome istorijų, kad gidai didžiuodamiesi pasakoja apie išsivadavimą iš Sovietų Sąjungos, bet keliautojams paklausus, kaip gi žmonės Lietuvoje gyvena šiandien – ekskursijos vedliai susierzindavo ir labai nenoriai nukrypdavo nuo savo pasiruoštų istorinių temų“, – pasakoja O.Šidlauskienė.
Amerikietiškoje turizmo kompanijoje buvo bandymų ruošti vietos gidus ir pagal trumpą šiuolaikinę programą, bet daugeliui gidų pakeisti įpročius per vieną ar dvi dienas nelengva. Todėl, anot O.Šidlauskienės, nauja moderni gidų mokykla yra labai sveikintina iniciatyva lietuviškoje, Pabaltijo ar net visos Europos turizmo rinkoje. „Modernūs gidai turi turėti daug daugiau socialinių įgūdžių, noro ne tik pasakoti istorinius faktus, bet supažindinti keliautojus su šiandienos gyvenimu, gidai taip pat turėtų išmokti priimti konstruktyvią kritiką, keistis ir tobulėti kiekvienais metais“, – įsitikinusi tarptautinio turizmo ekspertė.
Įsiklausys į modernių gidų ir keliautojų poreikius
Naujų gidų žinių poreikius ir stengsis užpildyti nauja gidų mokykla „GuideLines Academy“. Akademijos kūrėjai – savo sričių profesionalai – tikisi sudominti būsimus gidus ir norinčius pasikelti kvalifikaciją esamus gidus ne mokymais, ką konkrečiai pasakoti, bet kaip tai daryti patraukliai.
„Šalia tradicinių istorinių, architektūros, turizmo rinkos paskaitų daug daugiau dėmesio skirsime mokymams, kaip iš atskirų istorinių faktų sukurti patrauklų, nenuobodų pasakojimą, kaip jį nuotaikingai ir interaktyviai papasakoti keliautojams. Labai didelį dėmesį skirsime grupės dinamikai, psichologijai, praktinėms užduotims. Mokysimės, kaip kūrybiškai pažvelgti į gido veiklą, kaip paruošti nestandartines ekskursijas. Daug praktikuosimės, kad įgautume šiuolaikinę, gerai apmokamą gido profesiją, o ne tik gido pažymėjimą. Aplink akademiją norime sukurti profesionalių gidų bendruomenę, kuri ir mokymams pasibaigus bendrautų bei dalintųsi žiniomis“, – naujoves vardina M.Auksutytė.
Akademijoje planuojami ir kelionių vadovų kursai, nes ši sritis skiriasi nuo gido profesijos, – joje ypač reikia praktinių žinių darbui su grupe ilgesnį laiko tarpą. Bus ruošiami ir teminių, nišinių sričių gidai, kvalifikacijos kėlimo kursai, planuojami socialiniai projektai.
„Dėmesį skirsime ir gerai apmokamo darbo paieškoms arba pelningos savo darbo vietos sukūrimui. Profesionaliai ir nuoširdžiai dirbantis šių dienų gidas gali uždirbti daug didesnį atlyginimą nei šalies vidurkis – tik reikia žinoti, ko šių dienų keliautojas tikisi iš kelionių vedlio“, – priduria naujos gidų akademijos Lietuvoje vadovė M.Auksutytė.