Magiška „nemokamai“ trauka: kodėl į muziejus einame tik tada, kai įėjimas nemokamas?

Sekmadienį, birželio 5-ąją, kada Lietuvoje buvo minima Tėvo diena, prie įėjimo į Lietuvos zoologijos sodą nuo ankstaus ryto buriavosi minia žmonių. Eilės nesumažėjo iki vakaro – per dieną sode apsilankė daugiau nei 16 tūkst. lankytojų. Tai – šios vietos rekordas. Viskas, ko reikėjo jam pasiekti – padaryti įėjimą nemokamą.
Lietuvos valdovų rūmai
Lankytojų eilė prie Lietuvos valdovų rūmų / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Panaši situacija buvo ir gegužės 21-ąją, kada daugelyje Lietuvos muziejų vyko Tarptautinės muziejų nakties renginiai.

Kodėl lietuvius taip veikia magiška formuluotė „nemokamas įėjimas“? Komunikacijos specialistai teigia, jog bilieto kaina – ne vienintelė priežastis.

Atvažiavo iš pajūrio

Vaida Karpauskaitė kartu su tėvais ir savo šeima į Kauno zoologijos sodą atvažiavo iš Klaipėdos rajono. Pasak moters, šią išvyką jie suplanavo spontaniškai. Vis dėlto lemiamas sprendimui buvo žinojimas, kad įėjimas į sodą tądien bus nemokamas.

„Visada per Tėvo dieną kažkur važiuojame. Gyvename netoli savo tėvų, tad iš ryto juos aplankome, o tada visi sėdame į mašiną ir keliaujame. Tik iki šių metų tos kelionės buvo netolimos. Šįkart nusprendėme keliauti į Lietuvos zoologijos sodą – patys čia seniai lankėmės, o vaikai buvo maži, nelabai ką atsimena. O dar paskaitėme, kad nemokamai įleis“, – priežastis dėl ko sekmadienį atsirado Kaune, nurodė moteris.

Pasak jos, kiek išleido šiai kelionei ji dar neskaičiavo. „Aišku, kainavo degalai, pirkome maisto (dalį atsivežėme, bet visokių užkandžių pirkome ir Kaune). Bet susitaupė bilietų kainą – buvome keturi suaugę ir du vaikai. Tai, jei būtų reikėję mokėti pilną kainą už įėjimą, būtume išleidę 26 eurus“, – skaičiavo pašnekovė.

Atvykėlius nustebino ilga eilė, nusidriekusi prie zoologijos sodo kasų. „Nesitikėjome, kad norinčių į zoologijos sodą bus tiek daug. Bet, matyt, nemokamas įėjimas suviliojo ne tik mus“, – sakė V.Karpauskaitė.

Veikia ir nuolaidos​

Lietuvos zoologijos sodo Komunikacijos ir edukacijos skyriaus vedėja Neringa Kirijenkaitė sakė, kad paskelbę apie nemokamą įėjimą Tėvo dieną tikėjosi lankytojų anšlago, nes žmonių sode ženkliai padaugėja kas kartą, kai įėjimas nemokamas. Pasak jos, veikia ir nuolaidos.

„Manome, kad toks didelis lankytojų skaičius birželio 5 d. buvo būtent dėl galimybės aplankyti zoologijos sodą nemokamai. Žinoma, paskatinti ateiti galėjo ir renginio metu vykę gyvūnų pristatymai, kurių metu specialistai pasakojo apie nykstančių rūšių gyvūnus“, – kalbėjo zoologijos sodo atstovė.

Apsilankyti nemokamai Kauno zoologijos sode dabar bus galima tik kitąmet birželį sezono atidarymo proga. Tačiau pigesni bilietai žadami ir liepos 1-3 dienomis, kada bus švenčiamas 78-asis Lietuvos zoologijos sodo gimtadienis.

„Nuolaidos bilietams bus suteikiamos su skrajutėmis. Be to, visi tomis dienomis nupirkti bilietai dalyvaus loterijoje ir galės laimėti tokius prizus kaip skrydis virš Kauno lėktuvu“, – būsimą renginį anonsavo N.Kirijenkaitė.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Taikomosios dailės muziejus
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Taikomosios dailės muziejus Tarptautinę muziejų naktį sulaukė daug lankytojų

Tingi ieškoti nereklamuojamos informacijos

Komunikacijos agentūros „Maniac“ direktorius Karolis Žukauskas įsitikinęs – įėjimo kaina nėra vienintelė priežastis, lemianti eiles prie muziejų ir kitų lankytinų vietų.

„Lietuvoje yra pakankamai nemokamų arba simboliškai kainuojančių muziejų, tačiau jie nebūna užpildyti. Mano nuomone, taip yra dėl kelių priežasčių: visų pirma, jų pačių informacijos sklaida silpna arba neegzistuoja. Antra, žmonės iš prigimties yra tinginiai, nenori ieškoti – nori, kad informaciją jiems atneštų ant lėkštutės.

Trumpalaikės akcijos, kai mokami muziejai dienai ar dviems tampa nemokamais (kaip būna per Muziejų naktį, arba kaip buvo šį savaitgalį su Kauno zoologijos sodu) išsprendžia abi minėtas problemas.

Informacija apie nemokamas paslaugas sklinda virusiniu principu: draugai kviečia draugus, persiuntinėja ją, todėl muziejai staiga trumpam tampa žinomi ir patrauklūs. O žmonėms nebereikia ieškoti informacijos apie muziejus – ji atnešama tiesiai ant lėkštutės el. laiško arba kvietimo į „Facebook“ renginį pavidalu“, – sakė pašnekovas.

Pasak K.Žukausko, kad bilieto kaina nėra didžiausia problema, įrodo ir Pinigų muziejus – per Muziejų naktį prie jo nutįso keliasdešimt žmonių eilė, nors muziejus visada nemokamas, tačiau tokio anšlago įprastomis dienomis nesulaukia, nors tada ir nereikėtų gaišti laiko eilėje.

Taip padarius iš tūkstančių lankytojų dalis grįžtų į muziejų per artimiausius mėnesius. Ir grįžtų ne dėl nuolaidos, o dėl priminimo, kuris badytų akis jų piniginėje

„Kauno zoologijos sodo atveju šį savaitgalį šeima su vienu arba dviem vaikais sutaupė 13-15 eurų, bet už tai turėjo kurį laiką stovėti eilėje kepinant saulei.

Ar sugaištas laikas vertas tokios sumos – sprendžia kiekviena šeima individualiai, tačiau už tokią atrakciją, mano nuomone, tai nėra didelė suma, kurios dauguma Lietuvos šeimų negalėtų paskirti kartą per porą metų.

Bet niekas jiems nesufleruoja ir neprimena, kad tokia pramoga yra visai šalia – ši bėda žinoma daugeliui Lietuvos muziejų (tik dažniausiai viešai jie jos nepripažįsta)“, – atkreipė dėmesį pašnekovas.

Komunikacijos specialisto nuomone, dauguma Lietuvos muziejų ir panašių įstaigų nemoka tinkamai išnaudoti tokių akcijų tam, kad lankytojų srautas išaugtų ne vienai dienai, o ilgesniam laikotarpiui.

„Kol kas negirdėjau, kad kuris nors muziejus per tokias nemokamas lankytojų dienas pasiūlytų, pavyzdžiui, tam tikro dydžio nuolaidą kitam apsilankymui tame pačiame arba kitame panašiame muziejuje (juk muziejai nėra konkurentai). Tą nuolaidą galėtum išnaudoti pats arba padovanoti draugui. Taip padarius iš tūkstančių lankytojų dalis grįžtų į muziejų per artimiausius mėnesius. Ir grįžtų ne dėl nuolaidos, o dėl priminimo, kuris badytų akis jų piniginėje“, – paprastą receptą muziejams pasiūlė K.Žukauskas.

Lietuviški muziejai, atrodo, tokias dienas vis dar vertina kaip pajamų praradimą. Tuo tarpu užsienio muziejai šias dienas išnaudoja savo įstaigos populiarinimui ir lankytojų lojalumo kūrimui.

Su draugais ir kartu su šeima daug keliaujantis ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, komunikacijos specialistas palygino mūsų šalies ir užsienio muziejų strategijas.

Pasak jo, pavyzdžiui, užsienyje didesni muziejai nemokamo lankymo dienas daro dažniau nei kartą per metus:

„Ar verta Lietuvoje tokias akcijas daryti dažniau, viskas priklauso nuo požiūrio. Lietuviški muziejai, atrodo, tokias dienas vis dar vertina kaip pajamų praradimą. Tuo tarpu užsienio muziejai šias dienas išnaudoja savo įstaigos populiarinimui ir lankytojų lojalumo kūrimui.

Kai tik pas mus atsiras toks požiūris, atsiras ir daugiau nemokamų dienų apsilankyti pusvelčiui kainuojančiuose muziejuose“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis