Noriu į Turkiją: kaip išsirinkti geriausią pasiūlymą?

Ne pirmą kartą į Turkiją keliaujantys lietuviai kartais juokauja, kad galėtų patys susiorganizuoti atostogas šioje šalyje. Tie, kuriems Antalijoje ir Alanijoje esančių viešbučių pavadinimai skamba vienodai egzotiškai ir vietos įžymybių aprašymai dar nieko nesako, pasikliauna kelionių organizatoriais. Tačiau čia ir kyla dilema: kurio pasiūlymą rinktis?
Turistai Turkijoje
Turistai Turkijoje / 123rf.com

Kaina nėra atsakymas į visus klausimus

Kelionių žurnalistė Goda Juocevičiūtė nėra kelionių organizatorė, tačiau į ją dažnai kreipiasi tie, kurie ketina aplankyti Turkiją ir jau yra peržiūrėję atostogų šioje šalyje kainas bei pasiūlymų paketus.

123rf.com/Turistai Turkijoje
123rf.com/Turistai Turkijoje, Antalijoje

„Pastebėjau dėsnį: kai pažįstami prašo patarimo, į kurią agentūrą geriausia būtų kreiptis dėl poilsinės kelionės, jie iškart ir priduria, kad svarbiausia – kuo pigiau. Įdomu ir tai, kad kai žmonės turi nusižiūrėję, pavyzdžiui, du pasiūlymus, jie klausia, kuris geresnis, bet vis tiek jau iš esmės būna pasirinkę pigesnį ir tarsi laukia pritariamojo linktelėjimo iš šalies“, – sako pašnekovė. Ir priduria: kartais tie 30 ar 50 eurų mažiau gali kainuoti nesusipratimų arba išvis atšauktas atostogas.

„Tikrai neaiškinu, kad būtinai reikėtų pirkti kuo brangesnį kelionės paketą – anaiptol ne. Tačiau visada pabrėžiu, kad tuo atveju, kai sunku apsispręsti ką rinktis, pirma reikėtų atkreipti dėmesį ne į kainų skirtumą, o, svarbiausia, į pačią įmonę, kuri tą kelionę siūlo“, – sako G.Juocevičiūtė.

123rf.com/Turistai Turkijoje
123rf.com/Turistai Turkijoje, Antalijoje

Kelionių agentūra ne organizuoja, bet pardavinėja keliones

Labai dažnai painiavos įneša tai, kad poilsiautojai pamiršta, jog ne visos įmonės, iš kurių gali įsigyti keliones, jas ir organizuoja.

Kelionių organizatorių Lietuvoje yra vos keli, o kelionių agentūrų – šimtai. Jos, kaip tarpininkės, visos siūlo visiškai arba beveik tokius pačius poilsio Turkijoje variantus, kuriuos ir parengia tie organizatoriai.

Asmeninio albumo nuotr./Goda Juocevičiūtė siūlo keliautojams naują paslaugą – maršruto gaires
Asmeninio albumo nuotr./Goda Juocevičiūtė

Tad paprastai nuėję į vieną agentūrą, gausite lygiai tokį patį pasiūlymą kaip ir kitoje. Ir nusipirkę poilsines keliones iš skirtingų agentūrų keliautojai galiausiai atsidurs tuose pačiuose užsakomųjų reisų lėktuvuose ir susitiks tuose pačiuose viešbučiuose. Tad ir vienodų kelionių paketų kaina skirsis nedaug, dažnai tik simboliškai.

„Todėl ir reikėtų pirmiausia pasidomėti kelionių organizatoriais ir agentūra, kuri pateko į jūsų akiratį, o tik po to – kainomis.

Vis dėlto kriterijus, pagal kuriuos atskirti patikimus kelionių organizatorius ar tarpininkus nuo aferistų arba nevykėlių, išskirčiau atsargiai“, – sakė G.Juocevičiūtė.

Pasak jos, didesnė tikimybė, kad įmonė nepaskelbs bankroto keliautojams jau susikrovus lagaminų arba atvykus į oro uostą, jei ji gyvuoja ne vienerius metus ir jei jos bei jos įkūrėjų istorija, kiek įmanoma sužinoti, yra švari.

„Galbūt rinkos naujokas – visiškai pajėgus, bet jei kyla dvejonių, tuomet geriau pirkti paslaugas iš to, kuris stabiliai kelionių rinkoje laikosi jau penkerius, dešimt ar dvidešimt metų“, – patarė kelionių žurnalistė ir konsultantė.

123rf.com/Turistai Turkijoje
123rf.com/Turistai Turkijoje ragauna vietinį maistą

Pasitikėkite specialistais

Jei kankina nežinia, kokį poilsį gausite už sumokėtus pinigus, ir patys neturite patirties renkant informaciją apie siūlomą viešbutį, reikia kreiptis patarimų į agentūrą. Jos darbuotojų atsakymai irgi gali padėti išsiaiškinti, ar pasirinkote tinkamus pardavėjus.

Ambicingi, gerą vardą norintys išsaugoti kelionių verslininkai stengiasi patys nuvykti į tas vietas, į kurias siūlo keliauti klientams.

123rf.com/Turistai Turkijoje
123rf.com/Turistai Turkijoje. Ekskursija laivu

„Įsivyravusi tokia praktika: kelionių organizatoriai agentūroms, kaip partneriams, už šiek tiek mažesnę kainą organizuoja išvykas, per kurias kelionių agentai aplanko kurortą ir daugybę viešbučių. Turo metu jie iki smulkmenų ištyrinėja viešbučių teritorijas, paplūdimius, išragauja ten siūlomą maistą, apžiūri kambarius, tikrina net lovų minkštumą – tam, kad besidomintiems klientams galėtų suteikti kuo daugiau ir kuo tikslesnės informacijos apie tą kurortinį miestelį ir nakvynės vietas bei jų skirtumus. Tai tam tikra investicija, kuria suinteresuoti ir kelionių organizatoriai, ir agentūros.

Taigi, jei konsultuojantis su kelionių pardavėjais, paaiškėtų, kad nei vienas iš jų toje vietovėje nėra buvę ir apie siūlomus viešbučius kalba pernelyg aptakiai arba bet ką, jau yra pagrindo suabejoti jų patikimumu. Nes profesionalai visada stengsis patys pabuvoti ten, kur po to siųs klientus, ir susirinkti kuo daugiau gyvos informacijos iš tos vietos, kad po to nepagarsėtų kaip mėgstantys keliautojus klaidinti“, – tikino G.Juocevičiūtė.

123rf.com/Turistai Turkijoje
123rf.com/Jodinėjimas ant kupranugario – populiari pramoga Turkijoje

Būnant Turkijoje nepamirškite, kad esate Rytuose

Turkija šiuo metu išgyvena turizmo verslo nuosmukį dėl to, kad neteko didžiosios dalies savo nuolatinių klientų – rusų. Be to, keliautojus iš užsienio atbaido ir baimė tapti neramumų ir galimų teroristinių išpuolių aukomis. Tai, anot G.Juocevičiūtės, šiek tiek pakeitė vietinę turizmo rinką, bet paties vietos verslininkų elgesiui ir charakteriui tai mažai arba visai jokios įtakos neturėjo.

Tautos būdo ir mąstymo nepakeičia karai, skirtingos dinastijos, tai tuo labiau nepakeis ir ekonominė situacija.

„Tarkime, turkai – pavieniai verslininkai, restoranų savininkai – yra tokie pat svetingi, nesuvaidinamai draugiški kaip ir anksčiau. Patys gidai irgi išlieka tokie patys, nepriklausomai nuo šalyje pasikeitusios situacijos.

Turkijoje galima pataikyti į ekskursiją, kur gidas viso labo atidirbs savo valandas, ir geriausiu atveju keliautojams atpasakos informaciją, lengvai randamą wikipedijose, o jo pagrindinė funkcija išliks didelę turistų grupę suvaldyti taip, kad niekas nepasimestų, nepaklystų, per ilgai neužtruktų, laiku susėstų į autobusą (disciplina ir organizuotumas – labai svarbu keliaujant grupėmis).

Tačiau gali pasitaikyti gidas, kaip sakau, su žanru. Jis galbūt ir nepapasakos visos Turkijos istorijos smulkiai, tačiau specialiai ar nesąmoningai leis turistams šalį, jos kultūrą pažinti per save. Pavyzdžiui, būna atvirų, nuoširdžių gidų, kurie, užuot kalbėję apie lankomą objektą, nuoširdžiai įsijaučia į pasakojimus apie savo šeimą, artimųjų kilmę, jų istoriją, kuri gali kur kas daugiau atskleisti apie vietinių tapatybę, papročius ar pasaulėžiūrą, negu bet kokie istorijos vadovėliai ar enciklopedijos“, – tikino pašnekovė.

123rf.com/Turistai Turkijoje
123rf.com/Turistai Turkijoje

Pasitikėti, bet netikėti?

Prieš savaitę Turkijoje įvykusi nelaimė, per kurią žuvo trys lietuviai, kai kuriems turistams įžiebė nepasitikėjimą vietinėmis turizmo įmonėmis. Tačiau ne kartą Turkijoje viena, su draugais ir šeima buvusi G.Juocevičiūtė tikino, jog taip nėra. Vis dėlto reikėtų nepamiršti, kad Turkija – ne Lietuva. Tad aklai tikėti tuo, ką suokia vietinis gidas ar pramogas siūlantis pardavėjas, nereikėtų.

"Turkijoje atskirti patikimus nuo aferistų ar nevykėlių neišbandžius – dar sunkiau nei renkantis Lietuvoje veikiančius kelionių organizatorius ar agentūras. Tikėtina, kad daugiau metų gyvuojančios, stambesnės įmonės ar jų tinklas turės daugiau ambicijų ir per daug metų bus „atkalusios“ bendravimo su užsienio turistais sistemą. Tam tikrų gudrybių sistemą – taip pat", – sakė pašnekovė.

Pasak jos, rytietiški triukai visiems vietiniams būdingi, tai jų mentaliteto, Azijos charakterio, dalis ir mažai pasiduoda pasikeitusioms ekonominėms ar politinėms sąlygoms. Jei kelionių verslininkas iki tol nesilaikydavo pažadų, tai ir dabar mažai kuo pasikeis, o jei iki tol buvo daugiau ar mažiau sąžiningas, toks ir liks.

„Pavyzdžiui, kartą lietuviškai kalbantis turkas pažadėjo ekskursiją pravesti pats. Tačiau kone paskutinę minutę, kai nebegalėjome keisti planų, jis mums pranešė, kad vis dėlto gidė bus kita – angakalbė, nes mes, suaugusieji, juk angliškai puikiai suprantame. Iš tikro ekskursija buvo normali, turėjome naujų, įdomių įspūdžių, tačiau mūsų mažiems vaikams būtų buvę dar smagiau keliauti, jei jie būtų girdėję pasakojimus lietuvių kalba.

Kartą lietuviškai kalbantis turkas pažadėjo ekskursiją pravesti pats. Tačiau kone paskutinę minutę, kai nebegalėjome keisti planų, jis mums pranešė, kad vis dėlto gidė bus angakalbė, nes mes šią kalbą juk mokame...

Tai smulkmena, kuri esmės nepakeitė, o tik sukėlė šypseną, bet paliudijo, kad viskas nebūtinai klostysis taip, kaip buvo pažadėta. Tad klausimas – kiek tos rytietiškos apgaulės ar nesusipratimai gali sutrukdyti mėgautis kelione ir šalies pažinimu ir kiek tai gali sukelti nepatogumų“, – sakė G.Juocevičiūtė.

Ji pateikė ir dar vieną pavyzdį: „Į daugumos vietinių kelionių maršrutus įtrauktas privalomas apsilankymas turkiškos odos centre. Žinoma, agentūros ar jose dirbantys gidai gauna komisinius už ten keliautojų įsigytas prekes – patys turkai to neslepia ir, priešingai nei kinai, pasakų ir visiškų mistinių nesąmonių apie šiuos prekybos taškus nekuria.

Tačiau netrumparegiai ir jaučiantys turistų grupių nuotaikas vietos kelionių verslininkai pasirūpins, kad klientai, kurių tai pernelyg nedomina, galėtų ilgiau pasidžiaugti pagrindiniu kelionės grožiu, ir stengsis, kad viešnagė tame madų ir prekybos centre neužtruktų ir nesurytų didžiosios ekskursijos dalies.

Bet tai vėlgi – nepriklauso nuo to, ar šalį apėmusi turizmo krizė, ar ne. Tai jau paties kelionių organizatoriaus politika“.

Luko Zadaracko nuotr./Kemero viešbutyje „Kimeros Park“ šiemet rusų turistų matyti mažiau, bet išaugo poilsiautojų iš Ukrainos skaičius
Luko Zadaracko nuotr./Kemero viešbutyje „Kimeros Park“

Kainos sumažėjo

Turistų sumažėjimas Turkijoje lėmė, kad net ir prasidėjus aktyviam sezonui, kainos išliko sąlyginai žemos.

„Pavyzdžiui, viešbučiai kelionių organizatoriams nakvynes parduoda pigiau nei anksčiau. Nors mūsų kelionių organizatoriai vis tiek užsideda palyginti nemenką antkainį, kelionių paketų kainos šiek tiek sumažėjo, palyginus su tokiais pačiais praeitų metų pasiūlymais.

Dėl vietinių ekskursijų tipiškai norėtųsi mąstyti taip: jei verslininkai prarado daug klientų, vadinasi, turi tapti lankstesni, daryti didesnes nuolaidas. Tačiau kaip tik dėl atsiradusios tuštumos jiems reikia išgyventi, todėl paslaugų kainų nesumažino, o kai kurie netgi pakėlė“, – pasakojo lietuvė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis