Žlugus „Thomas Cook“, iš viso kelionėse Europoje ir Šiaurės Afrikoje buvo apie 600 tūkst. bendrovės klientų. Daugiausiai jų – Viduržemio jūros kurortuose Ispanijoje, Graikijoje ir Turkijoje.
Daugiausiai žmonių parskraidinti reikės iš ankstyvą rudenį itin populiarios Turkijos. Iš Dalamano per dvi dienas suplanuota 19 britų valdžios užsakytų skrydžių. Daug keliautojų liko ir Tenerifėje, Maljorkos saloje, Zakinte Graikijoje.
Nors britų valdžia pasirūpins keliautojų grįžimu atgal į Jungtinę Karalystę, tokio masto operacija ir nežinia dėl kelionių milžino žlugimo pasekmių įnešė chaoso kurortuose.
Ispanijos salose likę keleiviai skundėsi, kad jiems teko nakvoti oro uostuose. Tunise viename viešbutyje kilo konfliktas tarp svečių ir vadybininkų, kai šie pareikalavo keliautojų susimokėti papildomai. Turkijos valdžia, užbėgdama už akių, įspėjo viešbučius „Thomas Cook“ klientų nevyti ir neprašyti papildomų pinigų. Tiesa, šiuo metu Antalijoje poilsiaujantis lietuvis Paulius pasakojo, kad streso viešbutyje nesijaučia – nei tarp svečių, nei iš administracijos.
Netikėtas pagalbos pasiūlymas
Tačiau kaip ir dažnai krizių atveju, atsiranda teigiamų istorijų, kaip žmonės nori padėti tiems, kurie pateko į nemalonią situaciją. Pavyzdžiui, Loustofte mieste privatūs verslai darbo netekusiems „Thomas Cook“ darbuotojams siūlo nemokamus pietus, taksi paslaugas ar bent kavos.
Gal kiek netikėtai pirmadienį Vilniaus senamiesčio baras „Būsi trečias“ pasidalijo žinute apie pagalbą žmonėms, jeigu jie dėl „Thomas Cook“ bankroto įstrigo Vilniuje. Nors tikriausiai tokių vargu ar yra – bendrovė į Vilnių kelionių nevykdė.
„Būsi trečias“ tris dienas juos pavaišintų pietumis nemokamai, o iki savaitgalio 6 žmonės galėtų nemokamai apsistoti baro savininko namuose.
„Būsi trečias“ vadovas Martynas Dacius 15min aiškino, kad jį tiesiog žmogiškai sujaudino bendrovės su tiek klientų žlugimas, ir jeigu jis gali padėti bent vienam žmogui – tą ir nori padaryti.
„Postas nebuvo dėl laikų, dėl reklamos – tą darydamas visai jos nesitikėjau, – tikino M.Dacius. – Net nesitikėjau, kad žmonės pradės dalintis. Aš tiesiog pats keliauju ir žinau, kokioje situacijoje galima atsidurti. Ir kaip būna gerai, jeigu yra, kas iš šalies padeda.“
Po žinute baro paskyroje netrukus atsirado komentarų, kad juk „Thomas Cook“ nevykdo kelionių į Lietuvą. M.Dacius sakė suprantantis, kad tikimybė yra maža, bet įmonė juk didelė, turi padalinių ir Rusijoje – gali visko būti. O jeigu būtų padėta bent vienam žmogui – tai jau būtų daug.
„Aš tai pasiūliau iš žmogiškosios pusės. Turiu namą, kur galiu priimti žmones, turiu barą, kuriame galiu duoti pavalgyti. Jeigu galiu padėti – tai why not?, – aiškino jis 15min. – Galbūt man kažkada reikės to, ir bus žmonių, kurie galės padėti.“
M.Dacius prisiminė, kad net ir nesiskelbdami viešai yra padėję keliautojams, kuriems staiga prireikė nakvynės. Jų namuose yra nakvoję ir muzikantai iš Čekijos, ir šeimos iš Baltarusijos. Buvo priėmęs ir kolegę, kai sudegė jos namas, ir ji su vaikais liko be pastogės.
„Pasiūlymas nemokamai nakvynei nėra visiškai iš lempos. Ne vienus klientus esame pas save nemokamai apnakvydinę, kai jiems bėda, neranda vietos“, – pasakojo baro vadovas. Jo teigimu, su vienais baltarusiais net ir po daugelio metų išlikę šilti santykiai, šie vis atvyksta aplankyti Vilniaus, yra tapę gerais draugais.
Tinklaraštis apie komunikaciją „Dansu Dansu“ taip pat įvertino Lietuvos baro iniciatyvą. „Gal kas dar pamenat, pas mus buvo postas – skaitytojo nuotrauka, kai „Būsi trečias“ šeimininkas išėjo vaišinti kamštyje strigusius vairuotojus jo gatvėje? Va savaitgalį pas juos cepelinus valgė David Faustino, o dabar dar prašom šitas. Kažkaip pas juos su požiūriu ir timing'u labai gerai“, – apie M.Daciaus pasiūlymą rašė komunikacijos ir rinkodaros ekspertai.
Kol kas norinčių pasinaudoti tokia „Būsi trečias“ pagalba neatsirado, bet baro vadovas tikisi, kad jų pasiūlymas galėtų įkvėpti ir kitus verslus, net ir ne Lietuvoje. Jų žinute dalijosi ir užsienyje gyvenantys asmenys. „Gal bus kaip sniego gniūžtės efektas. Gerumas yra užkrečiamas. Jeigu tu imsiesi iniciatyvas, imsis ir kiti. Nėra gėda pasiūlyti kažkam padėti“, – tikino jis.
Nėra gėda pasiūlyti kažkam padėti, – M.Dacius.
O ir pačiam M.Daciui mintis apie pagalbą keliautojams gimė pamačius kito verslo – „Wizz Air“ – iniciatyvą. Oro bendrovė paskelbė, kad „Thomas Cook“ klientams, įstrigusiems Kipre ir norintiems grįžti į Lutono oro uostą Anglijoje, siūlys bilietus už specialias kainas.
Kur krizė, ten galimybės?
Tiesa, po „Thomas Cook“ žlugimo pirmadienį buvo nemažai kaltinimų kitoms oro bendrovėms, kad staiga išaugo bilietų kainos kryptimis, kuriomis skraidino „Thomas Cook“.
Buvo piktinamasi „Virgin Atlantic“, „Jet2.com“, „Ryanair“ kompanijomis – kai kuriais atvejais bilietai per dieną pabrango net 400 svaro sterlingų. Bendrovių atstovai aiškino, kad bilietų kainos auga didėjant paklausai.
Tačiau per krizines situacijas galima išlošti ir nesinaudojant į sudėtingą situaciją patekusiais žmonėmis. Pavyzdžiui, pirmadienį turizmo ekspertė Žydrė Gavelienė iškėlė idėją, kad Lietuva galėtų ir padėti be kelionių likusiems britams, ir pati išlošti.
„Dabar yra labai geras metas, kad Lietuvos turizmo skatinimo agentūra pradėtų nuostabią reklamą Jungtinės Karalystės rinkoje – atvažiuokite į Lietuvą. Nes žmonės turi sugalvoti naujus kelionės planus. Jeigu sujudėtume ir tą pradėtume daryti jau dabar, mes tikrai ne sezono metu labai paskatintumėme turizmą“, – kalbėjo Nacionalinės turizmo verslo asociacijos ir Lietuvos turizmo rūmų prezidentė. Daugiau apie tai skaitykite čia.